سونامی برنج آلوده

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دولت در روزهای آخر با کاهش یا حتی توقف واردات سعی دارد تا نرخ دلار را به زیر ۳۰۰۰ تومان برساند اما مشخص نیست چرا در این شرایط هنوز به واردات برنج نامرغوب هندی اصرار می ورزد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فرارو ؛ کیومرث کرمانشاهی معاون کل سازمان توسعه تجارت از کاهش ۲۶ درصدی میزان واردات خبر داده و گفته است که این موضوع منجر به کاهش ۴٫۳ میلیارد دلاری تجارت خارجی شده و سبب آن هم مشکل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

همچنین محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات می گوید بنابر خبرهای که توسط تجار و بازرگانان منتقل می‌شود، حدودا از ۲۰ روز قبل، عملیات ثبت سفارش برای واردات به شکل محسوسی کند و در بعضی مواقع متوقف شده است.

این در حالی است که بعضی کارشناسان وضعیت موجودی کالاهای اساسی را نامناسب اعلام می‌کنند، هم اکنون بیش از یک میلیون تن کالای اساسی به سبب عدم تخصیص ارز در بنادر مانده است. مهدی غضنفری، وزیر صنعت که پیش از این میزان ذخایر کالاهای اساسی را تا ۶ ماه آینده اعلام کرده بود در آخرین اظهارنظر خود رقم ۶ ماه را به ۳ ماه کاهش داده است.

کاهش واردات کالای اساسی در حالی است که گمرک ایران میزان واردات برنج در ۳ ماهه اول سال جاری را ۵۳۷ هزارتن اعلام کرده است. این میزان از واردات نسبت به سال قبل ۱۴۰ درصد افزایش در ارزش و ۹۳ درصد افزایش وزنی داشته است.  در این میان برنج هندی در رتبه اول است.

دولت ادعا می کند که واردات برنج را در جهت تنظیم بازار انجام می دهد این در حالی است که قیمت برنج در سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافت و در سه ماهه اول امسال نیز قیمت برنج ۵۰ درصد رشد کرده است. برنج در سه ماهه اول سال جاری در مقام اول واردات کشور جای گرفته است.

حسین نیازآذری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به حجم بالای واردات برنج به کشور، گفت: مجمع نمایندگان مازندران طی نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری، وزیر جهادکشاورزی و وزیر صنعت و معدن و تجارت خواستار آن شدند که از واردات بالای برنج به کشور جلو‌گیری شود.

به گفته یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، متأسفانه شعار حمایت از تولید ملی برای کشت برنج ایرانی به پشتیبانی از ساخت ویلا‌ تبدیل شده است. قاسم احمدی‌لاشکی مسئولین را مورد خطاب قرار داده و گفته است که واردات برنج آلوده به سم آرسنیگ آیا حمایت از مصرف‌کننده برای تنظیم قیمت‌ها به شمار می رود؟

حسن تامینی عضو کمیسیون بهداشت چندی پیش در یادداشتی نوشت: «متاسفانه در گزارش‌های مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که مافیای برنج اجازه نمی‌دهد برنج سالم به کشور وارد شود. واردات برنج برای بعضی از آقایان سود بالایی دارد. آنها برنج درجه سه را از کشورهای پاکستان و هند خریداری کرده و در ایران با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشند.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.