سوپراستارهای نیکوکار را می شناسید؟!

۷ م دیماه ،

کریمی بکرات کودکان یتیم و بی‌سرپرست را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار داده و اکنون نیز حمایت کامل از کودکان را پس از بازنشستگی از فوتبال هدف اصلی خود قرار داده است.

ممتازنیوز: برخی از ستاره‌های فوتبال تنها محصور به چمن سبز نیستند، شهرت این ستاره‌ها آنها را به وادی‌های مختلفی وارد کرده است.

تعدادی از این ستاره‌ها وارد سینما شدند، چند نفر به خوانندگی رو آوردند، ستاره‌های دیگری هم وارد عرصه‌های مختلف اعم از تجارت و سایر فعالیت‌های اجتماعی شدند، اما شاید با ارزش‌ترین فعالیت غیرورزشی ستاره‌ها به تمایل آنها برای حضور در امور خیریه و کمک به اشخاص ناتوان، بیمار، نیازمند و یتیم برمی‌گردد.

ستاره‌های چمن سبز با پرداختن به اموری پسندیده از این دست، وجهه‌ای دیگر پیدا کرده‌اند و از نظر فوتبالدوستان و هواداران دیگر محدود به همان بازیکنانی نیستند که با پیراهن تیم ملی یا باشگاهی در مستطیل سبز ملاحظه شده‌اند. در واقع هنر آنها دیگر محدود به چمن سبز نیست، تکنیک مثال‌زدنی، شم گلزنی بالا و… تنها ویژگی برخی از فوتبالیست‌ها به حساب نمی‌آید، چرا که هنر آنها گاهی در زمینه‌های با ارزش دیگری عیان می‌شود.

برخی از این ستاره‌های نوعدوست و نیکوکار همیشه سعی کرده‌اند اقدامات خیرخواهانه خود را در لفافه قرار بدهند، اما نمای باز زندگی این ستاره‌ها که نتیجه مستقیم زوم‌کردن رسانه‌ها بر آنها و زندگی شخصی‌شان است سبب شده هر چند وقت یکبار خبرهای مبنی بر کمک مالی قابل توجه یک بازیکن مشهور به کودکان بی‌سرپرست، تاسیس یک مدرسه توسط یک مربی یا اتفاقاتی مشابه با این منتشر شود.

با معرفت‌های فوتبال ایران محدود به یک یا دو نام خاص نیستند تا با افول روز افزون فوتبال ملی و باشگاهی حداقل این امیدواری وجود داشته باشد که جمعیت نیکوکاران فوتبالی روز به روز افزایش می‌یابد.

ترویج ارزش‌های معنوی

فوتبالیست‌ها و مربیانی که فعالیتی چشمگیر در امور خیرخواهانه دارند خواسته یا ناخواسته سبب ترویج ارزش‌های معنوی در جامعه می‌شوند. کار مثبتی که توسط یک ورزشکار شناخته‌شده انجام می‌شود در مقایسه با یک فرد عادی نمود بیشتری دارد، بخصوص اگر قرار باشد این کار مثبت به تاسیس یک پرورشگاه یا کمک به انجمن حمایت از بیماران سرطانی مربوط شود.

حتی اگر این ستاره‌ها مرتکب عملی ناپسند در چمن سبز یا زندگی خصوصی خود شده باشند که این حرکت ناپسند بازتابی نامطلوب در رسانه‌ها دارد، پرداختن به امور خیریه سبب می‌شود آن اتفاق نامطلوب کمتر در شخصیت اجتماعی ستاره مزبور تاثیر منفی بگذارد.

علی دایی، کاپیتان تیم نیکوکاران

علی دایی را شاید بتوان کاپیتان تیم نیکوکاران معرفی کرد. آقای گل جهان از زمانی که بازیکن بود تا امروز که در کسوت مربیگری روی نیمکت راه‌آهن می‌نشیند، فعالیتی چشمگیر در امور خیریه داشته و دارد. دایی مدتی در یونسکو عضویت داشت و با عضویت در این سازمان جهانی وظیفه حمایت از حقوق کودکان را به عهده گرفته بود. کمک‌های مالی و معنوی این فوتبالیست پرافتخار به ایتام، برگ زرینی در کارنامه وی محسوب می‌شود هر چند این کمک‌ها محدود به کودکان یتیم نیست و او در زمینه کمک‌ به اشخاص بی‌بضاعت و مستمند نیز ید طولایی دارد.

تاسیس یک درمانگاه شبانه‌روزی در اردبیل، ساخت مدرسه‌ای ۱۲ کلاسه در زادگاهش و راه‌اندازی پرورشگاه و کمک به معالجه اشخاص بیمار بی‌بضاعت از دیگر اقدامات مهم خیریه علی دایی است، اما مهم‌ترین اقدام نیکوکارانه اخیر وی به زلزله آذربایجان شرقی و روستاهای ورزقان برمی‌گردد. پس از وقوع دلخراش این زلزله علی دایی زودتر از هر ورزشکار دیگری خود را به روستاهای زلزله‌زده رساند تا کمک‌رسان مردم آسیب‌دیده باشد. شهریار فوتبال ایران از زمان وقوع زلزله تا امروز کمک‌های مالی قابل توجهی به مردم زلزله‌زده کرده و علاوه بر آن نقش زیادی در جمع‌کردن کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان ایفا کرده است.

یعنی همان نقشی که او هنگام وقوع زلزله خانمان‌برانداز بم ایفا کرد. موارد نیکوکارانه متعددی در کارنامه علی دایی دیده می‌شود که شاید یکی از جالب‌ترین آنها تامین جهیزیه یک دختر باشد. برادر این دختر زمانی که علی دایی سرمربی پرسپولیس بود با حضور بر سر تمرینات این تیم از سرمربی سابق سرخ‌ها در خواست کمک مالی برای تهیه جهیزیه خواهرش کرده بود که علی دایی نیز با انجام تحقیقات و اطمینان از صحت این موضوع برای آن دختر جهیزیه کاملی تهیه کرد.

کمک مالی به بستری‌شدن یک بیمار قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران از آخرین اقدامات نیکوکارانه سرمربی تیم راه‌آهن است. تامین هزینه درمان دختر بچه‌ای که دچار سوختگی شدید در ناحیه صورت شده بود اقدام نیکوکارانه دیگری از سوی آقای گل جهان است، اقدامی که شاید از ۱۰۹ گل ملی او ارزش بیشتری داشته باشد.

بازیکن جوانمرد

علی کریمی کسی است که بیشتر از هر فوتبالیست دیگر کارهای خیرخواهانه‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، این در حالی است که بازیکن تکنیکی شماره ۸ فوتبال ایران تمایلی نسبت به فاش‌شدن فعالیت‌هایش در این زمینه ندارد. کریمی همان کسی است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان مرحوم بابک معصومی ـ بازیکن سابق تیم ملی فوتسال ـ را تامین کرد.

کریمی بکرات کودکان یتیم و بی‌سرپرست را مورد حمایت مالی و معنوی خود قرار داده و اکنون نیز حمایت کامل از کودکان را پس از بازنشستگی از فوتبال هدف اصلی خود قرار داده است. کارهای خیرخواهانه بازیکن خاص فوتبال ایران فقط به کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود چرا که او انگیزه‌ای ارزشمند برای دلجویی و همدردی از کسانی دارد که نه ضعف مالی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند.

دلجویی از چاق‌ترین پسر ایران و برخورد گرم و صمیمانه با جوانی نابینا که فقط برای ملاقات با علی کریمی بر سر تمرینات پرسپولیس آمده بود، نمونه‌ای کوچک از شماره ۸ پرسپولیس و تیم ملی است. چند سال پیش و در برنامه‌ای که ویژه ماه مبارک رمضان بود، مرتضی، قد بلندترین پسر ایران که به دلیل یک هورمون عجیب، قدش به طرز غیرطبیعی در حال رشد و افزایش بود حضور یافت و در آن برنامه بزرگ‌ترین آرزوی زندگی خود را داشتن یک لپ‌تاپ و ملاقات با علی کریمی عنوان کرد.

کمتر از ۲۴ ساعت از پخش این برنامه علی کریمی در حالی که یک لپ‌تاپ در دست داشت به ملاقات مرتضی رفت و در آن ملاقات به این جوان قد بلند قول داد که هزینه‌های درمانش را هم تقبل می‌کند. چندی پیش نیز زنی جوان در حالی که کودک خود در آغوش داشت بر سر تمرینات پرسپولیس رفت و از شماره ۸ قرمزها تقاضای کمک مالی برای تامین هزینه‌های سنگین درمان فرزندش کرد که علی کریمی همان جا اعلام کرد تمام هزینه‌های درمان این کودک را تقبل می‌کند.

ناجی زلزله‌زدگان

کریم باقری نیز از بازیکنانی به شمار می‌رود که در کنار فوتبال، کارهای خیرخواهانه را در اولویت کارهای خود قرار داده است. هرچند شماره ۶ سابق تیم ملی فوتبال ایران طی سال‌های اخیر چشمه‌هایی از معرفت و جوانمردی خود را در رابطه با کمک به محرومان، یتیمان و اشخاص بی‌بضاعت نشان داده است.

اما نقطه اوج اقدامات نیکوکارانه وی به زلزله آذربایجان برمی‌گردد، جایی که او با تمام توان و قدرت برای کمک به زلزله‌زدگان تلاش کرد. کریم باقری مسئولیت جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان را به عهده گرفت تا در آن اتفاق دردناک نقش یک ناجی را ایفا کند. کمک‌هایی که باقری تا امروز جمع کرده به هزینه ساخت ده‌ها باب واحد مسکونی برای اتفاق‌دیدگان تبدیل شده است.

موشکی از جنس معرفت

چهره‌های شاخص و مشهور با انجام کارهای انسان‌دوستانه، ناخواسته آن را به بهترین شکل در جامعه تبلیغ می‌کنند، موضوعی که مهدی مهدوی‌کیا تاکید زیادی روی آن دارد. مهدوی‌کیا چندی پیش طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که فوتبالیست‌ها باید کار خیرشان را با صدای بلند اعلام کنند تا انجام آن را در جامعه ترویج بدهند. موشک سابق هامبورگ همه نوع اقدام خیرخواهانه‌ای را در پرونده‌اش دارد، از کمک به ایتام گرفته تا کمک به آسایشگاه کهریزک.

مهدوی‌کیا حتی آن موقع که در آلمان بازی می‌کرد از کارهای خیرخواهانه غافل نمی‌شد. مهدوی‌کیا زمانی که در آلمان بازی می‌کرد از لحاظ مادی و معنوی به کودکان سرطانی کمک زیادی می‌کرد. هافبک سابق تیم ملی فوتبال ایران هنوز هم به کودکان آفریقایی کمک‌های مالی می‌کند و علاوه بر آن بتازگی کمک‌رسان مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی هم بوده است. او که از بااخلاق‌ترین بازیکنان فوتبال محسوب می‌شود معرفت خود را خارج از چمن سبز هم به دفعات نشان داده است.

پوشاندن زشتی‌ها

انجام کارهای نیکوکارانه و عام‌المنفعه جریانی است که از خیلی وقت پیش در فوتبال ایران به راه افتاده است، جریانی که نمایی دیگر از فوتبال را نشان می‌دهد. افزایش تعداد فوتبالیست‌هایی که درصدد انجام کارهای خیریه می باشند حاکی از زنده‌بودن ارزش‌های اخلاقی دارد، یعنی همان چیزی که خیلی‌ها به وجود آن در فوتبال شک دارند.

دامنه اقدامات خیریه برخی از فوتبالیست‌ها آنقدر گسترده است که گاهی اوقات اتفاقاتی منفی را در خود حل می‌کند و سبب می‌شود چهره فوتبال ایران بیش از این مخدوش نشود.

در واقع مدرسه‌ای که علی دایی در اردبیل ساخت یا عیادتی که علی کریمی در روز تولدش از کودکان یتیم به عمل آورد، نقش زیادی در پوشاندن بسیاری از زشتی‌های فوتبال ایران دارد، زشتی‌هایی که گاهی اوقات به نظر می‌آید روزبه‌روز بر شدت آن افزوده می‌شود. براستی اگر طلایه‌داران کارهای خیرخواهانه در فوتبال نبودند، فوتبال ایران چه ظاهری پیدا می‌کرد؟

 جام جم آنلاین


.
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.