سِر کالین دیویس، رهبر محبوب ارکستر سمفونی لندن درگذشت

۲۶فروردین۱۳،

سِر کالین رکس دیویس، موسیقیدان بریتانیایی و رهبر پیشین ارکستر سفمونی لندن، و از اجراکنندگان بنام آهنگسازانی همچون موتسارت، برلیوز و سیبلیوس پس از تحمل بیماری طولانی در ۸۵ سالگی در لندن درگذشت.

به گزارش هنرآنلاین، ارکستر سمفونیک لندن با انتشار یافتن اطلاعیه‌ای در سوگ رهبر پیشین خود نوشت: “ما ضمن تجلیل از دیویس از فقدان وی بسیار متأثریم.” در این اطلاعیه آمده که سبب مرگ دیویس بیماری طولانی وی بوده است. دیویس به سبب وخامت شرایط جسمی مجبور شده بود که کنسرت خود در ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی را لغو کند.

بنابر این گزارش، کالین دیویس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ میلادی رهبری ارکستر سمفونی لندن را برعهده داشت. وی به خاطر فعالیت‌های گسترده‌اش یکی از سرشناس‌ترین رهبران اکستر جهان به شمار می‌آید. دیویس به‌ ویژه بخاطر اجرای موسیقی آهنگسازانی همچون؛ ولفگانگ آمادئوس موتسارت، هکتور برلیوز و ژان سیبلیوس شهرتی منحصربفرد دارد.

دیویس با اکسترهای معروف جهان از جمله گروه فیلارمونی نیویورک همکاری داشت و در آلمان نیز رهبری ارکسترهای بعضی شهرها را برعهده گرفت. وی در کنار رهبری ارکستر سمفونی لندن از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ میلادی هدایت ارکستر رادیو بایرن در آلمان را نیز عهده‌دار بود و همچین به عنوان رهبر مهمان با گروه موسیقی شهر درسدن همکاری کرد.

کالین دیویس در شوروی سابق نیز به عنوان رهبر مهمان با گروه‌های موسیقی این کشور فعالیت داشت و چند سالی نیز هدایت ارکستر سمفونی بی‌بی‌سی را برعهده گرفت. او یکی از محبوب‌ترین رهبران ارکستر در میان نسل جوان به شمار می‌آمد.

به نوشته ویچه‌وله، دیویس سال‌ها پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی “زود دویچه” گفته بود: “رهبری ارکستر را نمی‌توان به کسی آموخت. شاید بتوان کمی شمارش درست ریتم‌ها را یاد داد، اما نمی‌توان فهم درست از موسیقی و یا شورمندی به موسیقی را به کسی آموزش داد.”

کالین دیویس در ۲۵ ماه سپتامبر ۱۹۲۷ میلادی در شهر وی‌بریج در جنوب انگلستان به دنیا آمد. او تحصیلات موسیقی خود را در کالج سلطنتی لندن به پایان برد و در دوره فعالیت خود دو جایزه موسیقی گرمی (Grammy) را از آن خود کرد. دیویس در سال ۱۹۸۰ میلادی از سوی ملکه الیزابت لقب شوالیه را بدست آورد و از آن پس به سِر کالین دیویس معروف شد.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.