سیدی تند مزاج و عصبانی و رک گوی و جوشی

به گزارش خبرآنلاین، «جلال پژوهی» عنوان کتابی است شامل مجموعه ۱۶ مقاله از استادان ادبیات دانشگاه‌های مختلف کشور درباره آثار و اندیشه‌های این نویسنده فقید که خانه کتاب آن را همزمان با آئین اهدای چهارمین جایزه ادبی جلا آل احمد رونمایی کرد.

در بخشی از مقدمه کتاب می خوانیم: «هر منصفی که آثار جلال آل احمد را بخواند،‌ در می‌یابد که هیچ روشنفکر داستان نویس معاصر شبیه به او نیست. او روشنفکر داستان‌نویس منحصر به فردی است. تصویری که از آل احمد از همان آغاز آشنایی با اثارش در ذهنم نشسته و جای خود را تاکنون با هیچ تصویر دیگری از او عوض نکرده،‌ تصویر مردی است با موهای سفید و هیکل و چهره‌ای لاغر و استخوانی، و به عبارت دیگر و بهتر نیم جانی در بدنی لاغر. بعدها این تصویر در ذهنم با آشنایی بیشتر نسبت به خصوصیات روحی وی کامل‌تر شد. سیدی تند مزاج و عصبانی و رک گوی و جوشی.»

این کتاب به کوشش محمد بشیری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تدوین شده است و در آن مقالاتی با موضوع بررسی آثار و احوال و اندیشه‌های جلال آل احمد دیده می‌شود.

آنطور که سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس نوشته است، کتاب مشتمل بر مجموعه مقالاتی به قلم گروهی از پژوهشگران درباره آرا و اندیشه‌های جلال آل احمد(۱۳۰۲ ـ ۱۳۴۸هـ.ش) است. این مقاله‌ها اندیشه‌های سیاسی ـ اجتماعی و دینی آل احمد و نیز تحلیل محتوایی و ساختاری داستان‌های او را دربرمی‌گیرند. در فصل اول «اندیشه‌های اجتماعی- سیاسی و دینی جلال آل احمد» با مقالاتی از بیژن عبدالکریمی، بتول واعظ،‌حسین حاجی علیلو،‌ قاسم پورحسن، محمدعلی نوری درباره جلال آل احمد و غربزدگی، نقد و بررسی کتاب در خدمت و خیانت روشنفکران،‌ دین کاوری در تفکر و آثار جلال، خسی در میقات و مقایسه خسی در میقات و حج دکتر شریعتی، مواجه می شویم. در فصل دوم با عنوان «بررسی تحلیل داستان‌های جلال آل احمد» در دو بخش تحلیل محتوایی و تحلیل ساختاری با مقلاتی از ابراهیم رنجبر، اسماعیل نرماشیری، حسین پاینده، محمود بشیری و …به چشم می خورد که داستان‌هایی چون «دید و بازدید عید،‌مدیر مدرسه، نفرین زمین، نون و القلم، خونابه‌ انار» تحلیل محتوا و ساختاری شده است.

دکتر حوریه شیخ مونسی در فصل سوم کتاب با عنوان «آل احمد و دانشگاه» مقاله ای با عنوان آل احمد در رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه‌های کشور نقش جلال را در دانشگاه و در میان دانشگاهیان بررسی کرده است. چکیده انگلیسی مقالات نیز در پایان کتاب آمده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.