«سیری در هنر ایران» بیش از هر کشوری متعلق به ایران است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از مجموعه ۱۵ جلدی «سیری در هنر ایران» با حضورعلی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری، علی زارعی نجفدری مشاور رییس جمهور و مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی و جمعی از فرهیختگان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

زارعی‌نجفدری در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: دوره کامل این کتاب در سال ۱۹۳۸ میلادی پس از ۲۰ سال تلاش مداوم پروفسور آرتر آپم پوپ و فیلیس اکرمن و با همکاری ۵۶ تن از هنرشناسان و ایران‌شناسان نامدار عصر انتشار یافت و در سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۷ تجدید چاپ شد. این کتاب بعدها به ژاپنی ترجمه شد و از آن راه به این کشور آسیایی راه یافت.

او با اشاره به اینکه بیش از هفت دهه است که دانشجویان ایرانی از آرشیو عکس این مجموعه استفاده می‌کنند و بسیاری در انتظار ترجمه آن بودند، افزود: انتشارات علمی و فرهنگی در سال ۷۸ و به مدت یک سال اقدام به ترجمه این اثر کرد، اما کار نیمه‌تمام باقی ماند و به دلیل مشکلاتی، انتشار مجموعه به تعویق افتاد تا این‌که ۱۳ مجلد از این مجموعه در سال ۸۸ منتشر شد.

وی ادامه داد: از آن‌جا که دو جلد ۱۴ و ۱۵، مکمل مجموعه بودند رونمایی از کل کتاب ها به بعد از انتشار این دو مجلد یعنی امروز موکول شد.

در این مراسم علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری نیز گفت: این اثر بیش از هر کشوری متعلق به ایران زمین است.

وی افزود: بیش از ۵۰ نفر برای ترجمه و انتشار این مجموعه عظیم زحمت کشیده‌اند و این اثر توسط همه علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ ایران می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ولایتی درباره هنر ایرانی و اسلامی گفت: اصفهان بیش از هر شهر دیگری می‌تواند جامعیت هنر و معماری را هم در دوران پیش از اسلام و هم در میانه این دوران نشان دهد.

ولایتی با تاکید بر هنر بی‌نظیر اسلامی و ایرانی، مسجد جامع اصفهان را نمونه‌ای خوب برای اثبات این مدعا دانست و افرود: این بنا نمونه و کلکسیونی از هنر و معماری ایرانی است. مسجد نقش جهان اصفهان هم مجموعه شهرسازی بی‌نظیری را به نمایش گذاشته که هم در زمان خودش هم در جهان بی‌نظیر است.

وی شهرسازی قدیم و نوین اصفهان را در کنار هم نمونه‌ای از معماری حساب‌شده دانست و آثار هنری دیگر این شهر را مرور کرد و افزود: شکل تکامل یافته معماری ایران را می‌توان در این شهر تاریخی مشاهده کرد.

ولایتی با تاکید بر سیر تکاملی هنر، به انواع هنر اشاره کرد و گفت: تکامل معماری بسیار زمان برده زیرا برای داشتن معماری مناسب و کامل، ابتدا باید در علوم دیگر از جمله ریاضیات به کمال رسید تا به کمک آن بتوان بناهایی عظیم بر جای گذاشت.

وی ویژگی‌های معماری ایرانی را برشمرد و به بررسی برخی ازاجزای آن پرداخت.

ولایتی افزود: اگر بخواهیم معماری جهان اسلام را بررسی کنیم به چهار شاهکار هنری می‌رسیم. در هندوستان تاج محل، در بلاد عثمانی مسجد سلطان احمد، در اندلس کاخ الحمرا و در اصفهان مجموعه‌ای که شامل بناهای تاریخی متعدد است. با مشاهده و مقایسه این چهار شاهکار، می‌بینیم که هنر ایران بسیار متفاوت است.

مشاور مقام معظم رهبری در پایان صحبت‌هایش انتشار این کتاب را تبریک گفت و آن را حاصل کار پرزحمت یک گروه دانست.

در پایان این نشست، پیام سیروس پرهام، سرویراستار این مجموعه که به دلیل بیماری همسرش نتوانسته بود در مراسم حضور یابد، خوانده شد. وی با بیان این‌که این مجموعه حاصل تلاش افراد بسیاری بوده از کسانی که در این مجموعه نقش داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

در این مجموعه مباحثی درباره هنرهای ایرانی، از پیش از تاریخ آمده و نویسندگان آن را در قالب ۹۲ مقاله پژوهشی و فرهنگی آورده‌اند. مجموعه ۱۵ جلدی «سیری در هنر ایران» اثر آرتر آپم پوپ و فیلیس اکرمن با سرویراستاری سیروس پرهام منتشر شده است.

انتشارات «علمی و فرهنگی»، آثاری در حوزه علمی، هنری و فرهنگی دارد و غرفه این انتشارات در راهروی ۱۳ غرفه ۳۸ نمایشگاه تهران واقع شده است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.