سیر تحولات موسیقی را مشاهده کنید

 وب‌سایت Darwin Tunes که سه سال پیش راه‌اندازی شده است، به کاربران امکان می‌دهد بر اساس فرضیه تکامل داروین، روند تغییر و تحولات موسیقی را ملاحظه کنند. این سایت در ابتدا یک مجموعه از صداهایی را در اختیار کاربران قرار داد که به صورت کامپیوتری و به طور اتفاقی تولید شده است. کاربران با امتیاز دهی به این صداها از یک تا پنج به صداهای برگزیده خود رای دادند تا این صداها با هم ترکیب شده و یک آهنگ کوتاه با استفاده از این صداهای کامپیوتری تولید شود. آرماند له روی، دانشجوی دانشگاه سلطنتی لندن و یکی از مدیران این پروژه می‌گوید: «ما یک سری نُت ۸ ثانیه‌ای را با ضرب آهنگ استاندارد تولید کردیم و به کامپیوتر اجازه دادیم این نت‌ها و صداها را بی‌هیچ برنامه و ترتیبی با هم ترکیب کند تا یک مجموعه جدید از آهنگ‌های تصادفی به دست آید».
کاربران از مجموعه آهنگ‌های جدیدی که ساخته می‌شد، طی چند مرحله دیگر به انتخاب آهنگ‌های مورد علاقه خود پرداختند؛ انتخاب کاربران نشان می‌دهد که شنوندگان به شنیدن آهنگ‌هایی بیشتر تمایل دارند که بیش از بقیه وزن داشته باشد و این انتخاب با پیشرفت آهنگ‌ها در هر مرحله بیش از پیش به چشم می‌آید. به عبارت دیگر برگزیده شدن مجموعه‌ای از آهنگ‌ها در هر مرحله از رای‌گیری وب‌سایت Darwin Tunes نشان دهنده سیر تحولی موسیقی و رجحان مردم است.
این پروژه تحقیقاتی ابتدا با ۲ هزار و ۵۱۳ نمونه آهنگ کامپیوتریِ تصادفی آغاز به کار کرد. به گفته له روی، نتایج این مطالعه کم کم دارد خود را نشان می‌دهد. بر اساس انتخاب کاربران می‌توان نتیجه گرفت عموم مردم در هر نسل به شنیدن آهنگ‌هایی روی می آورند که بیش از همه دچار تغییر و تحول می‌شود.
له روی می‌گوید: «آهنگ‌های ما همگی ۸ ثانیه‌ای است، اما اگر همین ۸ ثانیه نوایی آهنگین داشته باشد، مردم آن را می‌پسندند و حتی ممکن است برای زنگ گوشی‌های خود از آن استفاده کنند».
تام هندرسون، یکی دیگر از متخصصان این پروژه می‌گوید: «این پروژه آزمایشی برای مشاهده تغییر و تحولات فرهنگی است که به خوبی نشان می‌دهد چطور سلیقه مخاطبان یکی از عوامل مهم دگرگونی و تغییر شکل فرهنگ، موسیقی و هنر است».
newscientist/نسترن صائبی

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.