سیستم عامل ملی “زمین” رونمایی شد

این خبر امروز ۴ شنبه ۱۷ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که مرکز داده سیستم عامل بومی زمین در دانشگاه های کشور ایجاد ونصب می گردد.
سیستم عامل بومی ایران با نام تجاریˈ زمین ˈ عنوان پروژه مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات و موسسه تحقیقات ارتباطات وفناوری اطلاعات است . این سیستم عامل قرار است به عنوان یک سیستم عامل متن باز به جامعه ارایه شود.
به گزارش تفسیری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین این پژوهشگاه آمادگی دارد تا سیستم عامل بومی زمین را در نهادهای اجرایی کشور نصب کند.
براساس این گزارش تفسیری سیستم عامل زمین که در حال حاضر نسخه اول آن آماده نصب و بهره برداری است یک سیستم عامل امن با زیرساخت های لازم به منظور مجازی سازی و رایانش ابری است .
zamin.jpg
این سیستم عامل هم اکنون به عنوان سکوی بعضی سرویس های سازمانی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.
فرآیند تولید سیستم عامل نیز در پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات ایجاد شده است که امکان به روز رسانی و بومی سازی متناسب با نیازهای ملی را در هر وقت فراهم خواهد نمود.
ˈامیرحسین بروجردیانˈ مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه اظهار داشت: این سیستم عامل برای جامعه متن باز ارایه شده است و در مالکیت نهاد وسازمانی نمی باشد . حلقه اولیه این سیستم عامل با کمک و همیاری بخش خصوصی در کشور راه اندازی شده و با توجه به اینکه این سیستم عامل متن باز است تعداد متخصصان بسیاری در آن فعالیت می نمایند.
وی اظهار داشت: بیش از یک سال است که این پروژه آغاز شده است و این سیستم عامل با حمایت همهی کاربران قادر خواهد بود تا جایگزین سیستم عامل های مشابه خارجی شود.
نخستین نسخه آزمایشی میزبان سیستم عامل بومی با نام کد سرور (SARV Beta 1.0.0) همزمان با روز نرم افزار آزاد در ۲۵ شهریورماه امسال انتشار یافت و قرار است تا وقت عرضه نسخه پایدار آن، به طور پیوسته تکمیل می گردد.


iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.