سیگاری‌ها زودتر آنفلونزا می‌گیرند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: کارشناس حوزه دخانیات گفت: دود سیگار در درازمدت سبب فلج شدن عملکرد مجاری تنفسی شده، در نتیجه اشخاصی که سیگار می‌کشند زودتر به آنفلونزا دچار می‌شوند و بیماری‌شان دیرتر بهبود می‌یابد.

فاطمه رحمانی در گفت‌وگو با فارس افزود: در قبل اگر فردی دچار سرفه‌های شدید می‌شد، فکر می‌کردند که به سل مبتلا شده است اما امروزه مهمترین سبب سرفه‌های مزمن مصرف سیگار و دخانیات شناخته است.

وی ادامه داد: سیگار در درازمدت سبب تخریب ریه می‌شود و فلج کردن مژک‌های سلول‌های جدار مجاری تنفسی سبب افزایش ابتلای فرد به عفونت‌های ریوی می‌شود.

این کارشناس حوزه دخانیات تصریح کرد: ۹۰ درصد سرطان‌های ریه و ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی به مصرف دخانیات مربوط است و در دنیا سرطان ریه به میزان ۲۰ درصد سالانه در حال افزایش است و یکی از عوامل مهم مرگ و میر محسوب می‌شود.

وی گفت: سرطان‌ ریه مختص مردان نیست بلکه در حال حاضر زنان نیز برابر مردان به سرطان ریه دچار می‌شوند. این در حالی است که سیگار کشیدن در زنان با افزایش حساسیت آنها به تأثیرات سرطان‌زایی تنباکو و سایر عوامل سرطان‌زا ارتباط مستقیم دارد.

رحمانی تصریح کرد: احتمال بروز سرطان ریه در سیگاری‌ها به شدت بالا است به طوری که در اشخاصی که تا ۱۴ نخ سیگار در روز می‌کشند. احتمال بروز سرطان ریه تا ۸ برابر بیشتر می‌شود و اگر این تعداد به ۲۵ نخ برسد احتمال بروز سرطان ریه تا ۲۰ برابر افزایش خواهد یافت.

این کارشناس حوزه دخانیات مصرف سیگار را عامل اصلی بیمار‌ی‌های انسدادی و مزمن ریه عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا نیز می‌تواند تشدیدکننده این بیماری باشد و عامل‌های دیگری مانند ژنتیک و شغل می‌تواند در بروز این بیماری اثرگذار باشد اما عامل اصلی مصرف سیگار و دخانیات است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.