شاد ترین و عمناک ترین مردم چه کسانی هستند؟

به گزاش هفت روز، یافته‌های یک پژوهش اجتماعی انجام شده در استان‌های مختلف کشور نشان داده است که زنجانی‌ها شادترین و یزدی‌ها غمگین ترین مردمان ایران هستند. این تحقیق فراگیر مدعی شده است که فقط سه درصد از کل مردم ایران آدمهای بسیار شادی هستند و حدود ۳۹ درصد ایرانیان از شادکامی متوسطی برخوردارند.
نتایج تحقیقات اجتماعی انجام شده در ایران و جهان نشان می‌دهد که شادکامی بخش مهمی از کیفیت زندگی و بالاتر از هر ثروتی به‌شمار می‌رود و با بسیاری از مؤلفه‌های سلامت رابطه نزدیکی دارد. در ادبیات، افلاطون شادکامی را حالت تعادل و هماهنگی میان سه عنصر استدلال، هیجان، و امیال و ارسطو آن را زندگی معنوی می‌داند.

تقریبا همه متفق القولند که شادی تنها سرخوش بودن ویا لبخند به لب داشتن نیست و معیارهای دیگری نیز در میزان شادکامی افراد یک جامعه موثر است. برخی پژوهشگران از شخصیت، عزت نفس، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی – فعالیت‌های اوقات فراغت، ورزش هفتگی، نداشتن سابقه بیماری عصبی، خوش‌بینی به زندگی و بسیاری از موارد دیگر، به عنوان عوامل مؤثر در پدیده شادکامی افراد یاد کرده‌اند.این درحالی است که مجله فوربس سال گذشته در مطالعه ای مشابه معیارهایی مانند رضایت از کسب و کار، میزان سطح سلامت جامعه، وضعیت تأمین و امنیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی، داشتن دموکراسی، داشتن وقت آزاد، نداشتن درد و رنج، داشتن توانایی مراقبت از خود، بودن در کنار دوستان و خانواده، توان بیان نظرات شخصی در خانه و جامعه، عدم احساس ناامنی، داشتن فرصت تحصیل رایگان و همچنین امکان بروز خلاقیت و کارآفرینی را جزو شاخص‌های سنجش میزان شادکامی مردم یک جامعه عنوان کرده و بر اساس آن به انتخاب شادترین مردمان جهان پرداخته بود. روز گذشته ایسنا گزارش داد که نتایج یک پژوهش بر روی ۲۷ هزار و ۸۸۳ ایرانی ۱۸ تا ۶۵ سال در کشور نشان داده است که بیشتر مردم کشور (۳۹٫۳ درصد) از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند. ۳۵٫۴ درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده‌ و در این میان، تنها ۳ درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادکام می‌دانند.در این پژوهش که از هر استان کشور دست کم ۸۰۰ نفر بررسی شده‌اند، سطح شادکامی با پرسش: «آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟» در پنج سطح «بسیار زیاد»،‌ «زیاد»، «نه زیاد، نه کم»،‌ «کم» و «بسیار کم» مورد سنجش قرار گرفت.
زنجانی‌ها شادترین، یزدی‌ها غمگین ترین ایرانیان
یافته‌های پژوهش « شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن» از میان ۳۰ استان مورد بررسی، استان زنجان را با ۳/۶۹ میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور معرفی کرده است و از یزد با ۳/۱۲ میانگین امتیاز شادکامی، به عنوان پایین‌ترین سطح شادکامی نام برده است.همچنین پس از مردم استان زنجان مردمان استانهای گلستان، بوشهر، هرمزگان و کردستان دررتبه‌های بعدی فهرست شادترین مردمان ایران قرار داشته و در مقایسه با کل مردم کشور، از میزان شادکامی بالاتر از خط میانگین برخوردار بوده‌اند.
مجردها، شادتر از متاهل‌ها
از دیگر نتایج قابل توجه این پژوهش، کاسته شدن یک درصد از شادکامی افراد به‌ازای افزایش هر یک سال به سن آنهاست. یافته‌های به دست آمده از این تحقیق نشان داده است که افراد مطلقه/بیوه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که افراد مطلقه / بیوه ۱٫۷۰ و افراد متاهل ۱٫۱۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادکامی کمتری دارند.
دانش‌آموزان و دانشجویان شادتر از شاغلین
یافته‌های پژوهش فوق همچنین از این حکایت می‌کند که افراد دارای سطح تحصیلات بیشتر نسبت به افراد کم سوادتر، شادترند و در سطوح تحصیلی پایین‌تر، کاهش شادکامی نمایان‌تر است.همچنین افراد خانه‌دار، شاغل و بیکار نسبت به دانش‌آموزان/ دانشجویان به ترتیب ۱٫۳۹، ۱٫۳۲ و ۱٫۴۰ برابر سطح شادکامی کمتری دارند.
بر عکس ذهنیتی عمومی جامعه که همواره می‌گویند پولدارها در مقایسه اقشار متوسط و ضعیف جامعه کمتر شاد هستند، نتایج این تحقیق نشان داده است که اقشار پردرآمد از شادکامی بیشتری نسبت به کم درآمدها برخوردارند. در ادامه این موضوع را مورد تاکید قرار داده است که افراد در سطوح اقتصادی پایین‌تر در مقایسه با افراد در سطح اقتصادی «خوب/ بسیار خوب» به صورت معناداری، سطح شادکامی کمتری دارند. به‌گونه‌ای که افراد در سطوح اقتصادی ارزیابی شده در دسته‌بندی «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب احتمال ۱٫۷۵، ۲٫۱۴ و ۲٫۳۳ برابر نسبت به افراد دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوب، وضع شادکامی خود را نامناسب‌تر گزارش کرده‌اند. بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش که توسط دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و همکاران انجام شده است، افرادی که از سطوح «پایین‌تر» سلامت برخوردار بوده‌اند، در مقایسه با افراد دارای سطح سلامت «بسیار خوب» به صورت معناداری شادکامی خود را کمتر ارزیابی کرده‌اند. به گونه‌ای که افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب به احتمال ۲٫۲۸، ۵٫۱۸، ۷٫۸۴ و ۷٫۸۲ برابر نسبت به افراد دارای سطح «بسیار خوب»، وضعیت شادکامی خود را نامناسب‌تر گزارش کرده‌اند. طبق این پژوهش ابتلا به بیماری‌های مزمن تاثیر چندانی بر میزان شادکامی ندارد.
نروژی‌ها و دانمارکی‌ها شادترین مردمان جهان
گفتنی است در سال ۲۰۱۱ میلادی،مجله مشهور آمریکایی فوربس Forbes فهرست ۱۱۰ کشور دارای شادترین مردم دنیا را منتشر کرد که در آن کشور”نروژ” شادترین کشور جهان قلمداد شده بود. در این تحقیق جامع به ترتیب کشورهای نروژ، دانمارک، فنلاند، استرالیا، نیوزیلند، سوئد، کانادا، سوئیس، هلند و آمریکا شادترین مردم دنیا را دارند. بعد از آنها کشورهای ایرلند، ایسلند، انگلستان، اتریش، آلمان و بلژیک در رده‌های ۱۱ تا ۱۶ کشورهای شاد دنیا قرار داشتند. این تحقیقات کشورهای جهان را در ۱۱۰ رتبه طبقه‌بندی کرده بود که این میزان ۹۰ درصد جمعیت کل جهان را پوشش می‌داد.
آرایشگری شادترین شغل جهان است!
از سوی دیگر چندی پیش هم محققان شرکت سیتی اند گیلدز که در زمینه سنجش توانایی‌های حرفه ای مردم فعالیت می‌کند آرایشگری شادترین شغل دنیا دانسته و اعلام کرد این صنف بیشترین میزان رضایت را از حرفه خود دارند.مکانهای بعدی در فهرست شادترین مشاغل دنیا به سرآشپزها، خرده فروش ها، معلمان، حسابداران، منشی ها، لوله کش ها،‌ مهندسان، معماران، روزنامه نگاران، مکانیک‌های اتومبیل، کارشناسان ای.تی و پرستاران کودک اختصاص یافته و کارمندان بانک و کارگران ساختمانی در انتهای فهرست قرار گرفته اند.
ساعات اولیه صبح شادترین لحظات مردم جهان
علاوه بر این نتیجه مطالعه صدها میلیون پیامی که مردم بر روی پایگاه‌های اینترنتی اجتماعی قرار می‌دهند، نشان داده است که مردم جهان در ساعات اولیه صبح شادترین لحظات خود را سپری می‌کنند. چندی پیش جامعه شناسان دانشگاه کورنل آمریکا در تحقیقی حضور کلمات مثبت را در ۵۰۰ میلیون پیامی که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر اینترنتی از سراسر جهان در طول دوره‌ای دو ساله بر روی توئیتر قراردادند، بررسی کردند. بر اساس نتیجه این مطالعه که در نشریه ساینس منتشر شد، شادترین لحظات افراد به ساعات اولیه صبح مربوط می‌شود و پس از آن همزمان با آغاز ساعات کاری در اواسط صبح، میزان شادی افراد کاهش می‌یابد. نیمه شب دیگر مقطع شاد مردم در طول شبانه روز است.

تا این لحظه ۶نظر ثبت شده
  1. کرمانشاه مرکزیت غرب کشور:

    فقط کرمانشـاه گردشگری وآب و هوایی که کرمانشـاه داره هیچ جای کشور نداره.کرمانشاه پایتخت تاریخ و طبیعت ایران زمین کرمانشاه پایتخت غرب

  2. کرمانشاهان مهد مهمون نوازی:

    سلام.انصافا کرمانشاه مهد کشتی ایران چقدر از ادب و مهمان نوازی کرمانشاه گفتند این افتخاریه واسه ایران که برگذاری مسابقات تو شهر ادب و مهمان نواز کرمانشاه بر گذار میشه.
    ادب و مهمان نوازی کرمانشاهیان پرچم ایران را در مسابقات جهانی کشتی بالا برد.
    ایران قهرمان کشتی در کلان شهر کرمانشـاه شد.

  3. مراد:

    چقدر هم که این شهر (زنجان) امکانات داره!!!
    اگر جزو غمگین ترین شهرهای ایران نباشه، قطعا شادترین شهر هم نیست، گرچه نباید فراموش کرد که گزارش در مورد استانهاست و نه شهرها و چون ون استان زنجان تعداد روستاها و دهستانهاش از خیلی از استانهای دیگه بیشتره و از طرفی سطح رضایت از زندگی و شادی در روستاها عموما بالاتر از شهرهاست، شاید درصورت صحت نتایج گزارش بشه دلیل اون را شاد بودن روستاها دونست و نه الزاما شاد بودن شهر زنجان! پس شادترین شهر ایران طبق این گزارش شهر زنجان نیست و اصلا اشاره ای به هیچ شهری نشده فقط به استان ها اشاره شده و. شادترین استانها مورد گزارش و تحقیق بوده

  4. توران:

    با سلام
    در مورد اینکه این آمار گیرى درست میباشد یاخیر صحبتى ندارم
    اما اینکه آقاى حسین بدین شکل در مورد زنجان نظر میدهند وتمام مردم شهر زنجان!!!! رو عبوس خسیس و.. معرفى میکنند کاملا مخالف هستم و همچین طرز فکرى مربوط به آدم هایى با فکر بسته و افراطى که حالا از چند نفر موردى دیدند الان دارند کل شهر زنجان رو زیر سوال میبرندرا اصلا قبول ندارم
    افکار قرون وسطایى که قضاوت کردن سطحى و ظاهرى هست الان خریدارى ندارد
    وشما دوست عزیز به جاى اینکه به خودت جرات بدى به شهرى که در اون سه سال ساکن بودى یا هستى .. و از امکانات اون شهر استفاده کردى و بجاى قدرشناسى است تعاریف رو داشته باشى و اینجا معیارهاى درست آمارگیرى و روش هاى سنجش رو بذارى
    مقدارى افکارتون رو تغییر بدین و با این نگاه به اطرافتون ننگرید

  5. حسین:

    سلام
    من اهل تهران هستم و همسرم اهل زنجان،الان تقریبا”۳ سال است که ساکن زنجانم و شاغل در این شهر؛مخلص کلام اینکه نمیدونم رو چه حسابی مردم زنجان شادترین هستند،به نظر من که بسیار عبوس هستند و بهتره بگم پول پرست ترین مردم ایران هستندوخسیس ترین،از طرفی به سختی به دیگران اعتماد میکنندو شکاک ترین ها هستند،از طرف دیگه بسیار هم تنگ نظر و بوده و نسبت به هم حسود هستند.
    نمیدونم این تحقیق بر چه اساسی بوده،ولی بد نیست طبق سوال موسسه گالوب انجام شودوبعد نتیجه گیری.

    موسسه گالوپ روشی ساده و در عین حال کارآمد را برای سنجش میزان خوشحالی مردم پیشنهاد کرده است؛ به این صورت که به فرد مورد مصاحبه گفته می شود: ” یک نردبان را در نظر بگیرید که پله های از پایین به بالا با شماره های ۰ تا ۱۰ مشخص شده اند. پایین ترین پله، بدترین وضع ممکن زندگی برای شما را نشان می دهد و بالاترین پله هم بهترین وضعیت ممکن را، در چنین شرایطی فکر می کنید الان روی کدام پله ایستاده اید (پله کنونی) و فکر می کنید ۵ سال بعد روی کدام پله ایستاده باشید (پله آینده)”‏ ‏

    براساس پاسخهایی که به این دو سوال داده می شود، پاسخ دهندگان به سه دسته تقسیم می شوند: ‏
    موفق/ خوشبخت: نشان دهنده شادی پایدار و رو به رشد. افرادی که در مورد زندگی فعلی خود نظر مثبتی دارند (پله ۷ و بالاتر) و فکر می کنند آینده خوبی هم در انتظار آنهاست (پله ۸ و بالاتر) بر اساس حقیقات انجام شده، افرادی که در این دسته قرار می گیرند مشکلات سلامتی کمتری دارند، استرس، اندوه و نگرانی کمتری تجربه می کنند و حتی روزهای کمتری را در طول سال در بستر بیماری می گذرانند. این دسته بیشتر از سایرین خوشحال و سلامت هستند و از حس احترام بالاتری برخوردارند.‏ ‏

    در حال تلاش: این دسته نمایانگر افرادی است که از زندگی متوسط یا ناپایدار برخوردارند. این افراد احساس خوشبختی متوسطی در حال حاضر دارند، یا نسبت به آینده خود چندان خوش بین نیستند. چنین کسانی یا در حال حاضر در حال تقلا برای زندگی بهتر هستند و یا در آینده دچار چنین کشمکشی خواهند شد. آنها دو برابر افراد دسته خوشبخت روزهای بیماری سالانه دارند و بیشتر از آنها دچار استرس، بیماری و مشکلات دیگر می شوند. این دسته تمایل بیشتری به مصرف سیگار دارند و کمتر تغذیه صحیح و سالم می کنند.‏ ‏

    رنجور/بدبخت: افراد این دسته نه تنها در حال حاضر احساس رضایت خوبی از زندگی ندارند (پله ۴ و پایین تر) بلکه نسبت به آینده هم اصلا خوش بین نیستند (پله ۴ و پایین تر آینده) آنها ممکن است حتی از امکانات اولیه زندگی هم محروم باشند یا درگیر بیماری شدید یا مشکلات روحی باشند. غم، نگرانی، خشم و اضطراب مشخصه زندگی این افراد می باشد.‏ ‏

    این دسته بندی نه تنها دید خود فرد نسبت به زندگیش را نشان می دهد بلکه بر اساس تحقیقات متعدد به عمل آمده، همبستگی بالایی با فاکتورهای مختلف زندگی بسامان دارد که طیف وسیعی از احساس و حال فعلی افراد تا قضاوت آنها در باره کلیت زندگی و میزان امیدواریشان به تغییرات مثبت در آینده را در بر می گیرد. ‏
    ‏موفق باشید

    • تارا:

      سلام
      در مورد اینکه این آمار گیرى درست میباشد یاخیر صحبتى ندارم
      اما اینکه آقاى حسین بدین شکل در مورد زنجان نظر میدهند وتمام مردم شهر زنجان!!!! رو عبوس خسیس و.. معرفى میکنند کاملا مخالف هستم و همچین طرز فکرى مربوط به آدم هایى با فکر بسته و افراطى که حالا از چند نفر موردى دیدند الان دارند کل شهر زنجان رو زیر سوال میبرندرا اصلا قبول ندارم
      افکار قرون وسطایى که قضاوت کردن سطحى و ظاهرى هست الان خریدارى ندارد
      وشما دوست عزیز به جاى اینکه به خودت جرات بدى به شهرى که در اون سه سال ساکن بودى یا هستى .. و از امکانات اون شهر استفاده کردى و بجاى قدرشناسى است تعاریف رو داشته باشى و اینجا معیارهاى درست آمارگیرى و روش هاى سنجش رو بذارى
      مقدارى افکارتون رو تغییر بدین و با این نگاه به اطرافتون ننگرید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.