شایعاتی برای رکود بازار کامپیوتر

اگر چه بازار خرید و فروش کالاهای حوزه دیجیتال، کامپیوتر و… هم مانند سایر کالاها این روزها حال و روز خوشی ندارد، اما اظهار نظر برخی از کسبه و فعالان بازار هم به این ناآرامی و…. دامن می‌زند. گویا گروهی از کسبه به دلیل اینکه تصویری از آینده بازار و… نداشته و سرمایه خود را در خطر می‌ببینند، تمایلی به فروش کالاهایشان نداشته و به همین دلیل از هر طریقی سعی می‌کنند رای خریداران را برای مراجعه به بازار یا خرید بزنند!
انتشار برخی از اخبار و پیش‌بینی‌های غیرواقعی که گروهی از کسبه در رابطه با روند قیمت‌ها در بازار ارائه داده‌اند، یکی از این موضوعاتی است که این روزها موجبات اضطراب مصرف‌کنندگان و خریداران را فراهم آورده است. به گفته معصومی، یکی از فعالان بازار، در مدت اخیر مخصوصا یک هفته گذشته گروه بزرگی از کسبه بازار این فضای ذهنی را در بازار به وجود آورده‌اند که قیمت دلار روندی صعودی در پیش خواهد گرفت و در روزهای آینده شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
به همین دلیل بر پایه این پیش‌بینی که صحت و سقم آن به هیچ وجه مشخص نیست فضای بازار را ناامن و پر استرس می‌کنند. گروهی نیز می‌گویند، موجودی در بازار کامپیوتر و موبایل به شدت کاهش یافته است و در حال حاضر در بازار کامپیوتر و موبایل اتفاقی مانند قحطی افتاده است! به همین دلیل، شاهد رشد شدید قیمت‌ها در بازار هستیم.
بر پایه چنین اظهار نظر و پیش‌بینی‌هایی خریداران برای خرید دستپاچه شده و با تصور اینکه در روزهای آینده قیمت‌ها در بازار افزایش بیشتری خواهد یافت یا موجودی در بازار به شدت کاهش می‌یابد برای خرید اقدام می‌کنند و ناچارند کالا را با هر قیمتی که فروشنده اعلام می‌کند خریداری کنند. یا اینکه به کلی از خرید منصرف می‌شوند.
ارائه قیمت‌های پرت به مشتری برای منصرف کردن وی از خرید کالا یکی دیگر از اقداماتی است که کسبه بازار انجام داده و باعث به وجود آمدن فضای پراضطراب برای خریداران در بازار شده‌اند.
فعالان بازار و کسبه که معتقدند در چنین شرایطی فروش کالا خطر کردن است می‌گویند، ناچارند در چنین شرایطی برای حفظ سرمایه خود چنین اقداماتی انجام دهند. حتی اگر بازار به حالت تعطیل در آید!
اما در این بین با وجودی که گروهی از کسبه بازار کامپیوتر، تجهیزات دیجیتالی و موبایل و… از تعطیلی بازار این کالاها به دلیل مشخص نبودن وضعیت نرخ دلار آزاد خبر می‌دهند، اما دسته دیگری از کسبه بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی اعلام کرده‌اند که همچنان کالاها را با نرخ روز دلار به فروش می‌رسانند.
به گفته این دسته از فعالان بازار، درست است که در شرایط فعلی بسیاری از کسبه بازار به دلیل نامشخص بودن نرخ دلار از فروش کالاها خودداری می‌کنند، اما دسته‌ای از فعالان بازار کامپیوتر همچنان با نرخ غیرواقعی دلار آزاد، کالاهای خود را به فروش می‌رسانند.
احمد ملکی، یکی از کسبه بازار در این باره می‌گوید، تعطیلی بازار حتی یک روز هم در چنین شرایطی پیامدهای منفی بسیاری دارد و به همین دلیل کسبه اجازه تعطیلی بازار را نخواهند داد.
محمد وکیلی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این‌باره می‌گوید، در یک هفته اخیر بسیاری از فروشندگان از عرضه کالاهایی با برندهایی نظیر اپل در بازار خودداری کرده و به این ترتیب این جو در بازار ایجاد شده است که در بازار جنسی برای فروش وجود ندارد. در حالی‌که که در انبار فروشگاه‌ها کالا موجود است و حتی گروهی که در ماه گذشته سفارش خردی به شرکت‌های تولیدکننده داده بودند، کالاهای خود را ترخیص کرده‌اند، اما از عرضه به بازار خودداری می‌کنند.


iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.