شب شورانگیز شجریان در تالار وحدت

آرشیو خبرموسیقی کد مطلب: ۳۱۶۱۶  

کنسرت˝ آیینه‌ها˝ی گروه سیاوش به سرپرستی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان ۲۰ و ۲۱ تیر ماه در میان استقبال قابل توجه تماشاگران در تالار وحدت برگزار شد.

شنبه ۲۲ تیر ساعت ۱۶:۴۰

به گزارش هنرآنلاین، پرده ها به کنار می رود، دکور متفاوت گروه “سیاوش” دیده می گردد، تماشاگران تشویق می کنند و کنسرت آینه ها آغاز می گردد. اعضای گروه آغاز به نواختن می کنند. در ابتدا قطعاتی در دستگاه نوا با تکنوازی کمانچه سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان و قطعه ساز و آواز با شعری از حافظ اجرا می گردد.
این بار نوبت تصنیف “آینه ها” است. گروه هم نوا با یکدیگر این تصنیف را با ملودی کیخسرو پورناظری و شعری از هومن ذکایی به نمایش می گذارند.
اجرای تکنوازی بربط با هنرمندی حمید خوانساری و تصنیف “نگار” با ملودی کیخسرو پورناظری و شعر مهسا زمانیان، قطعات بعدی می باشند که به سبب ترکیب متفاوت سازها مورد استقبال علاقمندان قرار می گیرد.
پس از آن نوبت به قطعه “از عشق” با آهنگسازی سهراب پورناظری و ملودی تهمورس پورناظری می رسد که در آن اجرای پر شور سهراب پورناظری را می بینیم.
اجرای پرحرارت قطعات “ضربی حجاز”، ” آواز حجاز” با شعری از حافظ و سعدی و “هفت دریا” با شعری از مولانا و آهنگسازی سهراب پورناظری در پایان بخش اول تماشاگران را به وجد می آورد. شجریان گرم می خواندو نوازندگان گویی با تمام وجود می نوازند.
بخش دوم آغاز می گردد. طراحی صحنه، لباس و نور متفاوت تر از بخش اول دیده می گردد و فضای ساده و سبک لباس های گروه بیشتر با فضای کنسرت هم خوانی دارد.
در ابتدا طنین قطعه ساز و آوازی در دستگاه اصفهان با خوانندگی همایون شجریان و نوازندگی تنبور سهراب پورناظری در فضای تالار وحدت می پیچد.
“رهایی” قطعه اپیزودیکی است که در ادامه اجرا می گردد. “راهایی” را سهراب پورناظری ساخته است پورناظری که شامل قطعات “مهتاب” با شعری از خیام، “خداوندان اسرار” با شعری از مولانا و “جانی و صد آه” با شعری از حافظ می گردد. در این قطعه نوای سازها بیش از پیش با یکدیگر و با صدای همایون شجریان همخوان می شوند و استقبال حضار را به دنبال دارد.
بخش دوم به پایان رسید اما گویی کنسرت ادامه دارد. تصویر پرویز مشکاتیان و محمدرضا شجریان چشم نوازی می کند. قطعه “جام جهان دوش کجا بوده‌ای” آغاز می گردد. تماشاگران به وجد آمده اند؛ انتظار چنین قطعه ای را نداشتند. قطعه “جام جهان دوش کجا بوده‌ای” از ساخته‌های زنده یاد مشکاتیان است که پیش از این با خوانندگی محمدرضا شجریان اجرا شده بود. حال فرزندش پا جای پدر می گذارد و در کنار پخش کلیپی از اساتید بزرگ موسیقی به اجرای این قطعه می پردازد. اجرا تمام می گردد و تماشاگران دقایقی طولانی تشویق می کنند.
حسین رضایی‌نیا با نوازندگی دف و دایره؛ همایون نصیری با نوازندگی جیمبه، دم و کوزه؛ حمید خوانساری با نوازندگی بربط؛ داریوش آذر با نوازندگی کنترباس؛ اصغر عربشاهی با نوازندگی تار؛ مهیار طریحی با نوازندگی سنتور؛ آیین مشکاتیان با نوازندگی تنبک و کوزه و سهراب پورناظری با نوازندگی کمانچه و تنبور در کنسرت آینه ها که هفته های قبل در کشور مالزی نیز اجرا شده بود، به نوازندگی پرداختند.
طراحی متفاوت صحنه و لباس کنسرت مذکور را باران کوثری انجام داده بود.
شایان ذکر است آخرین اجرای این کنسرت امشب ( ۲۲ تیرماه) ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت بروی صحنه می رود.

گزارش تصویری مرتبط

پایان پیام/


منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.