شرایط جهان غیر قابل پیش بینی شده است

سخنرانی‌های سران و مقامات کشورهای مختلف جهان در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل حدود ساعت ۹ صبح به وقت نیویورک با سخنان دبیرکل سازمان ملل آغاز شد و وی گفت: شرایط جهان از دوران جنگ سرد نیز غیر قابل پیش بینی تر شده است.

شرایط جهان غیر قابل پیش بینی شده است

به گزارش ممتاز نیوز، هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل برای رسیدگی به چالشهای جهانی از جمله همه‌گیری کرونا، تغییرات اقلیمی و همچنین اوضاع افغانستان با ریاست “عبدالله شهید” نماینده مالدیو و سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان آغاز شد.

گوترش در سخنانش با بیان اینکه ارزش‌های بشری در جهان در هیچ زمانی مانند امروز در معرض تهدید نبوده است، گفت: زمان آن فرا رسیده است تا به بازنگری ساختار سیاسی جهان پرداخت، زیرا ساختار کنونی جوابگوی چالش‌های جهان امروز نیست.

وی تاکید کرد، باید سازمان ملل را برای پاسخ به نیازهای امروز بازسازی کرد و افزود که پیشنهادهایی را در این زمینه در گزارش خود گنجانده است.

گوترش وجود نابرابری اقتصادی در جهان را محکوم کرد و گفت وجود این نابرابری نه تنها اعتماد به دولتها بلکه اطمینان به ارزشها را تضعیف می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل عنوان داشت: مردمی که ما نماینده آنها هستیم ممکن است ایمان خود را نه تنها به دولتها و موسسات از دست بدهند بلکه ارزش‌هایی را که ما در ۷۵ سال در سازمان ملل برای آنها کار کرده‌ایم مانند صلح، حقوق بشر، کرامت برای همه، برابری، عدالت و همبستگی نیز برای آنها رنگ می‌بازد.  

گوترش ادامه داد: قول و تعهد اگر مردم نتیجه‌ای از آن را در زندگی روزمره خود نبینند، بی ارزش است. گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله آوارگان و مهاجران هدف‌های اصلی این آسیب‌ها هستند. اکنون زمان پاسخگویی و بازیابی اعتماد است. مشکلاتی که ما به وجود آورده‌ایم مسائلی هستند که خود ما می‌توانیم بر آنها فائق آییم. 

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که وی یک نماینده ویژه را برای “نسل‌های آینده” تعیین می‌کند و یک دفتر مخصوص جوانان ایجاد خواهد کرد، زیرا آنها نیازمند یاری‌اند.

گوترش با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی جهان، تغییرات اقلیمی، بیماری کرونا و نابرابری‌های موجود در جهان در قبال همه‌گیری این بیماری و توزیع واکسن، خواستار دو برابر شدن تولید واکسن و دسترسی ۷۰ درصد جمعیت جهان به واکسن در نیمه اول سال ۲۰۲۲ شد.

او همچنین گفت که کشورهای فقیرتر جهان به واسطه بحران کرونا با کمبود شدیدتر سرمایه گذاری و دشواری بیشتر در رشد اقتصادی طی سال‌های آینده مواجه خواهند شد.

او خواستار تعویق در بازپرداخت وام کشورهای فقیر شد و گفت که نباید دولت‌های این کشورها را در برابر گزینه بازپرداخت وام و کاهش خدمات اجتماعی به مردم قرار داد.

گوترش خواستار سازماندهی جدیدی برای حفاظت از تمامی کشورهای جهان در برابر شیوع بیماری‌های واگیردار در آینده شد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه با اشاره تلویحی به تقابل آمریکا و چین گفت: ما نمی‌توانیم به مشکلات اقتصادی بپردازیم در حالیکه دو اقتصاد بزرگ جهان در حالت رویارویی با هم قرار گرفته‌اند.

او گفت که شرایط کنونی در مقایسه با دوران جنگ سرد حتی غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است.

دبیرکل سازمان ملل که بخشی از سخنرانی خود را به زبان فرانسه ادامه داد، افزود که شیوع کرونا باعث تعمیق نابرابری بین زنان و مردان در برخی نقاط جهان شده است. او از دولت‌ها، شرکت‌ها و نهادهای مختلف خواست تا در راستای برابری جنسیتی از بالاترین رده‌های مدیریتی به پایین اقدام کنند.

او گفت که چنین رویکردی در سازمان ملل به کار گرفته شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.