شرح فوتبال ناپاک در تلویزیون

جام جم آنلاین: حسن فتحی با ساخت سریال «در مسیر زاینده‌رود» سنت‌شکنی کرد و راه جدیدی را در عرصه سریال‌های رمضانی گشود. سریال او چند تفاوت عمده نسبت به کارهای مشابه داشت، یکی این که او یک شهرستان را برای روایت داستانش برگزید.

عوامل این سریال از شهر تهران فاصله گرفتند و بخشی از تصویربرداری را به شهر زیبای اصفهان بردند. با توجه به این که سریال از شبکه یک پخش می‌شد، این اقدام چندان عجیب نبود. مدیران سیما قصد داشتند سریال‌هایی بسازند که با مردم گوشه و کنار ایران ارتباط برقرار کنند و در این خصوص، آوردن شخصیت و فضاهای غیرتهرانی می‌توانست مفید و موثر باشد.

در مسیر زاینده‌رود به لحاظ موضوعی هم با آنچه در سال‌های قبل دیده بودیم تفاوت داشت. این سریال در لایه اول داستانش به بحث فوتبال پاک و ناپاک پرداخت و رفتارهای غیراخلاقی برخی بازیکنان این حوزه را زیر تیغ نقد برد. شاید در نگاه اول بازنمایی یک موضوع ورزشی در سریالی عجیب و غیرعادی می‌نمود، اما فتحی توانست با تکیه بر این موضوع ورزشی، درامی معنوی و اخلاقی را شکل بدهد.

او شخصیتی خشن، عصبی و مغرور را در محور داستان قرار داد و سعی کرد ریشه‌های خشونت او را بررسی کند. مهران سارنگ، فوتبالیست جوان و باآتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه‌تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب، جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است….

مهران سارنگ در این سریال در شرایطی سخت و دشوار قرار گرفت. او که نسبت به اطراف خودش بی‌توجه بود به تعریفی دوباره از خودش، زندگی و آدم‌های اطرافش دست یافت.

فتحی با روایت یک قصه پرفراز و نشیب در شب‌های رمضان سال ۸۹ خیلی‌ها را با خودش همراه ساخت، اما خود سریال تحت تاثیر یکسری مسائل حاشیه‌ای قرار گرفت که انتقادها و گلایه‌هایی را هم به همراه داشت.

برخی از شهروندان اصفهانی نسبت به این نکته که لهجه‌های شخصیت‌ها واقعی نیست اعتراض داشتند. دفاع بازیگران و کارگردان‌ها هم این بود که ما اصفهانی نیستیم و نمی‌توانیم درست مثل خود شما حرف برنیم. این اعتراض‌ها تا جایی ادامه یافت که فتحی موضعگیری کرد و گفت: من از سریال‌سازی در شهر تهران با آن معماری زشت و آن آسمانخراش‌هایش خسته شده بودم، اما الان که با دشواری‌های ساخت سریال در شهرستان‌ها آشنا شدم، ترجیح می‌دهم از این کار انصراف دهم و دوباره به فضای چرک تهران برگردم.

اعتراض برخی از اهالی فوتبالیست به مضمون سریال دیگر حاشیه‌ای بود که برای این اثر پیش آمد. این اعتراض تا آنجا ادامه داشت که اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده کار مجبور شد به برنامه زنده «ورزش و مردم» برود و توضیحاتی را ارائه دهد.

مهرداد ضیایی، بازیگر اصفهانی‌الاصل این سریال بود که سعی می‌کرد لهجه اصفهانی را به دیگر بازیگران نیز آموزش دهد. اشکان خطیبی در نقش یک ستاره فوتبال و جوانی بی‌اخلاق بازی خوب و قابل قبولی را ارائه داد. حسین محجوب پدری داغدیده بود که با کارهایش به جوانی فوتبالیست درس ادب و اخلاق داد.

مسعود رایگان، مهرانه مهین‌ترابی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، هومن برق‌نورد، افسانه پاکرو، مهدی لطانی و الهه حسینی از دیگر بازیگران این سریال موفق بودند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.