شروع مدرسه ها و کودکان خواب آلوده

این مطلب برای والدینی است که کودک آنها بیش از حد میخوابد و اغلب برایش مشکل است که صبح ها از خواب برخیزد و هنگامی که برخاست، مایل به شروع فعالییتهای روزانه نیست.


پیش از هر چیز مطمئن شوید آیا کودک به مقدار مورد نیازش خوابیده مثلاً شبها به موقع به رختخواب می رود و یا مشکل جسمی مثل کمبود برخی مواد و ویتامینها را ندارد.
با این حال باید یک واقعییت مهم را در نظر بگیرید: شما همیشه
نمی توانید یک کودک خواب آلوده را به آدمی سر به راه که به راحتی از خواب برمیخیزد تبدیل کنید.

با این حال میتوانید این عمل را برای کودک خوشایند تر کنید:

۱٫ کودک را زیر نظر بگیرید و برنامه خواب و بیداری او را تنظیم کنید
هرگز کودک را حین دیدن رویا بیدار نکیند.
اگر کره چشم کودک در هنگام خواب در حال حرکت به اطراف است به این معنی است که کودک در حال خواب دیدن است و بنابراین چند دقیقه صبر کنید تا رویای کودک به پایان برسد.همه ما هرشب به طور متوسط پنج تا ده بار خواب میبینیم. هر رویا با اینکه ممکن است طولانی به نظر برسد، تنها مدت کوتاهی به طول میانجامد.

۲. زود بیدار شدن را با یک فعالییت خوشایند همراه کنید
میتوانید یک صبحانه عالی تهیه کنید و یا همگی به موسیقی مورد علاقۀ او گوش دهید. با او به آرامی، نرمی، و با محبت سخن بگویید. اگر شکیبایی خود را از دست دهید احتمال کمتری دارد که تمایل داشته باشد برخیزد و به کارهایش بپردازد

۳٫ کودک را با نتایج کارش روبرو کنید و یا او را بدهکار کنید
اغلب کودکان به دلیل کند بودن، از سرویس مدرسه جا میمانند. نتیجۀ آن میتواند این باشد که کودک یک تاکسی خبر کند و پولش را از پول توجیبی خودش بپردازد. و یا با کودک توافق کنید که هرچند دقیقه صبح ها تأخیر کند و یا باعث تاخیر شما شود، به شما بدهکار خواهد بود. سپس باید با انجام کمک در کارهای منزل، این زمان را به شما برگرداند یا هرقدر امروز تأخیر کرده است، فردا صبح زودتر از خواب برخیزد.

عاطفه کیانی نژاد ، روانشناس بالینی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.