“شرکت‌های هواپیمایی ایران” به چه هواپیمایی نیاز دارند؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ایرلاین‌های داخلی به هواپیماهای میان برد با ظرفیت بالا برای مسیرهای پروازی داخلی و هواپیماهای دوبرد با ظرفیت متوسط و کم برای مسیرهای پروازی خارجی نیاز دارند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،این روزها خبرهای مبنی بر باز شدن راه برای خرید و یا اجاره هواپیما توسط خطوط هوایی ایرانی شنیده می گردد،اما این حقیقت که ایرلاین های ایرانی به چه هواپیمایی نیاز دارند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مهمترین عامل برای سوددهی ایرلاین ها در دنیا، ناوگان پروازی آن ها و تناسب آن با تعداد مسافر و ظرفیت بار در مسیرهای پروازی است بدون شک خرید هواپیماهای تازه که در وهله اول مصرف سوخت پایین تری دارند و تازه بودن آن ها سبب می گردد تا شرکت هواپیمایی بی نیاز از چک های متعدد هواپیما باشد سبب سود دهی بالا می گردد.

در این گزارش ممتاز به نقل از،گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بررسی مسیرهای پروازی ایرلاین های بزرگ داخل کشور نیازمندی آن ها به هواپیماهای تازه را مورد بررسی قرار داده است.

ابتدا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران – هما – را مورد بررسی قرار دادیم.این شرکت دارای ۳۲ مقصد پروازی بین المللی در آسیا و اروپا و ۲۶ مقصد پروازی داخلی است.مسافرین در مسیرهای پروازی داخلی غالبا با هواپیماهای یکصد نفره فوکر ۱۰۰ ، سیصد نفره ایرباس آ۳۰۰ ، ۱۶۰ نفره ایرباس آ۳۲۰  و یا ام دی ۸۰ که ۱۶۰ نفر ظرفیت دارد جابجا می شوند.

با توجه به سن بالای ایرباس های آ۳۰۰ و پایان سرویس دهی به هواپیماهای فوکر ۱۰۰ در سال ۲۰۲۰ جایگزینی این هواپیماها برای مسیرهای داخلی ضروری است.

هواپیمای ایرباس آ۳۰۰

هواپیمای فوکر ۱۰۰

پروزهای ایران ایر به مقاصد اروپایی غالبا با ایرباس های آ۳۰۰-۶۰۰ (مدل تازه ایرباس آ۳۰۰) و آ۳۱۰ انجام می گردد با توجه به ظرفیت این دو هواپیما که می توانند بیش از ۲۶۰ سرنشین را حمل کنند و محدود بودن مسافران در مسیرهای اروپایی استفاده از این هواپیما فقط سبب زیان دهی می گردد در پروازهای آسیایی ایران ایر نیز علاوه بر ایرباس های آ۳۰۰-۶۰۰ و آ ۳۱۰ از بویینگ ۷۴۷ و فوکر ۱۰۰ نیز استفاده می گردد.بویینگ های ۷۴۷ نیز به سبب عمر بالا هزینه تعمیر و نگهداری سرسام آور و مصرف سوخت بسیار بسیاری دارند.

بویینگ ۷۴۷

ایرباس آ۳۱۰

ماهان ایر نیز به ۱۴ شهر خارجی در غرب آسیا و اروپا و ۲۳ شهر داخلی پرواز دارد.پروازهای داخلی این شرکت با هواپیماهای Bae 146 ، ایرباس آ۳۰۰ ،ایرباس آ۳۱۰ و ایرباس آ۳۲۰ انجام می گردد.ایرباس های آ۳۰۰ ماهان از سری بی ۲ عمر بسیار بالایی داشته و هزینه نگهداری سرسام آوری دارند.هواپیماهای Bae 146 نیز با توجه به عدم تولید توسط کارخانه باید تا چند سال دیگر کنار گذاشته شوند و استفاده از هواپیمای دوربرد ایرباس آ۳۱۰ در مسیرهای داخلی اصلا به صرفه نیست.

ایرباس آ۳۰۰-۶۰۰

هواپیمای Bae 146

اکثر پروازهای خارجی ماهان نیز با هواپیماهای ایرباس آ۳۰۰-۶۰۰ ، ایرباس ۳۱۰ و بویینگ ۷۴۷ انجام می گردد.ایرباس های آ۳۰۰-۶۰۰ و آ۳۱۰ با توجه به ظرفیت بالا و مسافر محدود در پروازهای خارجی نمی توانند سبب سود دهی شوند و استفاده از بویینگ ۷۴۷ نیز با توجه به ظرفیت بالا و مصرف سوخت بسیار بسیار صرفه اقتصادی ندارد.

بویینگ ۷۴۷

وضعیت برای هواپیمایی آسمان کمی بهتر است.این شرکت به بیش از ۴۰ شهر داخلی و ۱۳ شهر خارجی پرواز دارد.پروازهای داخلی آسمان توسط هواپیماهای کوچک ATR 72 ، فوکر ۱۰۰ و هواپیمای میان برد بویینگ ۷۲۷ انجام می گردد و پروارهای خارجی این شرکت در مسیرهای نزدیک توسط فکر ۱۰۰ ، و در مسیرهای دورتر توسط ایرباس ۳۴۰ و بویینگ ۷۲۷ انجام می گردد.

هواپیمای ATR 72

البته این شرکت نیز باید به فکر جایگزینی هواپیماهای فوکر ۱۰۰ باشد چراکه شرکت سازنده آن تا سال ۲۰۲۰ فقط به این هواپیما سرویس دهی می کند و بویینگ های ۷۲۷ آسمان نیز باید در سال های آتی به سبب عمر بالا زمینگیر شوند.

بویینگ ۷۲۷

ایرلاین های دیگر نیز اکثرا یا از هواپیماهای گفته شده استفاده می کنند یا مسافران خود را با هواپیمای ام دی ۸۰ (Boeing MD) جابجا می کنند.

هواپیمای ام دی ۸۰

اشکالات گفته شده  هواپیما برای کلیه شرکت های هواپیمایی صدق می کند و هواپیماهای ام دی ۸۰ نیز مصرف سوخت بسیار بالا داشته و مدل های مختلف آن در دنیا در حال بازنشست شدن می باشند.

اما ایرلاین های داخلی به چه هواپیمایی نیاز دارند؟

اولین فاکتور برای خرید هواپیما در ایران جداسازی مسیرهای پروازی داخلی و خارجی و همچنین در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش فرودگاه هاست.

فرودگاه های شهرهای سیاحتی،زیارتی و شهرهای تجاری خوشبختانه می توانند اکثر جت های مسافربری را پذیرش کنند در مسیرهای پروازی به این شهر ها تعداد مسافران بسیار بالاست و شرکت هواپیمایی نیازمند خرید یک هواپیما با ظرفیت حداکثری و برد حداقلی می باشند.هواپیماهایی که برای این مسیرها مناسب می باشند شامل ایرباس ۳۲۰ ، ایرباس ۳۲۱ ، بویینگ ۷۶۷ و بویینگ ۷۳۷ می باشند.

ایرباس آ۳۲۰ و آ۳۲۱

بویینگ ۷۶۷

اما فرودگاه های شهرهای کوچک که مسافر بسیاری هم ندارند نیازمند هواپیماهای کوچک می باشند.هواپیماهای ATR 72 ، ایرباس ۳۱۹ و بویینگ ۷۳۷ با ظرفیت پایین برای این مسیرها مناسب می باشند.

بویینگ ۷۳۷

ایرباس آ۳۱۹

در خصوص پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی چند نکته را باید در نظر داشت.نخست باید مسیر های با مسافر کم و مسیرهای با مسافر بالا را از هم جدا کرد.باز هم باید مسیرهای نزدیک پر مسافر را جدا نمود چرا که در چنین مسیرهایی می توان از ایرباس ۳۴۰  و بویینگ ۷۷۷ در کلاس اکونومی (اقتصادی) و ظرفیت بالا استفاده کرد.

بویینگ ۷۷۷

ایرباس آ۳۴۰

پروازهای خارجی دور برد با مسافر بالا نیز اگر با هواپیماهای ایرباس آ۳۴۰-۶۰۰ ، ایرباس آ۳۳۰ ، بویینگ ۷۴۷ و یا بویینگ ۷۷۷ انجام شوند می توانند سبب سود دهی باشند.

بویینگ ۷۴۷

ایرباس آ۳۳۰

اما شرکت های هواپیمایی برای مسیرهای پرواری خارجی دوبرد با مسافر کم باید از یک هواپیمای کوچک با حداکثر ظرفیت استفاده کنند.مدل دور برد ایرباس آ۳۱۹، بویینگ ۷۳۷ و مدل های تازه و کم مصرف بویینگ ۷۷۷ و یا ایرباس آ۳۵۰ برای این مسیرها بسیار مناسب می باشند.

در نهایت به پروازهای حج و پروازهای عتبات می رسیم.در این کریدورها تعداد مسافران و حجم بارها بسیار بالاست.شرکت های هواپیمایی در این مسیرها به هواپیماهای با حداکثر ظرفیت نیاز دارند و برد هواپیماها نیز لازم نیست که بالا باشد.در این مسیرهای پروازی استفاده از مدل های اکونومی (اقتصادی) هواپیماهای بویینگ ۷۴۷ ، بویینگ ۷۷۷ و بویینگ ۷۶۷  و یا ایرباس ۳۴۰ که ظرفیت بالا دارند بسیار مناسب است.

متاسفانه به سبب وجود بعضی مشکلات در راه خرید هواپیماها شرکت های هواپیمایی بسیاری از فاکتورهای برای خرید هواپیمارا در نظر نمی گیرند و صرفا خرید یک هواپیمای تازه را ملاک قرار می دهند.خرید یک هواپیمای مناسب با نیازهای شرکت های هواپیمایی می تواند سبب سود دهی این صنعت در کشورمان باشد.

گزارش از علیرضا شیرزاد مجردنیا

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.