شرکت فلسطین در اجلاس تهران در بالاترین سطح/ بان کی مون به ایران می آید

به گزارش خبرنگار مهر محمد رضا فرقانی سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد با اشاره به اینکه اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد در شهریورماه از تاریخ پنجم تا دهم شهریوردر سه سطح کارشناسان ارشد ، وزرای خارجه و سران کشورهای جنبش برگزار می شود گفت: جنبش عدم تعهد بزرگترین سازمان بین المللی بعد از اجلاس سازمان ملل است که ۱۳۸ عضو اصلی و ناظر دارد.

فرقانی خاطرنشان کرد: این اجلاس هر سه سال یکبار در کشورهای عضو برگزار می شود و در پانزدهمین اجلاس که در مصر برگزار شد مقرر گردید تهران میزبان اجلاس شانزدهم باشد که این درخواست با اکثریت آراء به تصویب رسید.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد با بیان اینکه اجلاس شانزدهم فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی به عنوان میزبان است تا در تقویت هر چه بیشتر این سازمان بین المللی نقش ایفا کند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب در همان سالهای ابتدایی به دلیل همراستا بودن اهداف و اصول جنبش  با اصول سیاسی ایران به عضویت جنبش عدم تعهد درآمد.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال ۶۴ و زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور کشورمان بودند برای اولین بار در بالاترین سطح شرکت کرد و بعد از آن نیز به طور مستمر و جدی در این جلسات حضور می یابیم.

فرقانی  اظهار داشت: در سال ۸۷ نیز کشورمان میزبان وزرای خارجه جنبش عدم تعهد بود و برای اولین بار است که اجلاس جنبش عدم تعهد در سطح سران در تهران برگزار می شود.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد با بیان اینکه توقع و انتظار از رسانه ها پرداختن  و انتشار اخبار دقیق از این اجلاس است گفت: این اجلاس نه تنها برای کشور ما بلکه برای منطقه و جهان یک حادثه مهم سیاسی است و کشورهای مختلف سعی و تلاش دارند تا در چنین اجلاس های بین المللی شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه تا به حال بر اساس اعلام رسمی از سوی کشورهای دعوت شده اعلام شده است این است که ۳۱ کشور به طور قطع با یادداشت رسمی اعلام کرده اند که در سطح سران شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین ۴ کشور در سطح رئیس جمهور و یا معاون اول و تعداد زیادی از کشورها نیز در سطح وزرای خارجه و برخی در سطح فرستاده و یا نماینده ویژه شرکت خواهند کرد.

فرقانی گفت: علاوه بر کشورهای عضو اصلی از ۱۸ عضو ناظر نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: برخی مقامات کشورها مانند پوتین رئیس جمهور روسیه و عبدالله گل از ترکیه نیز به عنوان مهمان ویژه از سوی آقای احمدی نژاد دعوت شده است.

وی همچنین اظهار داشت: بان کی مون نیز از سازمان ملل در این اجلاس شرکت می کند.

فرقانی با بیان اینکه از سازمانهای  دیگر در منطقه مانند سازمان کنفرانس اسلامی ، اکو و اتحادیه عرب نیز دعوت شده است گفت: تمام دعوتنامه ها به کشورهای مربوط ارسال شده است و کشوری نیست که دعوتنامه دریافت نکرده باشد و پیش بینی می شود در ایام باقیمانده کشورهای بیشتری برای حضور در اجلاس اعلام آمادگی کنند.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد با بیان اینکه فعالیت های زیادی از سوی برخی کشورها صورت می گیرد تا مانع حضور کشورها در حد مطلوب در اجلاس جنبش عدم تعهد شوند گفت: اما مطمئن هستیم  کشورهای عدم تعهد در سطوح مختلف شرکت خواهند کرد.

وی خطاب به مردم تهران گفت: از مردم خوب تهران برای همکاری نزدیک با مسئولین تشکر می کنم و از آنها انتظار داریم در روزهای برگزاری اجلاس با توجه به حجم بالای مهمانها همکاری بیشتری با مسئولین داشته باشند و پیشاپیش از بروز مشکلاتی که شاید در آن ایام پیش بیاید از مردم عذرخواهی می کنم.

فرقانی اظهار داشت: البته مردم عزیز ما اهمیت برگزاری چنین اجلاسی را به خوبی درک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه محل برگزاری اجلاس در سالن اجلاس سران برگزار می شود گفت: کار بازسازی ساختمان اجلاس سران به پایان رسیده و آماده بهره برداری و استفاده است وامیدواریم با بسیج تمام امکانات میزبان خوبی برای این اجلاس باشیم.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد با اشاره به اینکه در سه روز اول اجلاس یعنی پنجم و ششم شهریور جلسات در سطح کارشناسان ارشد و معاونان وزارت خارجه برگزار می شود گفت: ادامه این جلسات در روزهای هفتم و هشتم در سطح وزرای خارجه و در دو روز پایانی یعنی نهم و دهم شهریور در سطح سران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در پایان این اجلاس بیانیه ای از سوی جنبش عدم تعهد صادر خواهد شد اضافه کرد: این بیانیه ابتدا در سطح کارشناسان ارشد تنظیم شده سپس  در سطح وزرای خارجه تایید و در نهایت در اجلاس سران به تایید نهایی رسیده و به عنوان بیانیه جنبش عدم تعهد قرائت می شود.

فرقانی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای سه سال ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد داشت و در سه سال بعدی نیز به عنوان تروئیکای خواهیم بود.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد اظهار داشت: دعوتنامه رئیس جمهور مصر تا دو روز آینده توسط معاون اجرایی رئیس جمهور تسلیم وی خواهد شد و ما منتظریم ببینیم تا مصر در چه سطحی در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی همچنین بیشترین اعضای شرکت کننده را در این اجلاس کشور هند معرفی کرد و گفت: در این اجلاس هند با ۲۵۰ نفر همراه شرکت خواهد کرد.

فرقانی همچنین در خصوص دعوت از رئیس جمهور سوریه گفت: دعوتنامه بشار اسد برای وی ارسال شده است اما فعلا از آمدن یا نیامدن وی خبری نداریم.

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: همچنین برای پادشاه عربستان نیز دعوتنامه ای ارسال شده اما سطح مشارکت آنها در اجلاس هنوز مشخص نیست.

وی افزود: از کشور فلسطین نیز ازمحمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان دعوت کرده ایم اما تا به حال به طور رسمی اعلام نشده که در چه سطحی شرکت خواهند کرد ولی اخبار حاصله حاکی از این است که این کشور در بالاترین سطح شرکت خواهد کرد.

فرقانی اظهار داشت: امیدواریم در روز افتتاحیه این اجلاس بتوانیم از بیانات ارزشمند رهبر انقلاب استفاده کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.