شغل های سخت و عجیب برخی از المپیکی ها

اینها ورزشکارانی هستند که بدون حمایت اسپانسر و کمک های مالی یا مرخصی با حقوق و فقط با تکیه بر تمرینات سخت خود باید به رویاهای المپیکی شان جامه عمل بپوشانند.

** ‘اوریج بوتا’ دونده ماراتن نروژی یک سرایدار تمام وقت است که بین شیفت های کاری اش تمرین می کند. او بعد از اینکه پدرش به دلایل سیاسی در اتیوپی دستگیر شد، به نروژ فرار کرد و درخواست پناهندگی داد.

وی برای فرار از سرمای شدید زمستان های سخت این کشور مجبور بود در تونل های فاضلاب زیر زمین تمرین کند.

تمرین های این دونده اتیوپیایی بالاخره نظر ‘ارلینگ آکسلند’ مربی دوی ماراتن را جلب کرد.

بوتا به دلیل اینکه یک پناهنده است نمی تواند برای شرکت در مسابقات به سفر برود و در نتیجه پولی از طریق جایزه نقدی شرکت در مسابقات خارجی به دست نمی آورد.

او با اینکه اکنون تابعیت نروژ را به دست اورده اما هنوز هم مجبور است سخت کار کند.

بوتا صبح ها به نظافت دفاتر مشغول است. در بین شیفت هایش تمرین می کند، بعد از ظهرها وظیفه تمیز کردن یک دبیرستان را بر عهده دارد و بعد از آن به خانه می رود تا با پسر ۹ ماهه اش بازی کند.

بوتا بعید است در المپیک لندن موفق به کسب مدال شود اما چون یک شرکت مدیریت تسهیلات به او پیشنهاد مرخصی با حقوق داده، امیدوار است در مسابقات سال ۲۰۲۲ به قهرمانی برسد.

** ‘لانس بروکز’ پرتاب کننده دیسک از آمریکا یک کارگر ساختمانی است که بعد از هر ۱۲ ساعت کار، دو ساعتی را در یک باشگاه محلی به تمرین می پردازد. پرتابگران دیسک بر خلاف دوندگان برای امرار معاش خود مجبورند یک شغل تمام وقت داشته باشند.

بروکس ۲۸ ساله گاهی همزمان هفت شغل با هم داشته است از جمله کارگر ساختمانی، ماموری که در مکان های عمومی و در مراسم ها مزاحم ها را خارج میکند، معلم و کارمند ‘وال-مارت’.

او در یکی از روزهایی که مشغول کار در یک کافه بود با ‘استیو دیآترمونت’ مربی پرتاب دیسک آمریکا آشنا شد و استعدادش را برای او به نمایش گذاشت. از آن به بعد این رشته ورزشی را جدی تر دنبال کرد و در مسابقات انتخابی آمریکا جواز حضور در المپیک را گرفت. شاید ساعت های طولانی کار در کارگاه های ساختمانی موجب شده است او چنین قدرتی در عضلاتش به دست بیاورد.

** ‘جولی زتلین’ ۲۱ ساله از ژیمناست های ریتمیک تیم زنان آمریکا و یک هنرپیشه است. او بعد از المپیک لندن قصد دارد از ژیمناستیک خداحافظی کند ، به لس آنجلس برود و به طور تمام وقت بازیگری خود را دنبال کند. زتلین وقتی ۴ ساله بود با حضور در یک آگهی بازرگانی در تلویزیون وارد دنیای بازیگری شد. وی با وجود مصدومیت ها و جراحی زانویش از طریق ‘واید کارت’ توانسته به المپیک لندن برود.

** ‘چاس بتس’ دیگر ورزشکار آمریکایی و کشتی گیری ۲۵ ساله است که بیش از هر چیز خود را یک طراح می داند. با جستجویی در اینترنت می توان وب سایت طراحی او را با یک معرفی کوتاه پیدا کرد: ‘سلام. اسم من چاس بتس است و یک طراح هستم. لطفا از طرح های من دیدن کنید’. وی وقتی طراحی نمی کند، کشتی می گیرد. پدر چاس او را وقتی ۵ ساله بود، با کشتی آشنا کرد. چاس از آن زمان تا کنون تشک کشتی را ترک نکرده است و گرچه در بازی های پکن نتوانست سهمیه المپیک بگیرد اما اینبار در مسابقات انتخابی ۲۰۱۲ توانست جواز شرکت در بازی های لندن را به دست بیاورد.

** ‘گوئن جورجنسن’ زن ۲۶ ساله ای است که دویدن، دوچرخه سواری و حسابداری را با هم انجام می دهد. او حسابدار شرکتی در آمریکا است و همزمان در تیم سه گانه این کشور هم عضویت دارد. جورجنسن در سال ۲۰۱۰ سه گانه را شروع کرده اما بعد از دو سال موفق شده است سهمیه المپیک لندن را بگیرد.

** ‘اولاف تافت’ یک کشاورز، آتش نشان و دارنده مدال طلای قایقرانی است. او از طریق کشاورزی در مزرعه خانوادگی و خاموش کردن آتش زندگانی را می گذراند.

وی در المپیک سیدنی مدال نقره گرفت و در المپیک پکن با غلبه بر بیماری آسم و آسیب دیدگی های متعدد موفق شد مدال طلا را به دست بیاورد. اما اینها برای تافت کافی نبود به طوریکه مسابقه ای را برای ورزشکاران برتر نروژی در رشته های پرتاب تبر، کشیدن اتومبیل و غلتاندن تایر به راه انداخته است.

تافت اکنون یکی از مدعیان قهرمانی در المپیک لندن است.

** ‘ناتاشا پردو’ ۳۶ ساله از ولز قبل از اینکه عضو تیم وزنه برداری زنان بریتانیا شود، سطل های زباله را جا به جا می کرد.

او اکنون توانسته بین شغل خود در شورای شهر لیدز و ۹ جلسه تمرین در هفته تعادل خوبی برقرار کند. وی قبلا یکی از قهرمانان کاراته بریتانیا بود اما پس از مرگ پدرش به وزنه برداری روی آورد. پدر ناتاشا در المپیک های مونیخ و مکزیک برای بریتانیا وزنه زده بود.

ورزشی**۹۱۲۶**۱۵۵۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۹۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.