شمیم انتخابات ریاست جمهوری

جام جم آنلاین: حسین کمالی رییس شاخه کارگری در حزب جمهوری اسلامی و وزیر کار در دولت هاشمی و خاتمی – دیروز رسما به عنوان نامزد خانه کارگر در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعلام شد.

این شاید برای معدود دفعاتی باشد که یک حزب و تشکل سیاسی تقریبا یک سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری رسما نامزد مورد نظر خود را معرفی می‌کند.

عرف سیاست در ایران -به غلط یا درست-چنین بوده که معرفی رسمی نامزد ریاست جمهوری معمولا به سه‌ماه آخر منتهی به انتخابات موکول می‌شد و این تصمیم دو دلیل مهم داشت: در امان بودن نامزد ریاست جمهوری از امواج تخریب رقبا و نقادی رسانه‌ها و البته دلپذیرتر شدن و باورپذیرشدن برای افکار عمومی.

البته خانه کارگر در این احساس جدید سیاسی تنها نبود، از میان اصولگرایان از حزب موتلفه اسلامی هم خبر می‌رسد که این حزب در آستانه معرفی نامزد مورد نظر برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

‌موتلفه‌ای‌ها اعلام کرده بودند از میان «متکی، آل اسحاق و قالیباف» بزودی یکی را به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی خواهند کرد.

اما چه شده است که می‌بینیم این عرف قدیمی رنگ‌باخته است؟

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، یکی از ضربات محکمی که به اردوگاه اصلاح‌طلبان وارد شد، تعارف آمدن یا نیامدن خاتمی تا دقیقه ۹۰و نهایتا شروع دیرهنگام ماراتن انتخابات از اسفند ۸۷ بود.

به نظر می‌رسد خانه کارگر به عنوان یک تشکل اصلاح طلب صنفی با سابقه، در نظر دارد با استفاده از طولانی شدن زمان تبلیغات و کنشگری سیاسی، شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزایش دهد؛ اتفاقی که شاید بسرعت تبدیل به یک موج یا مد سیاسی هم شود و احزاب و گروه‌های دیگر هم به مسابقه معرفی زودهنگام نامزد ریاست جمهوری وارد شوند.

از سوی دیگر، شاهد نوعی واگرایی سیاسی در بین دو بلوک اصلی سیاست در ایران ـ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ـ هستیم، به این معنی که راهبرد وحدت برای معرفی یک نامزد واحد و فراگیر دیگر مانند سابق مورد علاقه کنشگران و اهالی تصمیم ساز سیاست نیست و البته تجربه انتخابات مجلس نهم هم در ایجاد و گسترش این واگرایی بی‌تاثیر نیست.

در این حالت، احزاب و تشکل‌های سیاسی به جای طراحی فرآیند وحدت، مسابقه‌ای را برای معرفی هرچه زودتر نامزد مورد نظر آغاز کرده‌اند و به سرمایه‌گذاری روی پایگاه‌های سنتی و ثابت سیاسی و اجتماعی خود برای رای آوری در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری روی آورده‌اند.

شکل گیری فضای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در این بستر،‌باعث خواهد شد انتخاباتی متفاوت از همیشه را در خرداد شاهد باشیم،‌ هرچند که اصولا انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما همیشه متفاوت و خاص بوده و هر دوره اش ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته است.

بهمن هدایتی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.