شناسایی گونه اسرارآمیز «مورچه دیوانه»

محققان حشره‌شناسی موفق به تعیین نام علمی برای حشره تهاجمی موسوم به مورچه دیوانه «راسبری» شدند.

این گونه مورچه با طول سه میلیمتر و رنگ قهوه ای مایل به قرمز نخستین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی در هوستون آمریکا شناسایی شد.

این حشره بصورت کلونی‌های بسیار بزرگ مشاهده شده و تمایل زیادی به تجمع در اطراف تجهیزات الکترونیکی و سیم‌ها دارد.

حشره شناسان به تازگی موفق به شناسایی ارتباط آنها با گونه موسوم به Nylanderia بعنوان یکی از شایع ترین گونه های مورچه ساکن شمال آمریکا شده اند.

«جان لاپولا» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه تاوسون خاطر نشان می کند: تحقیقات زیادی بر روی این گروه بزرگ از مورچه ها انجام شد، با این وجود محققان موفق به شناسایی دقیق این گونه نشدند؛ این گونه تنها بر اساس نام کاشف آن، «تام راسبری»، به نام مورچه دیوانه راسبری (Rasberry) نامگذاری شدند.

نمونه مورچه دیوانه راسبری با دیگر نمونه های Nylanderia از لحاظ داده های ژنتیک و اندازه گیری طول بدن مورد مقایسه قرار گرفت که شباهت هایی بین دو گونه N. fulva‌ و N. pudens مشاهده شد، اما تنها فرق این دو در اندام تناسلی نوع نر حشره بود.

بر اساس ویژگی ها و اطلاعات ژنتیکی، محققان دانشگاه تاوسون پس از یک دهه موفق به تعیین نام علمی برای این گونه شدند و نام Nylanderia fulva، گونه ساکن در برزیل و سایر مناطق آمریکای جنوبی برای این حشره انتخاب شد.

دانستن نام و طبقه بندی گونه مورچه مهاجم به محققان برای درک بهتر عملکرد این حشره در زیستگاه طبیعی خود کمک می کند. گام بعدی محققان بررسی دقیق تر به ساختار ژنتیکی مورچه دیوانه برای شناسایی زادگاه اصلی این حشره عنوان شده است.

نتیجه این تحقیق در مجله PLoS ONE‌ منتشر شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.