شناسایی برلیان

الماس از کلمه یونانى آداماس (Adamas) به معنى تسخیرناپذیر گرفته شده و به دلیل سختى فوق العاده و بى نظیر این کانى است که به آن ویژگى (البته ظاهرى) فناناپذیر مى دهد. الماس از کربن خالص تشکیل شده و سیستم تبلور آن کوبیک است. کربن در حدود عمق ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومترى در قسمت بالایى mantle زمین، در درجه حرارت ۹۰۰-۱۳۰۰ سانتى گراد و در فشار بالا در حدود (bar 4500( مى تواند با کریستالیزه شدن، و بهالماس تبدیل شود؛ در غیر اینصورت، به گرافیک تبدیل مى شود. وزن مخصوص الماس ۳٫۵۲ ضریب شکست آن ۲٫۴۱۹-۲٫۴۱۷ و سختى آن در مقیاس موهس، مساوى ۱۰ برآورد شده است. بلورهاى الماس هم در معادن اولیه و هم ثانویه یافت مى شوند. تا سال ۱۸۷۱ میلادى بلورهاى به دست آمده منحصرا از معادن ثانویه و همراه با سنگهاى رسوبى استخراج مى شد و در رسوبات رودخانه اى به صورت پلاسر یافت مى شد که پس از شستن مواد رسوبى الماس، در ته ظرف فرد شوینده مى ماند. .

 

الماس از کلمه یونانى آداماس (Adamas) به معنى تسخیرناپذیر گرفته شده و به دلیل سختى فوق العاده و بى نظیر این کانى است که به آن ویژگى (البته ظاهرى) فناناپذیر مى دهد. الماس از کربن خالص تشکیل شده و سیستم تبلور آن کوبیک است.
کربن در حدود عمق ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومترى در قسمت بالایى mantle زمین، در درجه حرارت ۹۰۰-۱۳۰۰ سانتى گراد و در فشار بالا در حدود (bar 4500( مى تواند با کریستالیزه شدن، و بهالماس تبدیل شود؛ در غیر اینصورت، به گرافیک تبدیل مى شود. وزن مخصوص الماس ۳٫۵۲ ضریب شکست آن ۲٫۴۱۹-۲٫۴۱۷ و سختى آن در مقیاس موهس، مساوى ۱۰ برآورد شده است.
بلورهاى الماس هم در معادن اولیه و هم ثانویه یافت مى شوند. تا سال ۱۸۷۱ میلادى بلورهاى به دست آمده منحصرا از معادن ثانویه و همراه با سنگهاى رسوبى استخراج مى شد و در رسوبات رودخانه اى به صورت پلاسر یافت مى شد که پس از شستن مواد رسوبى الماس، در ته ظرف فرد شوینده مى ماند.

 
در معادن اولیه،‌ در هندوستان الماس به همراه سنگهاى conglomerate، در آفریقاى جنوبى به همراه kimberlite و درمعادن غنى در استرالیا (argyle) در سالهاى ۱۹۸۰ به همراه
 

– پاکى (Clarity):
پاکى نشان دهنده میزان عارى بودن سنگ از عیوب سطحى (blemishes) و داخلى (inclusions) است. عیوب سطحى و داخلى بر پاکى سنگ تاثیر مى گذارند و اثر مستقیم بر قیمت سنگ دارند.
ممکن است با علم بر این که الماسى عیوب سطحى و داخلى دارد، آن را خریدارى کنید، چرا که وجود آنها به شما ثابت کرده که سنگ طبیعى است یا از نظر رنگ و پاکى بهسازى (treated) نشده اند.
در ضمن آنها مى توانند مانند اثر انگشت عمل کنند و مانع تعویض سنگ شما با سنگهاى دیگر شوند البته به شرط آن که عیوب بیرونى و درونى بر جذابیت و دوام سنگ تاثیر منفى نگذاشته باشد. پاکى سنگ را نیز با سیستم تدوین شده موسسه GIA درجه بندى مى کنند.
وزن به قیراط (Carat weight):
وزن هم از عواملى است که بر قیمت سنگ اثر مى گذارد و هرچه وزن سنگ بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر مى رود.۴ فاکتور تراش، پاکى، رنگ، وزن به قیراط فاکتورهایى هستند که جهت ارزیابى و صدور شناسنامه یک سنگ جواهر الماس مورد استفاده قرار مى گیرند و تاثیر مستقیم بر قیمت سنگ مورد نظر دارند و به ۴C,s معروف هستند.
 
 
 
 
 
منظور جواهرفروشان از رنگ الماس حد بین سفیدی یا بی رنگی کامل و وجود مقدار کمی رنگ متمایل به زرد در آن می باشد.
از آنجایی که الماس بی رنگ مانند پنجره ای شفاف، نور بیشتری را منعکس می کند، درخشانتر و براق تر به نظر می رسد. بنابراین هر چه الماس بی رنگتر باشد، قیمتی تر است.
– توجه: رنگ های فانتزی الماس، از این قاعده پیروی نمی کنند و بخاطر کمیاب بوندشان بسیار گرانقیمت هستند و در رنگهای آبی تا سبز و زرد روشن وجود دارند.
سازمان سنجش تخصصی سنگهای قیمتی (GIA)، ترتیب رنگ بندی را با D به عنوان بالاترین کیفیت شروع کرده و به Z که زرد روشن است، ختم می کند که به صورت زیر است:

– بی رنگ DEF
– نزدیک بی رنگ GH
– سفید IJ
– زرد خیلی کمرنگ KLM
– زرد خیلی روشن NOPQR
– زرد روشن STUVWXYZ
این ترتیب رنگ بندی در شکل زیر آورده شده است.
 
 
 
احتمالاً مهمترین عامل نمایش، کیفیت و چالش برانگیزترین آن برش الماس است. درخشش الماس به مقدار زیادی بسته به نوع برش آن می باشد. قبل از هر چیز، یادآوری کنیم که نوع برش با شکل الماس متفاوت است.
منظور از شکل، ظاهر و فرمی است که الماس دارد، مانند گرد، زمردی یا گلابی شکل اما برش، کیفیت انعکاسی الماس را شامل می شود. یک برش خوب درخشندگی را که از قلب و درون الماس می ترواد را منعکس می کند.

برش بر اساس سطح کیفی به صورت زیر تقسیم بندی می شود:
۱- ایده آل (Ideal):
کمترین سطح خارجی با بیشترین درخشندگی که فقط در نوع گرد دیده می شود.
 
2- اعلا (Premium):
بسیار نزدیک به نوع ایده آل
۳- خیلی خوب (Very good):
این نوع الماس قسمت بیشتر نوری را که داخل سنگ می شود، منعکس می کند در این نوع برش الماس به قطعات درشت تری تقسیم می شود.
 
4- خوب (Good):
این نوع الماس، کمی بیشتر از نوری که در داخل می ماند، انعکاس می دهد و برش دهنده برای خلق بزرگترین قطعه ممکن، این نوع برش را انتخاب می کند.
 
 
 
5- نسبتاً خوب و ضعیف (Fair & Poor):
فقط تعداد کمی از نوری که وارد آن می شود، منعکس می کند که معمولاً برای بالاترین وزن الماس این نوع برش را انتخاب می کند
وقتی درباره شفافیت و یا درجه خلوص الماس صحبت می کنیم، منظور خراش و صدمه های روی سطح خارجی و لکه ها و عیوب داخلی آن می باشد.
توجه داشته باشید ، تشخیص شفافیت با چشم غیر مسلح امکان پذیر نمی باشد.
عیوب داخلی شامل حبابهای هوا، ترک و مواد غیر معدنی یافت شده داخل آن می باشد.
عیوب خارجی شامل خراشیدگی، حفره، شکستگی که برخی از آنها در حین برش سنگ و بیشتر در قسمت کمر الماس ایجاد می شوند، می باشد.
دامنه درجه بندی شفافیت که به وسیله بزرگنمایی ۱۰x loup معین می شود، به این شرح است:
– F: بدون هیچ عیب داخلی یا خارجی (بسیار نادر)
– IF: بدون عیب داخلی ولی مقداری عیب سطحی
 وقتی درباره شفافیت و یا درجه خلوص الماس صحبت می کنیم، منظور خراش و صدمه های روی سطح خارجی و لکه ها و عیوب داخلی آن می باشد.
توجه داشته باشید ، تشخیص شفافیت با چشم غیر مسلح امکان پذیر نمی باشد.
عیوب داخلی شامل حبابهای هوا، ترک و مواد غیر معدنی یافت شده داخل آن می باشد.
عیوب خارجی شامل خراشیدگی، حفره، شکستگی که برخی از آنها در حین برش سنگ و بیشتر در قسمت کمر الماس ایجاد می شوند، می باشد.
دامنه درجه بندی شفافیت که به وسیله بزرگنمایی ۱۰x loup معین می شود، به این شرح است:
– F: بدون هیچ عیب داخلی یا خارجی (بسیار نادر)
– IF: بدون عیب داخلی ولی مقداری عیب سطحی
– VVS1-VVS2: خیلی خیلی کم عیب داخلی دارد (درجه ۲) که به سختی توسط بزرگنمایی ۱۰X بوسیله جواهرشناس مجرب تشخیص داده می شود.
 
– VS1-VS2: عیب داخلی خیلی کم (درجه ۲) که به سختی توسط بزرگنمایی ۱۰X دیده می شود.

 

 
– SI1-SI2: عیب داخلی  کم (درجه ۲) ایراد کمی  که آسانتر بوسیله بزرگنمایی ۱۰X دیده می شود.
 
– I1-I2-I3: عیب داخلی که بوسیله بزرگنمایی ۱۰X و همینطور چشم غیر مسلح دیده می شود. (درجه ۳)
 
 
 
بخاطر داشته باشید این درجه بندی بر روی ارزش الماس تاثیر می گذلرد نه روی نمای ظاهری آن.
الماس های درجه VS و VVS، بهترین انتخاب از نظر قیمت و ظاهر هستند. مقرون به صرفه ترین (و هنوز یک انتخاب خوب) الماس هایی هستند که اصطلاحاً جواهرفروشان به آن eye-clean می گویید و با چشم غیر مسلح نمی توان عیبی در آن یافت.
 
 
 
 
 
درجه بندی الماس، جنبه های کیفی زیادی از آنرا در بر می گیرد. اما چهار مورد از آن ضروری است که به خاطر سپرده شود.
– برش الماس (Diamond Cut):
مهمترین عامل نمایش، کیفیت و چالش برانگیزترین آن برش الماس است. درخشش الماس به مقدار زیادی بسته به نوع برش آن می باشد.
– رنگ الماس (Diamond Color):
منظور جواهرفروشان از رنگ الماس حد بین سفیدی یا بی رنگی کامل و وجود مقدار کمی رنگ متمایل به زرد در آن می باشد.
– شفافیت الماس (Diamond Clarity):
وقتی درباره شفافیت و یا درجه خلوص الماس صحبت می کنیم، منظور خراش و صدمه های روی سطح خارجی و لکه ها و عیوب داخلی آن می باشد.
– وزن الماس (قیراط) (Carat Weight):
واژه قیراط carat، از کلمه کاروب (carob)، که دانه های گیاهی است و در گذشته برای وزنه از آن استفاده می کردند، گرفته شده.  این دانه ها از نظر وزن و شکل بسیار یکدست می باشند.
 

سایر ویژگی های الماس، زیرمجموعه آنها هستند. مانند عمق و سطح که جزیی از نوع برش محسوب می شوند.
 
 
 
از نظر اغلب مردم مدل کلاسیک الماس، جواهر گرد و سفید با درخششی خیره کننده است کخ چشم ها را می فریبد.
می توان گفت هم آری، هم نه. الماس ها، کریستال های طبیعی در اشکال و اندازه های گوناگون هستند که در طول میلیونها سال بر روی زمین پدید آمده اند.
هنر و ابتکار جواهرسازان این کریستالها را به جواهراتی با زیبایی خارق العاده و باور نکردنی تبدیل می کند.

– الماس های گرد (Round Diamonds)
این شکل الماس، استاندارد آن در میان اشکال گوناگون است و نزدیک به ۷۵% الماس های فروخته شده را شامل می شود. الماس گرد، ۵۸ سطح برش دارد که بین تاج، کمر و پایه آن تقسیم شده اند. با فرمولی دقیق تا به نهایت درخشندگی آتشین برسد.
– الماس بیضی شکل (Oval Diamonds)
این نوع الماس، طرحی کاملاً متقارن و معمولی بین خانم های با دستان کوچک یا انگستان کوتاه می باشد. حالت کشیده آن باعث می شود تا انگشتان بلندتر به نظر برسند.
– الماس مارکیز (Marquise Diamonds)
این نوع الماس، مدلی کشیده با انتهای زاویه دار، الهام گرفته شده از لبخند گیرای مادام مارکیز …… به سفارش پادشاه آفتاب لویی چهاردهم که می خواست الماسی مانند آن داشته باشد. این الماس به صورت تک نگین و یا همراه با الماس های کوچکی که آنرا احاطه کرده اند، بر روی پایه قرار می گیرد.
– الماس گلابی شکل (Pear Shaped Diamonds)
این شکل الماس، تلفیقی است از فرم بیضی و مارکیز، بیشتر شبیه قطره اشکی براق می باشد. این مدل هم از آن دسته الماس ها می باشد که برای هماهنگ شدن دستانی با انگشتان کوتاه و یا متوسط و نگین طرتحی شده اند و معمولاً بر روی پایه آویز و یا گوشواره زیبا می شوند.
– الماس قلبی (Heart Diamonds)
این نوع الماس سمبل نمادی از عشق می باشد. اساساً الماسی است گلابی شکل با یک شکاف در قسمت بالای آن.
در این نوع الماس، مهارت برش دهنده زیبایی برش را نمایان می کند.
– الماس با برش زمردی (Emerald Cut Diamond)
این نوع الماس، شامل مستطیلی با گوشه های بریده شده می باشد. این مدل به عنوان برش پله ای شناخته می شود، زیرا صفحات متحدالمرکز تخت آن، حالت پلکانی را در خاطر تداعی می کنند.
از آنجایی که عیوب نگین و رنگ نامرغوب در این برش بیشتر مشخص می شوند، این زحمت را به خود بدهید و سنگی با رنگ و شفافیت عالی انتخاب کنید.
برش پرنسسی (Princess Cut Diamond)
یک طرح چهارگوش مربع یا مستطیل با تعداد زیادی وجوه براق است. این مدل برش نسبتاً جدید بوده و اغلب بر روی پایه های تک نگین حلقه نامزدی استفاده می شود. این نوع برش متناسب با دستانی با انگشتان بلند و معمولاً با سنگ های مثلثی شکل که در اطرافش قرار می گیرد، متناسب می شود.
برای درخشندگی بیشتر این نگین، لازم است تا سنگ عمق کافی داشته باشد، بنابراین وزن بیشتری را طلب می کند.
– الماس مثلثی (Trilliant Diamonds)
این طرح مثلثی با درخشندگی آتشین و فوق العاده است و اولین بار در آمستردام ساخته شد. طرح اصلی به طبیعت الماس و سلیقه شخصی فرد برش دهنده بستگی دارد و می تواند به شکل سنتی مثلث با گوشه های زاویه دار و یا یک مثلث گرد شده شامل ۲۵ زاویه بر روی تاج، ۱۹ زاویه بر روی کمر و پایه ای صیقلی شده باشد.
– الماس برش رادیانت (درخشنده) (Radiant Cut Diamonds)
این شکل الماس به صورت مربع یا مشتطیل بوده و تلفیقی است از شکوه طرح زمردی و درخشش الماس گرد
در این نوع تراش ۷۰ زاویه وجود دارد که تاثیر و شدت انعکاس نور ار به بالاترین حد ممکن می رساند به همین دلیل نیازمند آن است تا وزن بیشتری داشته باشد تا عمق لازم را برای این تراش داشته باشد.
– الماس برش کوسنی یا کاشن (Cushion Cut Diamond)
این مدل نگین دارای قدمت زیادی بوده و ترکیبی از برش قدیمی معدنی. برشی عمیق و با زاویه های بزرگ و برش مدرن بیضی
 
 
 
الماس کولینان (Cullinan Diamond)، بزرگترین الماس خالص (خام) جهان است که تا کنون پیدا شده به وزن ۳۱۰۶۷۵ قیراط معادل ۳۵/۶۲۱ گرم است.
بزرگترین جواهری که از آن تولید شده به نام کولینان ۱ (Cullinan I) یا ستاره بزرگ افریقا (Great Star of Africa) به وزن ۴/۵۳۰ قیراط معادل ۱/۱۰۶ گرم، بزرگترین الماس تراشیده شده تا سال ۱۹۸۵ در جهان بود. کشف الماس طلایی جابلی به وزن ۶۷/۵۴۵ قیراط معادل ۱۳/۱۰۹ گرم، که آن هم از معدن پرمیر (Premier) استخراج شده است.
 

کالینان ۱ (Cullinan I)، در حال حاضر در راس یک تاج قرار گرفته است.
دومین الماس از نظر بزرگی کولینان ۲ (Cullinan II) یا ستاره کوچکتر افریقا (Lesser Star of Africa) می باشد. وزن این سنگ ۴/۳۱۷ قیراط معادل ۵/۶۳ گرم می باشد، که چهارمین الماس بزرگ تراشیده شده در جهان می باشد.
این دو الماس، هر دو در جواهرات سلطنتی انگلستان بر روی تاج سلطنتی انگلستان قرار دارد.

تاریخچه الماس کولینان (Cullinan Diamond):
الماس کولینانتوسط توماس اوان پاول، پیدا شده و پس از استخراج آن را به فردریک ولز ، مدیر خارجی شرکت حفاری معدن الماس پرمیر در منطقه کولینان در تاریخ ۲۶ ژانویه سال ۱۹۰۵ تحویل داد. این الماس، به نام صاحب معدن سر توماس کولینان (Sir Thomas Cullinan) نامیده شده است.
سر ویلیام کروکز (William Crookes)، قبل از اینکه الماس قطعه قطعه شود، از آنها یک بررسی کامل به عمل آورد و خلوص قابل ملاحظه ای را به جز یک لکه ساه در وسط آن متذکر شد.
 
رنگهای اطراف نقطه سیاه خیلی زنده بودند و زمانی که با دقت آن را می چرخاندند، رنگها عوض می شدند. بر طبق نظر کروکز این ویژگی به نیروی فشار داخلی که بین الماسها مشترک است، اشاره می کند. سنگ خریداری شد و (به وسیله دولت افریقای جنوبی)، به شاه ادوارد هفتم (King Edward VII)، در روز تولدش هدیه شد. الماس به وسیله برادران آسچرز (Asscher Brothers)، ساکن آمستردام به سه تکه بزرگ تقسیم شد و متعاقباً به ۹ تکه سنگ جواهر بزرگ و  مقداری قطعه کوچکتر تبدیل شد.
آن زمان تکنولوژی آنقدر پیشرفت نکرده بود تا کیفیت تراش را مطابق استانداردهای حاضر تامین کند و بریده های الماس مذکور، سختی و ضریب شکستش بالا بود. برای آنکه آسچرز بتواند الماس را با یک ضربه تقسیم کند، شکافی به عمق نیم اینچ در آن ایجاد کرد و سپس به وسیله یک چاقو که اختصاصاً برای همین کار طراحی شده بود، شکسته شد.
الماس به دو قسمت تقسیم شد، در حالیکه نقطه در نظر گرفته شده، برای هر دو تکه نامناسب بود.

روایتهایی در ارتباط با الماس کولینان (Cullinan diamond):
در سال ۱۹۰۵، انتقال الماس از افریقای جنوبی به انگلستان با یک مشکل امنیتی روبه رو بود. کارآگاهانی که از لندن بر روی یک کشتی بخار که شایع شده بود سنگ به وسیله آن حمل شده، قرار گرفتند اما این یک تاکتیک انحرافی بود. سنگ روی کشتی یک سنگ بدل بود که به منظور جلب توجه کسانی که علاقه مند به دزدیدن آن بودند، آنجا گذاشته شده بود.
و اینطور که ثبت شده، الماس واقعی در یک جعبه به وسیله پست با هواپیما فرستاده شد. روایت است که وقتی الماس برش داده شده، با همان اولین حرکت چاقو شکسته شد.
تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. محمدرضاوثوق:

    سلام وعرض ادب الماس تراشخورده کاملیون یا همون چاملئون باسرتیفکت معتبر وتاییدیه دارم به وزن پنج قیراط خواهشمندم خریدار واقعی تماس بگیرد فقط واتساپ جواب میدم۰۹۱۲۵۲۴۸۸۷۶ وتلفن ثابت ۰۲۱۴۴۱۵۷۰۵۶منزل تماس بگیرین با بالاترین شفافیت ودرجه پاکی واز خریدار خواهشمندم اول سرچ کنه الماس کاملیون یا چاملئون تا متوجه ارزش وقیمت واقعیش بشه بعدش اگر قدرت مالی داشت تماس. بگیره

  2. حاج مهدی لشگری:

    سلام خدمت دوستان
    الماس راف دارم به وزن ۱۸قیراط
    درجه کیفی Dاز نظر پاکی و شفاف بودن این الماس راف
    دوستان الماس واقعی هست با درجه کیفی عالی وگرید D
    قیمت ۱۵میلیارد تومان.
    به شرط آنالیز وکارشناسی
    تماس……تلگرام…..واتساپ
    در خدمت دوستان هستم.
    ۰۹۱۸۲۱۲۸۹۰۰

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.