شناسایی بزرگ ترین ویروس جهان (+عکس)

فروردین ۱۴۰۳

دانشمندان موفق به شناسایی بزرگ‌ترین ویروس جهان شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ محققان با شناسایی دو ویروس در شیلی و استرالیا، آنها را بزرگ‌ترین ویروس‌های شناخته شده جهان خوانده‌اند که می‌توانند شکل کاملا تازهی از حیات باشند.

۱۰ سال پیش گروهی از محققان فرانسوی “مینی ویروس” را کشف کردند که تاکنون بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین ویروس شناخته شده بود. مینی ویروس و خانواده‌اش موسوم به مگاویروس‌ها می‌توانند به اندازه ۷۰۰ نانومتر برسند و یک هزار ژن را در خود داشته باشند.

اکنون همین گروه از محققان ویروس کاملا تازهی را کشف کرده‌اند که با میکروسکوپ‌های نوری معمولی قابل ملاحظه است و اندازه آن یک میکرومتر یا یک میلیون‌ام متر است.

تصویر بزرگ ترین ویروس جهان

این ویروس شامل دو هزار و ۵۰۰ ژن است. برای مقایسه می‌توان گفت بسیاری از ویروس‌ها میزان بسیار اندکی ژن دارند از جمله ژن‌های آنفلوانزا و ایدز که ۱۰ یا تعداد کمتری است.

بیش از ۹۳ درصد ژن‌های این ویروس تازه کشف شده آشنا نیستند و بررسی ژنوم آنها حاکی است که به هیچ خانواده ویروسی شناخه شده‌ای نسبت ندارند.

شکل این ویروس تازه که شبیه قالب‌های یونان باستان است سبب شده تا دانشمندان آن را پاندورا ویروس بنامند.

محققان در حین بررسی آمیب‌ها ، ویروس پاندورا را شناسایی کردند. یکی از این ویروس‌ها به نام پاندروا ویروس سالینوس در دهانه رودخانه Tunquen در سواحل مرکزی شیلی و دیگری به نام پاندورا ویروس دولسیز در ته آب‌های شیرین در نزدیکی ملبورن کشف شده است. محققان از اینکه این ویروس توانسته دو هزار و ۵۰۰ ژن داشته باشد شگفت زده شده‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.