شناسایی فرکانسهای غیرمجاز دریایی/ تدوین شناسنامه برای شناورها

به گزارش خبرنگار مهر، طیف فرکانس از جمله منابعی است که به صورت وسیع در راستای تسهیل روند زندگی انسانها مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله این استفاده ها، بهره برداری از طیف فرکانس برای تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت، صلاحیت و ناوگان دریایی کشور است.

با توجه به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صیانت از طیف فرکانس کشور از جمله وظایف حاکمیتی سازمان یاد شده که این مهم از سوی سازمان رگولاتوری و با استناد به مفاد قانون استفاده از بی سیم های اختصاصی و غیرحرفه ای مصوب سال ۱۳۴۵ و آیین نامه مربوطه از طریق صدور پروانه های بهره برداری، تدوین مقررات و استانداردها، نظارت بر عملکرد شبکه های رادیویی و مدیریت طیف فرکانس کشور صورت می پذیرد.

از طرفی تامین ایمنی دریانوردی از دیگر وظایف حاکمیتی است که مطابق با آیین نامه مصوب سال ۱۳۴۸ کمیسیون های خاص دو مجلس بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی بوده که از طریق اداره شبکه های مخابراتی در دریا و خشکی برای تماس با کشتی ها اعمال می‌شود.

در این راستا و با هدف اجرای قوانین و مقررات ملی و بین المللی همچنین صیانت از طیف فرکانس دریایی و تامین ایمنی دریانوردی، یکپارچه سازی فعالیتها و جلوگیری از موازی کاری رگولاتوری و سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

براین اساس مقررشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به صدور، اعمال تغییرات، لغو و تمدید پروانه بهره برداری از فرکانس برای سرویس های طیف دریایی اقدام کند. همچنین ثبت بین المللی ایستگاههای رادیویی و کارگزاران مالی در مراجع بین المللی و تایید نمونه تمامی تجهیزات ارتباطی، رادیویی و فناوری اطلاعات از دیگر وظایف رگولاتوری براساس این تفاهم نامه است.

همچنین ارائه گزارش تخلفات رادیویی به رگولاتوری و تخصیص شناسه ارتباط به ایستگاههای رادیویی و تخصیص کدهای شناسایی در سرویس متحرک دریایی از جمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.

در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری گرشاسب جمشیدی نژاد – مدیرکل نظارت بر سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به مهر درخصوص شناسایی فرکانس های غیرمجاز در کشور از کاهش ۳۰ درصدی این فرکانسها طی یکسال اخیر خبرداد و گفت: در کشور حدود ۵۰۰ هزار شبکه رادیویی فعال وجود دارد و تاکنون نیز ۸ هزار پروانه رادیویی در این بخش صادر شده است.

وی با اشاره به روند مثبت شناسایی فرکانسهای غیرمجاز در کشور تصریح کرد: بیشترین تداخلات طیف فرکانس مربوط به بخش های نظامی در کشور بوده اما به طور کل رگولاتوری براساس تفاهمنامه هایی که منعقد می‌کند سعی دارد با دستگاههای مختلف در زمینه شناسایی و جلوگیری از استفاده غیرمجاز در شبکه های رادیویی اقدام کند.

جمشیدی نژاد با تاکید براینکه میزان استفاده غیرمجاز از فضای فرکانسی کشور طی یک سال اخیر با کاهش ۳۰ درصدی روبه رو بوده است به مهر گفت: هم اکنون و برای تایید صلاحیت استفاده کنندگان از شبکه رادیویی دریایی، سازمان بنادر در حال تدوین شناسنامه برای تمامی شناورها است و از طرفی تجهیزات شناورها و کشتی های اقیانوس پیما ملزم به اخذ تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات هستند تا از فضای فرکانسی کشور استفاده بهینه صورت گیرد.

وی ایران را یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ثبت فرکانس های بین المللی عنوان کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.