شناسایی یک سیاره قابل سکونت نزدیک به منظومه شمسی

۵ م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، یگ گروه بین المللی از دانشمندان اعلام کردند که تائو ستی (Tau Ceti) یکی از نزدیک ترین ستاره های شبیه خورشید است که احتمالا ۵ سیاره دارد و یکی از آنها در منطقه قابل حیات واقع شده است.

پل باتلر به عنوان یکی از اعضای این گروه بین المللی اظهار داشت: ما برای اولین بار رازهای نزدیکترین ستارگان نزدیک و مخزن سیاره های قابل سکونت بالقوه آنها را ملاحظه کردیم. این کار تحقیقاتی از زمانی خبر می دهد که ما می توانیم به طور مستقیم این سیارات را ملاحظه کنیم، آنها را در جستجوی آب، دی اکسیدکربن، متان و سایر علائم حیات جستجو کنیم.

ستاره تائو ستی در فاصله ۱۲ سال نوری و قابلیت ملاحظه با چشم غیر مسلح در آسمان نزدیک ترین تک سیاره در همان طبقه بندی طیفی خورشید ما است. ستاره شناسان تصور می کنند که این ستاره ۵ سیاره داشته باشد که این سیاره ها بین دو و شش برابر جرم زمین را دارند و یکی از این سیاره ها در منطقه قابل سکونت واقع شده و جرمی پنج برابر زمین دارد و به نظر می رسد که آن کوچکترین سیاره ای باشد که در این منطقه قابل سکونت حرکت می کند.

این گروه بین المللی از دانشمندان به سرپرستی میکو تومی از دانشگاه هرتفوردشایر نتایج این تحقیقات را پس از ترکیب اطلاعات به دست آمده از ۶ هزار رصد از سه ابزار مختلف و کاربرد مدلهای اطلاعاتی ارائه کرده اند. این گروه با استفاده از تکنیکهای تازه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که اندازه سیگنالها با چیزی که پیشتر تصور می شد متفاوت بود این امر تاحد بسیاری حساسیت جستجو برای سیاره های کوچک را افزایش می دهد.

این نتایج زمانی اعلام شده است که تلکسوپ فضایی کیپلر ناسا کشف کرده است که بیش از ۲ هزار سیاره در دنیاهای دیگر درحال حرکت می باشند. تاکنون صدها سیاره شبیه به زمین کشف شده اند که در مناطق قابل سکونت قرار دارند. این مناطق یک منظومه سیاره ای می باشند که احتمال وجود آب در سطح سیاره می رود. هیچ کدام از این سیارات کاملا شبیه زمین نیستند.

نتایج این تحقیقات در مجله ستاره شناسی و فیزیک نجومی انتشار یافته است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.