شناسایی ۱۵هزار محدوده امیدبخش معدنی در ایران

۰۶اردیبهشت،

12622.jpg

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: استان مرکزی بر روی کمربند مس – طلای ایران موسوم به کمربند «ارومیه » قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اراک٬ بهروز برنا در دومین نشست ستاد توسعه معدنی استان مرکزی در اراک افزود: این کمربند از شمال غرب آغاز و پس از عبور از مرکز به مرز پاکستان و کشورهای آسیایی همچون چین و اندونزی ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه این کمربند حاوی ذخایر غنی مس و آهن و طلاست٬ ادامه داد: در دنیا ۶۴۰ میلیون تن مس خالص (محتوا) وجود دارد که بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن آن در ایران است.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از وجود ۸۵ درصد ذخیره مس پروفیل روی کمربند ارومیه دختر خبر داد و اظهار کرد: رگه میانی این کمربند در استان مرکزی ذخیره سرشاری از مس پروفیل همراه با طلاست که در دلیجان کشف شده است.

برنا با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰۰ معدن در ایران وجود دارد٬ اضافه کرد: موقعیت زمین شناسی ایران به گونه‌ای است که ۷۰ نوع ماده معدنی را در تنوع ذخایر خود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در اکتشافات نوین از روش‌های اکتشافی هفت لایه استفاده می‌شود که تاکنون ۱۵هزار محدوده امیدبخش معدنی در کشور شناسایی شده که ۵۰۰۰ محدوده از این تعداد، مواد معدنی فلزی است.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور یکی از کمربندهای معدنی مهم کشور را در ذخایر معدنی طلا موسوم به «سنندج – سیرجان» دانست و افزود: از مهمترین معادن موجود در این حوزه را می‌توان٬ در گل گهر با ذخیره یک میلیارد و ۲۰۰ تن در کلاس جهانی نام برد.

برنا با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو مناطق برخوردار ذخایر معدنی طلاست که تاکنون ۱۰ محدوده طلا در آن شناسایی شده است٬ گفت: در اکتشافات معدنی نوین سازمان زمین‌شناسی کشور محدوده‌های ذخایر روی، سرب ، مالانزیت، خاک‌های نادر، قلع و تنگستن نیز در استان مرکزی شناسایی شده که ثروتی عظیم و منحصر به فرد است.

وی اظهار کرد: استان مرکزی یکی از استان‌های مهم معدنی کشور است چرا که علاوه بر ذخایر معدنی غنی و تنوع بالای آن، در حوزه صنایع سنگین فلزی، نفت و گاز، شیمیایی و کانی غیرفلزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده هشت درصد ذخایر روی و سه درصد ذخایر سرب دنیا در ایران قرار دارد و از هفت کمربند سرب و روی شناخته شده کشور مهمترین این ذخایر در حوزه ملایراصفهان است.

برنا در بخش دیگری از سخنانش به افزایش مراکز زمین شناسی در کشور از پنج مرکز به ۲۰ مرکز اشاره کرد و افزود: یکی از این مراکز با رویکرد اکتشاف کمربندهای پنهان فلزی و غیر فلزی با حضور کادر مجرب در استان مرکزی دایر خواهد شد.

وی همچنین به تمرکز ذخایر سرب و روی استان مرکزی در معادن عمارت و لکان اشاره کرد و گفت: در این معادن ذخایری از آهن و منگنز نیز وجود دارد.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی کشور بیان کرد: استان مرکزی ذخایر متعدد معدنی در سطح ملی دارد که از آن جمله می‌توان به باریت، سرب و روی، منگنز، انواع سنگ‌های نما، قلع و تنگستن اشاره کرد که برای مثال نظم آباد اراک از ذخایر قدیمی تنگستن است.

برنا اضافه کرد: لیتیوم و زیرکونیم نیز دو ماده معدنی استراتژیک و مهم در صنایع های‌تک و فناوری‌های پیشرفته است که رگه‌هایی از این مواد به عنوان ثروتی عظیم در کشور کشف شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.