شهادت بانوی دو عالم در قاب رسانه

به گزارش خبرنگار مهر، شبکه‌های صدا و سیما به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که در قالب گفتگو محور، مستند و مناسبتی شدن برنامه‌های روتین خود را نشان می‌دهند. برخی از این برنامه‌ها را از نظر می‌گذرانید:

برنامه “مصباح” به صورت زنده در ۵ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه سوم پخش می شود. قسمت‌هایی از این اثر به تهیه کنندگی علی اهرابی نیا روز گذشته در ساعات ۱۷:۴۵ و ۲۲:۱۵ روی آنتن رفته و امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت نیز در ساعات ۲۱:۳۰،۱۶:۰۰ و ۲۲:۱۵ شاهد پخش آن خواهیم بود.

در “مصباح” با اجرای حسن سلطانی کارشناسانی چون دکتر سید مهدی میرباقری، حجج الاسلام دکتر قنبری، دکتر رفیعی، فرحزاد، سید کاظم طباطبایی و… به زندگینامه، سیره و خطبه حضرت زهرا (س) می‌پردازند. 

“مثل باران” به تهیه کنندگی سعید عباسی امروز ساعت۱۷:۱۵ در قالب یک برنامه مستند ترکیبی به زندگینامه و سجایایه اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) می پردازد.

“حدیث یاس”، مستند “یک روز اعتقاد” و برنامه زنده “داغ شقایق” عناوین ویژه برنامه‌های گروه معارف شبکه تهران به مناسبت فرا رسیدن دهه دوم فاطمیه و سالروز شهادت حضرت صدیقه (س) است که در ایام سوگواری دخت گرامی پیامبر اکرم ( ص) بر روی آنتن می‌رود.

“داغ شقایق” عنوان برنامه‌ای زنده و ترکیبی است که شامگاه چهارشنبه و پنجشنبه به مدت ۶۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود. این برنامه در برگیرنده بخش‌هایی چون گزارش از هیات مذهبی سطح شهر و عزاداری‌های شهروندان در ایام فاطمیه، مرثیه و روضه خوانی، گزارش از حرم‌های عبدالعظیم حسنی (ع)، امامزاده صالح (ع)، عتبات عالیات و مشهد مقدس است که با حضور کارشناسان مذهبی به تصویر کشیده می‌شود.

همچنین مستند ” یک روز اعتقاد ” گزارشی از روند پخت سمنو در شهر قم است که این سنت هر ساله در ایام فاطمیه اجرا می‌شود که در یک فرصت ۱۲ دقیقه‌ای برای مخاطبان نمایش داده می‌شود.

علاوه بر این، ویژه برنامه “سخنرانی مذهبی” در تعداد ۶ برنامه برای دهه دوم ایام فاطمیه و روز شهادت حضرت فاطمه (س) در نظرگرفته شده است. این برنامه پخش سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صدیقی، حجت الاسلام و المسلمین رییسی ، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان و حجت الاسلام والمسلمین ثمری است.

” نشان خدا ” کار دیگری از گروه معارف است که این برنامه به بررسی فضائل اخلاقی حضرت فاطمه (س) با حضور کارشناسان مذهبی همچون آیت الله علوی گرگانی و…. در ۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای می‌پردازد.

“حدیث یاس ” که اشاره‌ای به سخنان و احادیت حضرت فاطمه (س) و نقل احادیث درباره این بانوی گرامی دارد در ۴۰ قسمت یک دقیقه‌ای نمایش داده می‌شود.

مرثیه سرایی و روضه خوانی، پخش نماهنگ و… از دیگر کارهای در نظر گرفته ویژه ایام سوگواری دخت گرامی پیامبر اکرم (ص) است که از شبکه تهران در روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت بر روی آنتن می‌رود.

شبکه آموزشبه مناسبت شهادت فاطمه زهرا (س) ویژه برنامه‌های خود را از شب چهارشنبه با برنامه زنده “حوالی هفت” آغاز کرده است. ویژه برنامه‌های شهادت در روز چهارشنبه ۶اردیبهشت نیز انیمیشن صبا است که به زندگی نامه حضرت زهرا می‌پردازد و سخنرانی حجت الاسلام صدیقی نیز ساعت ۱۷:۴۵ پخش می‌شود.

“بانوی بی نشان” علاوه بر آنکه به احیای فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد، تبیین زندگی حضرت زهرا (س) را در اولویت قرار داده است که در روز چهارشنبه در دو آیتم ساعت ۱۰:۵۰ و ۱۳:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

همچنین برنامه “حوالی هفت” ویژه شهادت ساعت ۱۹ از شبکه آموزش پخش می‌شود. مداحی و پخش آیتم‌های شهادت نیز از ویژه‌های شبکه آموزش در روز شهادت فاطمه زهرا(علیهما سلام) است.

“در سوگ یاس” به تهیه‌کنندگی قاسم خدایاری روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. این برنامه که به همت گروه حج و زیارت شبکه قرآن و معارف سیما تهیه شده از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ مجریان هاشم زاده و جوادی در استودیو و عبداللهی از قم اجرای “در سوگ یاس” را بر عهده دارند.

از جمله آیتم‌های برنامه، گفتگوی کارشناسی است که در این بخش از حضور خانم دکتر عبدالباقی استفاده می‌شود و در بخشی دیگر از “در سوگ یاس” ارتباط زنده با مدینه برقرار می‌شود.

اجرای گروه تواشیح و شعر خوانی شاعرانی چون هادی جان فدا و سارا جلوداریان از دیگر قسمت‌های “در سوگ یاس” است. همچنین در این برنامه گزارش‌هایی مرتبط با موضوع شهادت حضرت زهرا(س) آماده شده است و در آیتمی دیگر، عملیات‌هایی که با رمز حضرت زهرا (س) مزین بوده، معرفی می‌شوند.

در میان شبکه‌های رادیویی نیز رادیو جوان برنامه “بانوی روشنی” را از گروه جوان واندیشه روی آنتن می‌فرستد که با حضور کارشناس به بررسی ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه (س) می‌پردازد. این برنامه درساعت ۱۸:۴۰   چهارشنبه ۶ اردیبهشت از شبکه جوان پخش می‌شود.

“آب وآینه” نیز الگوی زن مسلمان در عصر حاضر را ارائه می‌کند. این برنامه همچنین نگاهی به اندیشه‌های اجتماعی حضرت زهرا (س) دارد. برنامه آب وآینه چهارشنبه ۶ اردبهشت در ساعت ۱۹:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.

“سلام به آفتاب” عنوان ویژه برنامه‌ای از گروه جوان و جامعه است این برنامه عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرت زهرا است و تلاش دارد بهترین همخوانی واشعاری که درمورد حضرت سروده شد به شنوندگان ارائه کند.

“فاطمه فاطمه است ” نیز ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این برنامه در قالب میزگرد، زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س) را به عنوان الگو به جوانان معرفی کند.
 
برنامه “فاطمیه ” کاری از گروه جوان وجامعه نیز ساعت ۱۴ پخش می‌شود. “تکیه شبانه” نیز در ساعت ۲۰ به بررسی زندگی وابعاد مختلف شخصیتی حضرت فاطمه (س) از جمله ساده زیستی حضرت می‌پردازد.

از دیگر شبکه‌های رادیویی، رادیو تهران در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ویژه برنامه‌های متنوعی را به مناسبت شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) تدارک دیده که “همسایه سلام” و “عصر بخیر تهران” به صورت زنده به پخش مداحی، سخنرانی و گزارش‌هایی زنده از مراسم عزاداری اختصاص یافته است.

ویژه برنامه “دوردانه خاتم” از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ به معرفی برنامه‌های هیئت‌های مذهبی شهر تهران و پخش مداحی می‌پردازد. همچنین در این ویژه برنامه‌ها توجه به سبک زندگانی حضرت زهرا (س)، درباره تبیین مقام حضرت زهرا (س) با رویکرد ولایت، ولایتی پذیری و بازخوانی آن برای جامعه امروز صورت می‌پذیرد.

مرکز هنرهای نمایشی رادیونیز به سردبیری مهدی شرفی، ندا هنگامی ، فاطمه دلیری، ملیحه مرادی جعفری، آرش پارساخو و.. نمایش‌های رادیویی را برای پخش از شبکه‌های گوناگون آماده کرده است.

“شب دعا”، “سوگ غریب”، “بازمانده”، “فراموشی” و “تکیه قاضی” از جمله آثاری هستند که در این ایام پخش خواهند شد. جواد پیشگر، ایوب آقاخانی ، ندا هنگامی ، خسرو فرخزادی و….کارگردانان نمایش‌های رادیویی ایام فاطمیه هستند.

خلاصه برخی از این نمایش ها به شرح زیر است:

” شبکه ایران” ، برنامه قصه شب، نمایش ” تکیه قاضی” نوشته حسین مشکلاتی ، داستان مرد نادمی است که از سفر خارج به قصد راه اندازی تکیه ای به منظور برگزاری مراسم شهادت بانو حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه باز می‌گردد.

“شبکه مهارت” ؛ شب دعا نوشته رویا افشار : امیر مدیر مدرسه راهنمایی پسرانه است که با همسرش زهره و فرزندان دوقلوی خود نرگس و نادر در کرج زندگی می کنند و اما حمید پسر عموی هم سن و سال امیر از زاهدان به سراغش می آید تا امیر را متقاعد کند  زمینی را که سالها پیش با هم خریداری کرده اند را بفروشند و این اتفاقاتی را در پی دارد که در ایام فاطمیه رخ می‌دهد.

” شبکه نمایش” ؛ فراموشی : نوشته مریم امینی : در پی دریافت این حقیقت که بیماری لاعلاجی زندگی محمود را به پایان خواهد رساند ، با وجود فراری بودنش از ایران به اتهام قتل ، برای دیدن فرزند نادیده اش به ایران باز می‌گردد. ورود مخفیانه او به ایران پرده از رازهای خانوادگی فرو می‌اندازد و..

“شبکه جوان” بازمانده نوشته زهرا دلیری: درباره فضه ، خادم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

“شبکه جوان “: سوگ غریب نوشته فاطمه دلیری: شر ح حال بانو حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) است.

این آثار با هنرمندی بازیگران شناخته شده عرصه تئاتر و سینما همچون ژاله علو، شمسی فضل اللهی، صدیقه کیانفر،  اکبر زنجانپور، قربان نجفی و زهره مجابی  تولید شده است. 

ویژه برنامه زنده “کوثر قرآن” با محوریت حمایت از ولایت  به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) چهارشنبه  ۶اردیبهشت از رادیو قرآن پخش می‌شود.

این برنامه به سردبیری فاطمه کاشانی وحید حضرت زهرا (س) را به عنوان بانویی معرفی می‌کند و درآن با حضور طاهره همیز از کارشناسان علوم قرآنی  و مدرس حوزه و دانشگاه حمایت از ولایت در زندگی حضرت زهرا(س) بررسی می‌شود.

سخنرانی آن حضرت در اجتماع مهاجر و انصار، اعتراض در قالب حزن و اندوه و دیگر روش‌های انجام گرفته از جمله مباحثی است که در این برنامه  بررسی خواهد شد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.