شهردار زنی که سبیل می گذارد*سند

سلاح خود را بر دوش خواهم گذاشت، لباس مردانه می پوشم و سبیل مصنوعی می گذارم و شبانه سوار بر موتور می شوم.

به گزارش افق و به نقل از العربیه در کشور به شدت محافظه کاری مانند افغانستان یک زن که مادر۱۵ فرزند است به عنوان شهردار انتخاب شد.
خانم قاضی هنگامی که به مردان روستای ناوآباد در ولایت بلخ گفت تلاش خواهد کرد به روستا برق برساند او را مسخره کردند اما وی تاکید کرد برای رسیدن به هدف خود پافشاری می کند.
او گفت: «به مردان روستا می گویم تنها به دعای شما احتیاج دارم ، اگر هنگام شب ناآرامی به وجود آید سلاح خود را بر دوش خواهم گذاشت و برای حل مسائل پیشقدم می شوم.»
وی افزود: «اگر لازم باشد لباس مردانه می پوشم و سبیل مصنوعی خواهم گذاشت و شبانه سوار بر موتور می شوم.»
ظریفه قاضی این سخنان را در سال ۲۰۰۴ ؛ سالی که در انتخابات شکست خورده بود به مردم روستا گفته بود. اما سرانجام توانست برق را به روستا برساند. دو سال بعد برخی مردان از او خواستند برای تصدی پست شهرداری روستا داوطلب شود و سرانجام به این سمت رسید. وی می افزاید: «اگر هنگام شب اتفاقی در روستا به وقوع پیوندد و باید اقدام فوری انجام دهم لباس مردانه بر تن می کنم و سوار بر موتور از منزل خارج می شوم.»
او همچنین بارها خودروهایی را که در گل و لای گرفتار می شوند بوسیله تراکتور خود بیرون می کشد. یک بار نیز زیورآلات خود را فروخت تا هزینه سفر به کابل را تامین کند و پنج ماه بعد توانست برق را به روستا برساند.
خانم قاضی برای هزینه برق رسانی پول قرض کرد و منزل خویش را تا زمان بازپرداخت قرض به رهن گذاشت.
وی همچنین برای ساخت اولین مسجد در روستا همکاری کرد. برخلاف دیگر مساجد ، مسجد روستای ناوآباد به گونه ای ساخته شده است که هم مردان و هم زنان می توانند در آن نماز بخوانند.
این اقدام ها در روستای کوچک ناوآباد توسط زنی انجام می گیرد که در سن ۱۰ سالگی ازدواج کرده و اولین فرزند خود را در ۱۵ سالگی به دنیا آورده بود. او سالهای طولانی در یک روستای دورافتاده به همراه خانواده همسر خود زندگی کرده بود.
او که در سن ۵۰ سالگی ۳۶ نوه دارد رئیس شورای زنان روستا نیز هست. ظریفه در منزل خود جلسات زنانه برگزار می کند و آنها را تشویق می کند که مانند او وارد جامعه شوند.
۳۰۲

 

 

 

اخبار مرتبط

سایت خبری تحلیلی افق

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.