شهر ۳۰۰ مسجد؛ قیروان + عکس

منبع:شفقنا
قیروان شهری قدیمی است که همواره مورد توجه هنرمندان بوده، این شهر به خاطر وجود گذرگاه ها و گنبدهای سفید رنگ دارای سحری جادویی ویژه بوده که تمام آن اطراف مسجد عقبه بن نافع، رهبر اسلامی تونس قرار گرفته اند که ساخت این شهر را طرح ریزی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، روزنامه اماراتی البیان در گزارشی به معرفی این شهر تونس پرداخته است. در این گزارش عنوان شده است: مسجد عقبه در شهر قیروان به خاطر مناره‌های زیبایش و محوطه وسیعی که دارد یکی از انواع ابتکارات متمدنانه است که ریشه در تاریخ دارد.

مسجد عقبه بن نافع یکی از قدیمی ترین مساجد جهان و قدیمی‌ترین و مهمترین آثار تاریخی در منطقه مغرب اسلامی است.

این مسجد حقیقتا در شهر قیروان چه به لحاظ سابقه دینی‌اش و چه به لحاظ معماری منحصر به فرد آن است.

درب چوبی  منقش این مسجد که به روی سالن نمازخانه باز می‌شود نظر همه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

این مسجد را صحابه پیامبر عقبه بن نافع در سال ۶۷۰ میلادی بنا نهاد و آن نخستین مسجد در کشورهای مغرب اسلامی است و از معماری این مسجد برای ساخت تعداد زیادی از مساجد منطقه استفاده شده و این مسجد ارائه کننده تصویری از معماری اسلامی در قرون گذشته بعد از فتوحات اسلامی است.

این شهر طی دو قرن یکی از مهمترین آثار اسلامی و بخش عظیمی از کشورهای مغرب عربی شد.


این شهر ریشه‌دار همین طور شهر ۳۰۰ مسجد نیز نامیده شده است. زمانی که از بالا به این شهر نگاه می‌کنیم گنبدهای مساجد، ضریح‌های شخصیت‌های مسلمان در این شهر پراکنده شده به طوری که این شهر یکی از قدیمی‌ترین مراکز دینی در کشورهای مغرب اسلامی است و تا به امروز جایگاه دینی خود را حفظ کرده است.

مسجد عقبه بن نافع در زمان تاسیس شهر یکی از مهمترین آثار آن محسوب می‌شود. این مسجد با مساحتی اندک و معماری ساده ساخته شد اما ۲۰ سال از تاسیس مسجد گذشته بود که که حسان بن نعمان غسانی آن تخریب کرد و به جای آن مسجد بزرگ و جدید ساخت. در زمان خلیفه هشام بن عبدالملک دستور داد تا مساحت و فضای این مسجد را توسعه دهند و یک باغ بزرگ در شمال آن احداث شد.


مسجد بزرگ قیروان یکی از قدیمی‌ترین مساجد کشورهای مغرب اسلامی و نخستین منبعی است که از آن معماری اندلسی و مغربی اقتباس شده است و این مسجد همواره مرکزی برای حلقات دینی و علمی و زبان بوده و بزرگترین نخبگان آن دوران را در خود جای داده است.

قیروان از قدیمی‌ترین و مهمترین شهرهای اسلامی بلکه به نخستین شهر اسلامی در منطقه مغرب اسلامی معروف است و تاسیس شهر قیروان سرآغاز تاریخ تمدن عربی و اسلامی در مغرب عربی است و شهر قیروان دو نقش مهم را در آن واحد ایفا می‌کرد که جهاد و دعوت به اسلام بود زمانی ارتش به جنگ و کشور گشایی می‌پرداخت فقها به اشاعه دین اسلام و  زبان عربی می‌پرداختند.


به این ترتیب هر وجب از خاک این شهر و تاریخ شکوفای آن ریشه در تاریخ عربی و اسلامی دارد.

قیروان برای چهار قرن پایتخت اولیه اسلامی آفریقا و اندلس و مرکز جنگی ارتش اسلامی و محور اصلی اشاعه زبان عربی بوده است.

قیروان در ۱۵۶ کیلومتری تونس پایتخت تونس قرار دارد. قیروان کلمه‌ای فارسی است که وارد عربی شده است به معنای مکان سلاح و مقر ارتش یا استراحتگاه قافله و محل تجمع مردم در جنگ بود.

تاریخ قیروان به سال ۵۰ هجری /۶۷۰ میلادی باز می‌گردد که در زمانی که عقبه بن نافع آن را تاسیس کرد. هدف وی از آن استقرار مسلمانان در آنجا بود.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.