شورای امنیت با صدور قطعنامه ای سو استفاده از کودکان در مناطق را محکوم کرد

به گزارش ایرنا این قطعنامه که با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع تصویب شد، هرگونه سو استفاده از کودکان و استفاده از ان ها را به عنوان سرباز جنگی محکوم می کند.

پاکستان، اذربایجان، روسیه و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

قطعنامه شورای امنیت همچنین حمله به مدرسه و بیمارستان ها و جلوگیری از ارسال کمک های انسانی به جنگ زدگان بویژه کودکان را بشدت محکوم می کند.

این قطعنامه همچنین از ادامه فعالیت نماینده ویژه سازمان ملل در امور مربوط به کودکان و درگیری های مسلحانه حمایت کرده که سالانه گزارش هایی درباره کشورهایی که دست به نقض حقوق کودکان می زنند ارائه می دهد.

چهار کشور عضو شورای امنیت که به قطعنامه امروز رای ممتنع دادند می گویند شورای امنیت با لحاظ کردن اعمال گروه های تروریستی و جنایتکار در این قطعنامه فراتر از اختیارات خود عمل کرده است.

در جلسه روز چهارشنبه، اعضای شورای امنیت با ابراز نگرانی از استفاده از کودکان به عنوان سرباز و سواستفاده جنسی از ان ها توسط گروه های شورشی در کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو خواهان تصویب قوانین بین المللی قاطع برای مقابله با این مساله شدند.

اعضای شورای امنیت همچنین در سخنان خود به مساله زندانی کردن کودکان و شکنجه ان ها به عنوان موارد دیگر نقض حقوق کودکان اشاره کردند.

انتونی لیک مدیر اجرایی یونیسف صندوق کودکان سازمان ملل متحد که در این جلسه حضور داشت گفت: در ۱۰ سال گذشته شورای امنیت ۱۰ قطعنامه در زمینه کودکان و درگیری های مسلحانه صادر کرده است، اما با این وجود هنوز کودکان مورد سو استفاده در مناطق جنگزده قرار گرفته و از میان ان ها سربازگیری صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حکومت ها باید با سازمان ملل برای پیگیری نقض حقوق کودکان در جنگ همکاری کنند گفت: پایان دادن به نقض حقوق کودکان در درگیری های مسلحانه نیازمند همکای بین المللی است.

مدیر اجرایی یونیسف با اشاره به بحران ها و جنگ های کنونی در مناطق مختلف افریقا گفت: مساله نقض حقوق کودکان چنان جدی و پیچیده است که نیازمند تلاش هماهنگ بین المللی و همکاری حکومت های جهان برای جلوگیری از ان است.

وی افزود: نیروهای سازمان ملل مستقر در نقاط بحران زده جهان نقض حقوق کودکان و سو استفاده از ان ها را رصد کرده و گزارش می کنند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.