شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: محتوای نامه اشمیت به باقری بر خلاف توافق بغداد و صرفا مباحث کلی است

معاونت رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: نامه ‘هلگا اشمیت’ معاون کاترین اشتون به ‘علی باقری’ معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نه تنها پاسخ به نامه وی نیست بلکه بر خلاف توافق بغداد و صرفا مباحث کلی است.
علی‌ باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در دو نامه‌ جداگانه به هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون بر ضرورت تشکیل نشست‌های کارشناسی پیش از مذاکرات مسکو تاکید کرد.
پس از اعلام خبر ارسال دو نامه باقری به اشمیت برای دعوت به برگزاری نشست معاونان و کارشناسان ایران و ۱+۵ ، رسانه های خارجی گزارش دادند که ‘مایا کوسیانسیچ’ سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به نامه باقری، معاون مذاکره کننده ارشد ایران پاسخ داده است.
وی افزود: تعامل درباره محتوا مهم است و نه روند گفت‌وگوها.
این سخنگو افزود که اشتون به طور مستقیم درباره این مساله با همتای ایرانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.
این در حالی است که در نشست بغداد توافق شد تا پیش از نشست مسکو، نشست معاونان و کارشناسان دو طرف برای تهیه دستور کار گفت‌وگوهای آتی ایران و ۱+۵ در مسکو، برگزار شود و قرار شد علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در این رابطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
باقری پنج روز پس از گفت‌وگوهای بغداد، با ارسال نامه‌ای به معاون اشتون، با اعلام آمادگی برای برگزاری نشست معاونان تصریح کرد: موفقیت نشست مسکو در گرو تمهید مقدمات لازم و تدوین دستور کار جامع و توافق شده است.
اعلام آمادگی نکردن طرف مقابل برای برگزاری چنین نشستی موجب شد تا باقری روز دوشنبه دوباره در نامه‌ای به خانم اشمیت که رونوشت آن برای نمایندگان ۶ کشور حاضر در گفت‌وگوها نیز ارسال شده است، با اشاره به گذشت نزدیک دو هفته از گفت‌وگوهای بغداد، بر ضرورت برگزاری نشست مذکور در فرصت اندک باقیمانده تاکید کرده تا زمینه پیشرفت مورد انتظار در انجام توافق‌های مذاکرات استانبول ۲ و بغداد را فراهم آید.
/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.