شیر بی شیر

جام جم آنلاین: توزیع شیر در کشور باز دیگر با مشکل روبرو شده است و مردم در مراجعه به فروشگاه‌ها باز هم با جای خالی مهمترین محصول لبنی مورد نیاز خانواده‌ها مواجه شدند؛ مشکل توزیع، موانع تولید یا مقرون به صرفه نبودن تولید شیر اینروزها در حالی مطرح می‌شود که رقبای خطرناک این محصول مانند انواع نوشابه‌ها به وفور در بازار یافت می‌شوند و مشکلی بر سر راه تولید، توزیع یا ادامه حیات اقتصادی آنها نیست.

انگار قرار نیست داستان مشکل توزیع شیر پایانی داشته باشد؛ شیر تنها غذایی است که متخصصان تغذیه در تمام  دنیا بر ضرورت استفاده آن در خانواده‌ها تأکید دارند، با این وجود کشور ما یکی از فقیرترین کشورها در زمینه سرانه مصرف شیر است به‌ گونه‌ای که مردم ما تنها یک چهارم میزان لازم شیر مصرف می‌کنند؛ حالا اگر به این وضعیت مشکلات توزیع و قیمت شیر را هم اضافه کنیم، نتیجه‌اش چیزی نمی‌شود جز آمار رو به رشد و تأسف انگیز بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان.

در ماه‌های اخیر متاسفانه بار دیگر موضوع افزایش یا کاهش قیمت شیر تبدیل به دغدغه‌ای جدی برای خانواده‌های ایرانی شد؛ شیر که بعد از نوروز ۹۱ گران شده بود قرار شد با دستور دولت ارزان شود، دستوری که با وجود کاهش ۱۰ درصدی قیمت، در نهایت نه تنها نتوانست قیمت شیر را به حالت قبل برگرداند، بلکه مشکلات جدیدی هم بوجود آورد که یکی از آنها کمبود عرضه شیر در بازار بود. شرکت شیر پاستوریزه پگاه و شرکت فرآورده‌های لبنیاتی پاک از جمله شرکت‌های مهم عرضه شیر هستند که این روزها رد و نشان محصولات آنها را کمتر می‌توان در بازار مشاهده کرد.

در تماس با شرکت شیر پاستوریزه پگاه جویای علت کمبود محصولات این کارخانه تولید لبنیات در فروشگاه‌ها شدیم که بعد از انتظار طولانی در نهایت موفق شدیم با مسئولان روابط عمومی این شرکت گفت‌و گو کنیم؛ البته واکنش روابط عمومی شرکت پگاه به مشاهدات میدانی خبرنگار ما درباره کمبود شیر پگاه در بازار،  انکار  این موضوع بود؛ به‌گونه‌ای که مدیر روابط عمومی شرکت پگاه با تأکید اعلام کرد که ما کمبود شیر و مشکل توزیع را به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنیم.

انکار کمبود محصولات لبنی پگاه به‌ویژه انواع شیر در حالی از سوی مسئولان روابط عمومی این شرکت رقم می‌خورد که مشاهدات میدانی و تماس‌های مردمی نشان می‌دهد طی روزهای اخیر عرضه شیر در مراکز فروش به شدت کاهش یافته و مردم در تأمین شیر که یکی از مهمترین مواد غذایی لازم برای حفظ سلامت خانواده‌هاست با مشکل روبرو هستند.

مهندس “م. محمود” مسئول توزیع شیر شرکت پگاه نیز که با زحمت فراوان موفق به یافتن وی می‌شویم ضمن قبول تلویحی مشکل توزیع شیر تأکید می‌کند که به هیچ عنوان با رسانه‌ها صحبت نمی‌کند و مسئول پاسخگویی به رسانه‌ها روابط عمومی شرکت است.

البته وی در میان سخنان خود از بازدید نمایندگان سازمان حمایت از مصرف‌کننده از شرکت پگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: دیروز دوستان سازمان حمایت اینجا بودند و میزان تولید و وزن‌کشی و برخی کارهای دیگر را انجام دادند و ما هم صورتجلسه را امضا کردیم، این نوع همکاری‌ها به ما مربوط می‌شود اما پاسخ دادن به رسانه ها ربطی به ما ندارد.

بعد از شرکت پگاه به سراغ دیگر تولید کننده بزرگ شیر در کشور یعنی شرکت فراورده‌های لبنیاتی پاک رفتیم تا درباره علت‌های کمبود توزیع شیر از آنان سوال کنیم؛ اما متاسفانه تعطیلی اداره روابط عمومی این شرکت و فقدان پاسخگویی مدیران بخش توزیع مانع از آن شد تا از مشکلات این شرکت در توزیع شیر آگاه شویم.

به یاد تبلیغ این شرکت که علامت ضربدر به نشانه پاک یادت نره افتادم! اکنون باید بگوییم پاک یادت بره!

تازه قرار بود قیمت شیر به نرخ سال گذشته باز گردد اما از آن هم خبری نیست.

مهدی جلیلی-خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.