شکست‌خورده‌های گیشه در اکران کساد پاییزی

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
وضعیت گیشه فیلم‌های روی پرده تعریفی ندارد.

 آثاری که در هفته‌های اخیر اکران شده‌اند خیلی با استقبال مواجه نشده‌اند، به‌طوری‌که هنوز هم فیلم «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» پس از ۵۴ روز اکران چند برابر فیلم‌های تازه اکران شده در گیشه کارکرد دارد.

«من همسرش هستم»، «بغض» و «بوسیدن روی ماه» سه فیلمی که ۱۸ روز است اکران عمومی شده‌اند، در بهترین حالت فروشی متوسط داشته‌اند. من همسرش هستم ملودرام خانوادگی است. بغض درامی اجتماعی با محوریت بیان معضلات نسل جوان است و بوسیدن روی ماه هم که به کل ربطی به فضای سینمای امروز ایران ندارد و زندگی دو مادر شهید را دستمایه قرار داده است.

میان این فیلم‌ها من همسرش هستم به‌واسطه حضور بازیگران پولساز، وضعیت بهتری در گیشه دارد. بغض هم با نوجویی در ساختار و فضای متفاوتش در مقام دوم قرار گرفته. بوسیدن روی ماه اما درحالی کمتر از انتظار فروخته که می‌توان گفت به‌نوعی قربانی مناسبات غلط اکران شده است. بوسیدن روی ماه قرار بود اکران نوروز بر پرده سینماها بیاید ولی با لجبازی شورای صنفی که همراهی مدیران سینمایی را نیز درپی داشت، فیلم به اکران نوروز نیامد و جای خود را به فیلم «خصوصی» داد که مورد حمایت توأمان شورای صنفی و مدیران سینمایی وزارت ارشاد بود.

دو سال پیش فیلم «طلا و مس» که توسط سازندگان بوسیدن روی ماه ساخته شده بود، فروش خوبی در گیشه کرد و ارتباطی گسترده با مخاطب یافت. جالب اینکه بوسیدن روی ماه نیز در نمایش‌های جشنواره‌ای بسیار موفق عمل کرده ولی اکرانش پرفروغ نیست.

دومین فیلم مورد علاقه تماشاگران سی‌امین جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم از نگاه مردم در دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت حالا جایگاه خوبی در جدول گیشه ندارد. «اختاپوس» و «همبازی» هم به‌عنوان نمایندگانی از سینمای کودک به‌تازگی روی پرده آمده‌اند که در این میان اختاپوس با فضای فانتزی‌اش تاکنون کارکرد بدی در گیشه نداشته است. اما فیلم همبازی که پس از سه سال پشت خط ماندن روی پرده آمده به‌لحاظ فروش روزانه در پایین‌ترین رده جدول گیشه قرار گرفته است. به‌گفته برخی از کارشناسان اکران وضعیت نامطلوب گیشه سینماها، می‌تواند ریشه در دلایلی فرامتنی و غیرسینمایی داشته باشد. حذف فرهنگ از سبد خانواده‌ها روندی نگران‌کننده به خود گرفته و در صورت تداوم این وضعیت،‌سینمای ایران هزینه‌های سنگینی را خواهد پرداخت. این نکته‌ای است که با مروری بر فروش فیلم‌های روی پرده می‌توان به آن پی‌برد.

آمار فروش فیلم‌های روی پرده تا تاریخ ۲۲مهر‌ماه به شرح ذیل است: فیلم سینمایی اختاپوس به کارگردانی سیدجواد هاشمی و با بازیگری محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی، امین زندگانی، گوهر خیراندیش، نادر سلیمانی، نیلوفر خوش خلق و… با سه روز اکران در ۲۶سینما و فرهنگسرا، در تهران ۳۲میلیون تومان فروخت. فیلم سینمایی بغض به کارگردانی رضا درمیشیان با بازیگری بابک حمیدیان و باران کوثری با ۱۶روز اکران در ۱۷سینما، ۱۱۵میلیون تومان در تهران فروش داشت.

همچنین فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه به کارگردانی همایون اسعدیان و با بازیگری شیرین‌ یزدان‌بخش، رابعه مدنی، شیدا خلیق، سعید پورصمیمی، شاهرخ فروتنیان، صابر ابر و مسعود رایگان با ۲۱روز اکران در ۱۸سینما، ۹۱میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها در گیشه فروش داشت.

فیلم سینمایی من همسرش هستم به کارگردانی مصطفی شایسته و با بازیگری نیکی کریمی‌، مصطفی زمانی، با ۱۶روز نمایش در ۱۳سینما، ۱۶۶میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها فروش داشت. همچنین فیلم سینمایی همبازی به کارگردانی غلامرضا رمضانی و با بازیگری حمید فرخ نژاد، نیکی کریمی، جواد عزتی، خسرو احمدی و. . . فروش ضعیفی داشته است.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.