شکست مخالفان حزب‌الله در ممانعت از اکران «۳۳ روز» در لبنان

به گزارش فارس از روز ۳۱ فروردین اکران فیلم «۳۳ روز» که در سال ۱۳۸۹ توسط گروه ریحانه لبنان و فارابی ساخته شد، در ۸ سالن در لبنان آغاز شد.

* حذف دو سالن از ۸ سالن «۳۳ روز» در نخستین روز اکران

بنابر این گزارش، درحالی که بر اساس اعلام مسئولان اکران «۳۳ روز» سالن‌های «گراند کنکورد» در وردون بیروت، «ابراج» در فورن الجباک، «گراند سینماز» در اشرفیه، «گراند لاس سیلانس» در انفه، «گراند صیدا مال» در شهر صیدا و «آکی ۲۰۰۰» در شهر صور، «استارگیت» در ضحله و «سینما کمپلکس» در شهر طرابلس، به اکران این فیلم اختصاص یافته بود اما در نخستین روز اکران دو سینما از این ۸ سینما از اکران آن انصراف دادند.

در روزهای اول علی بوزید مسئول اکران «۳۳ روز» در لبنان درباره این مسئله گفته بود: این سالن‌ها از اکران این فیلم انصراف داده‌اند اما دلیل این اقدام این سالن‌ها را نمی‌دانم.

وی افزوده بود: منتظر پاسخ این سینماها هستیم و در اینباره که انصراف از اکران این فیلم سیاسی بوده نیز نمی‌دانم.

دو سالنی که اکران خود را قطع کرده بودند در منطقه اشرفیه لبنان و متعلق به مرکز «ABC» بودند و چند روز بعد اعلام شد توجیه مرکز «ABC» مبنی بر این اقدام بندی در قرارداد معمول بین صاحبان فیلم و سالن‌هاست که به آنها چنین اجازه‌ای را می‌دهد.

* ادعای صاحبان سینما: «۳۳ روز» خشم ساکنان منطقه اشرفیه را برمی‌انگیزد

پس از این اتفاق و اقدام ناشیانه مرکز «ABC» رسانه‌های لبنانی این اقدام را محکوم کردند و مقالات متعددی در این زمینه منتشر کردند.

از جمله موثرترین مقالات نوشته «باسم الحکیم» در روزنامه الاخبار لبنان بود که با بیان اینکه در ورای این اتفاق مسائل سیاسی است از نگرانی گروه‌های سیاسی لبنان از حضور چنین فیلمی از مقاومت و ایران در لبنان سخن گفت.

وی با اشاره به سخنان علی بوزید بر حق مرکز «ABC» برای عدم پخش این فیلم و اظهار بی‌اطلاعی از ورای این مسئله نوشت: علامت‌های سوال بسیاری درباره عدم اکران «۳۳ روز» در این کشور وجود دارد به طوری که گفته شد «فیلم خشم ساکنان منطقه اشرفیه را برمی‌انگیزد»!

* شکست مخالفان حزب الله در برابر موج رسانه‌ای «۳۳ روز»

نویسنده روزنامه الاخبار با اشاره به اینکه این اقدام مرکز «ABC» نوعی نظارت جدید در سینمای لبنان است، افزود: هر چند فیلم «۳۳ روز» دارای ضعف‌هایی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید اما نمی‌توان جلوی اکران آن را گرفت.

سینماهای مرکز «ABC» در اشرفیه لبنان که منطقه سنتی «حزب مسیحی القوات اللبنانیه» به رهبری امین الجمیل قرار داد و این اقدام این مرکز در ممانعت از اکران فیلم «۳۳ روز» مورد انتقاد بازیگران مسیحی این فیلم از جمله «کارمن لبس» و «پیر داغر» واقع شد.

کارمن لبس در برنامه «حدیث البلد» در شبکه «ام تی وی» با انتقاد از این اقدام مرکز «ABC» خواستار توضیح مسئولان این مرکز شد.

در نهایت امر مسئولان مرکز «ABC» که خود را در برابر موج سنگین رسانه‌ای و همچنین در برابر استقبال گسترده مردمی از فیلم «۳۳ روز» می‌دیدند با توجیه اینکه مشکلات فنی و فیلم قبلی در این مرکز علت عدم پخش «۳۳ روز» بوده است، بالاخره آن را اکران کردند.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.