شگفت آمیزترین انتخاب آقای مرسی

“هشام قندیل”، نخست وزیر مصر اعلام کرد که ارتشبد “محمد حسین طنطاوی” در دولت وی سمت وزیری دفاع را خواهد داشت تا طنطاوی همچنان در این سمت ابقا شود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، “هشام قندیل”، نخست وزیر مصر امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که ارتشبد “محمد حسین طنطاوی”،‌ رئیس شورای عالی نظامیان این کشور همچنان سمت وزارت دفاع را به عهده خواهد داشت.

ژنرال طنطاوی در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۳۵ در مصر به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۶ از دانشکده جنگ مصر فارغ التحصیل شد.

طنطاوی پس از فراغت از تحصیل همراه با ارتش مصر در جنگ شش روزه علیه رژیم صهیونیستی حضور داشت. وی همچنین علاوه بر شرکت در جنگ شش ‌روزه ۱۹۶۷ (از ۵ تا ۱۰ ژوئن میان اسرائیل و مصر، سوریه، اردن و عراق) در جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ مصر و رژیم صهیونیستی نیز شرکت داشت.

وی در زمان حکومت حسنی مبارک به کابینه دولت وقت مصر دعوت و از سال ۱۹۹۱ تا زمان سرنگونی مبارک در سال ۲۰۱۱ سمت وزیر دفاع و صنایع نظامی مصر را عهده‌دار شد.

ژنرال طنطاوی با حسن وفاداری خویش به مبارک توانست در سال ۱۹۹۵ عنوان مهم و راهبردی فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر را به خود اختصاص دهد و تا به امروز نیز همین سمت را حفظ کند.

سرانجام حسنی مبارک دیکتاتور مصر روز جمعه، پس از ۱۸ روز مقاومت مقابل اعتراض‌های میلیونی مردم در میدان التحریر قاهره و سایر شهرهای این کشور مسؤولیت‌های خود را به شورای عالی نظامی مصر واگذار کرد.

به این ترتیب ژنرال محمد حسین طنطاوی به جای ژنرال حسنی مبارک با این وعده که زمینه برگزاری انتخابات آزاد را فراهم می‌کند، قدرت را در دست گرفت تا در کنار دیگر نظامیان مصری با تشکیل شورایی تحت عنوان “شورای عالی نظامی” مصر اداره امور این کشور در دوره انتقالی را به دست گیرد.

شورای عالی نظامی مصر به ریاست طنطاوی در یک سال و نیم اداره امور کشور سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که همواره یاد آور سیاست‌های رژیم مبارک بود.

سرانجام ارتش مصر اواخر ماه ژوئن به طور رسمی قدرت را به “محمد مرسی” رئیس جمهوری منتخب این کشور واگذار کرد. با این حال ژنرال‌های مصری براساس متمم قانون اساسی که در آستانه انتخاب مرسی منتشر کردند، همچنان در مرکز قدرت قرار دارند و در دولت غیرنظامی مصر نیز ایفای نقش می‌کنند.

کابینه جدید مصر که قرار است، امروز (پنج‌شنبه) سوگند یاد کند، جایگزین دولت پیشبرد امور به ریاست “کمال جنزوری”، نخست وزیر دوران مبارک خواهد شد که شورای نظامی مصر اواخر سال گذشته او را مجددا به این سمت منصوب کرده بود.

“محمد کامل عمر”، وزیر خارجه و “ممتاز السعید”، وزیر دارایی مصر از دیگر وزیران در کابینه جدید مصر هستند که در سمت خودشان ابقاء شده‌اند.

قرار است، دولت هشام قندیل ساعت ۱۶:۳۰ پس از معرفی در برابر “محمد مرسی”،‌ رئیس جمهوری مصر سوگند بخورد.

هشام قندیل، نخست وزیر جدید مصر طی سخنانی در کنفرانسی خبری فقدان عدالت را یکی از علل انقلاب مصر دانست و درباره تشکیل کابینه جدید به ریاست خود گفت، تلاش کرده است که افراد مناسب را برای پست‌های وزارتی انتخاب کند.

نخست وزیر جدید مصر با اشاره به اینکه اعضای کابینه بر اساس نظام سهمیه‌بندی انتخاب نشده‌اند، گفت: هنوز وزرای دو وزارتخانه هواپیمایی و ورزش مشخص نشده‌اند.

قندیل با تاکید بر ضرورت بازگشت سریع نظم و انضباط به جامعه افزود: برقراری مجدد امنیت فقط وظیفه نیروی پلیس نیست و پلیس باید بین اجرای قانون و رعایت آزادی شهروندان توازن برقرار کند.

هشام قندیل برقراری امنیت در جامعه را از جمله مهمترین اولویت‌های دولت خود برشمرد و گفت: مسئله اقتصاد نیز در راس اولویت‌های دولتش قرار دارد.

وی با تاکید بر این که ظرف یک‌صد روز نمی‌توان همه مشکلات را حل کرد، تاکید کرد که دولتش تلاش خواهد کرد که مردم مصر بهبود اوضاع را احساس کنند.

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.