شیب تند افزایش شیوع MS در کلانشهرها

۲۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : نایب رئیس انجمن ام اس گفت: طی سال‌های اخیر شیوع بیماری MS در کشور به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران،‌اصفهان و شیراز با شیب تندی نسبت به ۱۰ سال قبل افزایش یافته است.

محمد علی صحراییان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آمار دقیقی از شیوع ام اس در کشور نداریم ولی بر اساس مراجعاتی که بیماران برای ثبت نام در انجمن ام اس و دریافت دارو داشته‌اند طی سال‌های اخیر شیوع این بیماری در کشور به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران،‌اصفهان و شیراز با شیب تندی نسبت به ۱۰ سال قبل افزایش یافته است.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به اینکه بالا رفتن آگاهی مردم برای مراجعه به پزشک و روش‌های تشخیصی گفت: عمده بیماران ما جوان می باشند که با اولین ایجاد علامت به پزشک مراجعه می‌کنند، البته تشخیص سریعتر و آگاهی مردم برای مراجعه زود‌هنگام نیز بی‌تأثیر نیست.

صحراییان در پاسخ به اینکه چقدر مصرف مداوم داروهای ام اس می‌تواند در بروز سرطان موثر باشد گفت: به هیچوجه داروهای ام اس در زنان بیماری و به‌ویژه سرطان سینه ایجاد نمی‌کند فقط بعضی داروهای شیمی درمانی دارند احتمال بروز بعضی از سرطان‌ها را بالا می‌برند که سرطان سینه جزو آن نیست به طور مثالً داروی «نوانترون» احتمال ایجاد سرطان خون را دارد.

نایب رئیس انجمن ام اس در مورد اختلال حافظه ناشی از مصرف دارو در بیماران ام اس نیز گفت: ممکن است اختلال حافظه در کنار بیماری ام اس دیده شود که آن نیز ناشی از عوارض بیماری مانند افسردگی است چرا که اشخاصی که اضطراب و تنش فکری داشته باشند دچار اختلال حافظه می‌شوند اما داروهای دسته اینترفرون سبب اختلال حافظه نمی‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.