شیرینی «قرابیه» تبریز ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: ۱۲ اثر ناملموس ستان از جمله شیرینی محلی «قرابیه» در فهرست آثار ملی ثبت شد.

شیرینی «قرابیه» تبریز ثبت ملی شد

به گزارش ممتاز نیوز، احمد حمزه زاده در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال برگزاری جلسه شورای ملی میراث ناملموس و غنی بودن آذربایجان شرقی در دارا بودن آثار ناملموس فاخر و ارزشمند، ۱۲ پرونده پیشنهادی استان که در صدر آن‌ها شیرینی «قرابیه» تبریز قرار داشت، به ثبت ملی رسید.

وی افزود: در این جلسه شیوه تهیه شیرینی سنتی قرابیه تبریز، شیوه تهیه غذای سنتی «سوت اوزی شورباسی» در وایقان شهرستان شبستر، خرمن‌کوبی با ول و مهارت ساخت خیش سنتی در روستای بهل از توابع شهرستان اهر، مهارت بافت فرش کناره در روستای آغ بولاغ سفلی و مراسم «علم دیبی» در روز تاسوعا در روستای ارزیل شهرستان ورزقان به ثبت رسید.

حمزه زاده، مهارت شخم زنی سنتی در روستاهای بهل اهر و اردشیر کندی ورزقان، سبدبافی در شهرستان های اسکو، مراغه و ورزقان، مراسم «پیر داغی» در روستای کویج از توابع شهرستان هریس، گویش تاتی در کرینگان ورزقان، مراسم «مصلی» در روستای هریس از توابع شهرستان شبستر و مراسم عزاداری «ایچری شاخسئی» در منطقه قره داغ را دیگر آثار ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور عنوان کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.