شیر مادر ترکیبی بی‌نظیر برای تغذیه کودکان

۰۱م آذر ،

شیر مادر از نظر ترکیباتی یک ترکیب کاملا بی‌نظیر برای تغذیه کودکان است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛دکتر فاطمه رئیسی، پزشک متخصص کودکان گفت: با وجود کوشش‌های فراوان تاکنون به‌طور کامل ترکیبی همچون شیر مادر تولید نشده است.

دکتر فاطمه رئیسی بیان داشت: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با نوزادانی که از شیر گاو و یا شیر مصنوعی تغذیه می‌کنند از ترکیبات بهتری از شیر برخوردارند.

متخصص کودکان عنوان کرد: ترکیبات شیر گاو برای رشد گوساله مناسب است که رشد گوساله در ۵/۱ تا دو ماهگی به دو برابر رشد خود می‌رسد در حالی که رشد نوزاد انسان در چهار تا پنج ماهگی به دو برابر رشد خود می‌رسد، پس ترکیبات آن باید با ترکیبات شیر مادر متفاوت باشد.

دکتر رئیسی ادامه داد: شیر مادر برای شیرخوار کامل است، این ترکیب در هر زمان برای نوزاد مناسب است و شیر مادری که نوزاد نارس دارد با شیر مادر نوزاد معمولی متفاوت است و شیر آن مناسب نوزاد نارس خود است که تمام مواد مورد نیاز نوزاد را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: ترکیب شیر مادر مطابق با سن شیرخوار تغییر می‌کند و هر وعده ابتدا و انتهای شیردهی، ترکیبات متفاوتی دارد به طوری‌که ابتدای شیر از نظر مقدار پروتئین و آب و ترکیبات با انتهای آن متفاوت است و همچنین بسته به سن کودک در ترکیبات شیر تغییراتی حاصل می‌شود که بتواند نیازهای شیرخوار را به طور کامل برطرف کند.

این متخصص کودکان ادامه داد: شیر مادر دارای سه مرحله آغوز، شیر انتقالی و شیر رسیده است. رئیسی گفت: شیرآغوز در ۲۵ روز اول بعد از زایمان است که حجم کم آن و ترکیبات موجود در آن برای نوزاد کامل است و طوری است که اگر شیردهی کامل باشد نیازی به مصرف شیرخشک نیست.

وی توضیح داد: آغوز یا کلستروم از نظر ترکیبی مقدار پروتئین بیشتری دارد اما چزبی کمتری دارد.

پزشک متخصص کودکان عنوان کرد: به مرور زمان حجم شیر مادر بسیار می‌شود و پس از چند روز به شیر انتقالی و سپس به شیر رسیده تبدیل می‌شود که ترکیبات آن هم تغییر می‌کند و از پروتئین آن کاسته شده و به مقدار چربی و لاکتوز آن افزوده می‌شود.

دکتر رئیسی اضافه کرد: تغذیه انحصاری شیر مادر در افزایش حجم شیر مادر بسیار مؤثر است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.