صادرات “آبزیان” ۳۳ درصد افزایش یافت / افزایش “صادرات” در سایه رشد “تولید”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیرکل اتحادیه آبزیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دبیرکل اتحادیه آبزیان گفت: صادرات آبزیان در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشته است.

علی‌اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جمع کل صادرات آبزیان در هشت ماهه اول سال جاری از نظر وزنی ۳۸ هزار و ۶۰۰ تن و از نظر ارزشی ۱۳۳ میلیون و ۶۰۰ دلار بوده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشته است.
 
وی اضافه کرد: به نقل از مسئولان میزان صادرات غیرنفتی امسال با کاهش رو‌به‌رو بوده اما خوشبختانه در زمینه صادرات آبزیان درست عکس این مسئله اتفاق افتاد.
 
 
به گفته خدایی صادرات آبزیان به بیش از ۴۰ کشور دنیا از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی مانند بلژیک، آلمان و ایتالیا انجام می‌شود.

 ***افزایش میزان تولید عامل رشد صادرات است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد: حجم عمده این صادرات (۷۵ درصد ارزشی و ۷۷٫۵ درصد وزنی ) مربوط به ماهیان غیرماکول صید شده در آب‌های جنوب و ماهی کپور پرورشی بوده است.
 
خدایی ادامه داد: ماهیان زینتی ،قزل آلا ، خاویار،میگو و… از دیگر آبزیان صادراتی بوده اند.
 
وی با اشاره به تصمیم دولت در سال قبل مبنی بر اینکه صادرکنندگان باید حتما ارز حاصل از صادرات خود را به اتاق مبادله تسلیم کنند، افزود: این امر سبب شده تا برخی از صادرکنندگان ارزش صادرات خود را کمتر از میزان واقعی آن اعلام کنند .
 
خدایی تصریح کرد: بنابراین ارزش واقعی حاصل از صادرات آبزیان قطعا بیش از میزان اعلام شده است.
 
وی با اشاره به وعده مسئولان مبنی بر لغو تعهد ارزی از صادرکنندگان ،گفت: هنوز بخش‌نامه‌ای در این زمینه به گمرکات ابلاغ نشده است.
 
خدایی خاطرنشان کرد: میزان صادرات آبزیان در هشت‌ماهه اول سال ۹۱ از نظروزنی ۲۸ هزار و ۹۰۰ تن و از لحاظ ارزشی ۱۱۷ میلیون و ۸۱ هزار دلار بوده است.
 
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان عواملی چون ایجاد زیرساخت‌های مناسب، افزایش میزان تولید و کشف بازارهای جدید را از دلایل رشد صادرات در سال جاری عنوان کرد.
 
انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.