صادرات به ۳۱٫۷ و واردات به ۴۰٫۴ میلیارد دلار رسید

۹ م دیماه ،

صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه سال جاری به ۳۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، در مدت یاد شده ۴۰ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار انواع کالا نیز وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰٫۵۴ درصد کاهش داشته است. ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان نیز ۱٫۴۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت ۵۸ میلیون و ۳۴۷ هزار تن انواع کالای غیرنفتی صادر و ۲۹ میلیون و ۸۸۰ هزار تن وارد شد که به لحاظ وزنی صادرات و واردات کشورمان به ترتیب دو درصد و ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین صادرات غیرنفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی در این مدت به ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار رسید که از این حیث از نظر وزن چهار درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۰٫۰۵ درصد کاهش یافته است.

اقلام عمده وارداتی کشورمان در این مدت به ترتیب شامل، گندم به ارزش یک میلیارد و ۸۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۷ درصد از کل واردات، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۵ درصد، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳٫۳ درصد، کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۸ درصد و برنج به ارزش ۸۸۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲٫۲ درصد بوده است.

عمده واردات کشورمان به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی با ۲۰ درصد سهم از کل واردات، چین با ۱۵ درصد، ترکیه با ۹ درصد، کره‌جنوبی با ۸٫۹ درصد و سوئیس با شش درصد صورت گرفته است.

اقلام عمده صادرات کشورمان نیز در این مدت به ترتیب به پروپان با چهار درصد سهم از کل صادرات، اوره با ۳٫۸ درصد و متانول با ۳٫۵ درصد، قیرنفت ۳٫۴ درصد و پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۳٫۲ درصد اختصاص دارد.

همچنین عمده صادرات ایران در ۹ ماهه سالجاری به عراق با ۴ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار، چین با ۳ میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار صادر شده است. در ۹ ماهه سال جاری متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۸۱ دلار و هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۳۴۰ دلار بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.