صادرات صنعت خودرو چین

صادرات صنعت خودرو چین

عصر خودرو : کشور چین در گروه حمل و نقل نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ صادرات داشته که نزدیک به ۲۵% آن به کشورهای ایالات متحده آمریکا و ژاپن و بیش از ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن به ایران بوده است. در حدود ۴۰% از این صادرات در بخش قطعه سازی است که رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار را شامل می شود. در بخش خودرو نیز،‌ چین در حدود ۳ میلیارد و هشتصد میلیون دلار صادرات داشته است.

  کشور چین در بخش خودرو در سال ۲۰۱۱ در حدود ۱ میلیون دستگاه صادرات داشته است که صادرات به ایالات متحده ۱۱۶ هزار دستگاه را شامل شده است. همچنین ایران و عراق هر کدام با حدود ۳۰ هزار دستگاه، جزو وارد کنندگان مهم خودرو از کشور چین محسوب می شوند.
چین در بخش صنعت خودرو در سال ۲۰۱۱ به ۱۸۳ کشور جهان صادرات داشته است که حجم آن از دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به سه میلیارد و هفتصد میلیون دلار رسیده است. صادرات چین به ایران در بخش صنعت خودرو در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۱۶ میلیون دلار بوده است که با مقایسه بخش خودرو نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد ۹۰۰ درصدی در این بخش مشاهده می شود.
قطعه سازی چین
هم‌اکنون هزاران شرکت قطعه‌ساز در چین، فعالیت می‌کنند که بسیاری از آنها کارگاه‌های مهندسی هستند که با استفاده از تجهیزات ساده و میزان بالایی از نیروی کار ساده که در واقع مزیت قیمتی بالقوه آنها در مقابل رقبای پیشرفته‌تر به‌شمار می‌رود، کار می‌کنند. در کنار این موارد، نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌توان تجاوز به حقوق مالکیت‌های فکری در طراحی خودرو و قطعات اشاره کرد. با این وجود این کشور در سالهای اخیر در این بخش روند رو به رشدی را تجربه کرده است.
برآورد ارزش صنعت قطعه سازی چین عمدتاً بدلیل فروش بسیارپراکنده، وجود بازار غیررسمی مبادلات قطعات (Grey Market) و نرخ رشد بسیارسریع، چندان ساده نیست. کشور چین در گروه حمل و نقل نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ صادرات داشته که در حدود ۴۰% از این صادرات در بخش قطعه سازی است و رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار را شامل می شود. در بخش واردات نیز این کشور کمی بیش ۲۱ میلیارد دلار واردات داشته است. بخش مهمی از واردات مربوط به قطعات پیشرفته و با فناوری بالا است که به چین وارد شده و با انجام فعالیت برروی آنها و ایجاد ارزش افزوده در خودروسازهای فعال در این کشور مصرف و یا به سایر کشورها صادر می شود. به جز یک مقطع در سال ۲۰۰۹ صادرات قطعه سازی این کشور در حال رشد بوده و کماکان این رشد ادامه دارد.
صادرات چین در بخش قطعه سازی با رشد ۲۲ درصدی در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید. برای درک حجم ارزشی آن، می توان با حجم ارزشی حدود ۲۰ میلیارد دلاری صنعت خودروسازی ایران در سال ۲۰۱۱ مقایسه کرد.
از نظر ارزشی چرخها و متعلقات، قطعات مربوط به ترمز و موتور هر کدام به ترتیب با ۲۲ ، ۱۸ و ۱۷ درصد دارای بیشترین سهم را در صادرات قطعات خودرو در چین دارند.
مقایسه صادرات و واردات چین در بخش قطعه سازی نشان می دهد که از سال ۲۰۰۹ به بعد حجم ارزشی واردات قطعه بر صادرات قطعه آن پیشی گرفته است. که می توان دلایلی از جمله، حضور روزافزون برندهای مطرح جهانی با جدیدترین محصولات خود در این کشور، ورود قطعات پیشرفته و با تکنولوژی بالای مرتبط با این محصولات جدید و همچنین توسعه مجموعه سازی با استفاده از قطعات وارداتی از نقاط مختلف را برای آن برشمرد.
چین در سال ۲۰۱۱ به ۱۹۶ کشور قطعات خودرو صادر کرده است. که سهم ایران در حدود ۲٫۲% و ۴۵۴ میلیون دلار بوده است و به عنوان نهمین کشور مقصد صادرات قطعات چینی شناخته شده است. آمریکا با حدود ۶ میلیارد دلار و سهم ۳۰% در جایگاه اول قرار دارد.
چین در سال ۲۰۱۱ از ۹۶ کشور قطعات خودرو با ارزش بیش از ۲۱ میلیارد دلار واردات داشته است که سهم ژاپن با حدود ۸٫۵ میلیارد دلار در حدود ۴۰% کل واردات چین در بخش قطعات خودرو بوده است.

یکشنبه ۱۹ شهریور   ۱۵:۴۷


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.