صادرات محصولات کشاورزی نسبت به آغاز دولت نهم دوبرابر شد

وزارت جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود و در راستای تحقق خدمت‌رسانی بیشتر و توجه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی، توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشد.

با وجود پیشرفتهای مهم در فعالیتهای اقتصادی، بخش کشاورزی همچنان در عرصه اقتصاد و امنیت جوامع مختلف دارای جایگاه ویژه‌ای است. از دیدگاه توسعه اقتصادی، بخش کشاورزی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی وظائف مهم و اساسی را برعهده دارد.

بخش کشاورزی و منابع طبیعی علاوه بر رسالتهای متعددی که براساس سیاست های کلی نظام بر عهده دارد (تامین غذا، احیاء منابع طبیعی و توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد بهره‌وری عوامل تولید)، مسئولیت بسیار اساسی تامین امنیت غذایی کشور با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی را نیز عهده دار است. همچنین ارتقاء سطح درآمد و زندگی روستائیان و کشاورزان از دیگر مسئولیت‌های بر شمرده بخش کشاورزی و منابع طبیعی براساس سیاستهای کلی نظام است.

*عملکرد آب و خاک

اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار از ساعت ۱۳۸۴ که ۴۹۰ هزار هکتار بوده، در سال ۱۳۹۰، ۲/۱ میلیون هکتار افزایش یافته است.

*ترویج کشاورزی

ترویج کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستائیان و علاقه مندان به کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوری‌های نو جهت افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی است، تا از طریق آشنائی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر، ارتقاء سطح زندگی خود و خانواده را فراهم کنند.

آنچه بخش کشاورزی را از سایر بخشهای اقتصادی و تولیدی کشور متمایز می کند، خصوصی بودن این بخش است که تقریباً ۹۰% توسط کشاورزان و تولید کنندگان بخش انجام می شود.

تولید حاصل مدیریت کشاورزان و تولید کنندگان بوده و ارتقاء سطح کمی و کیفی آن در گرو مدیریت دانش بنیان و فنی این قشر است. تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سه رکن اصلی در مسیر حرکت بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به کشاورزی پایدار و دانش بنیان هستند.

در این میان ترویج به لحاظ نوع مأموریت و وظیفه ای به عهده دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که وظیفه ترویج ایجاد و هدایت جریان سیال دانش و اطلاعات کشاورزی به گونه ای دو سویه و چند وجهی فی مابین بخش کشاورزی کشور و سیستمها و نظامهای تولید دانش فنی است.

*توسعه صادرات

روند رشد صادرات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی در سال ۱۳۸۴ که ۲۷/۲ میلیون تن بوده، سال ۱۳۹۰ به ۵۱/۵ میلیون تن افزایش یافته است.

*سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

وزرات جهاد کشاورزی، یکی از بزرگترین و کارآمدترین سازمانهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی بخش کشاورزی کشور و منطقه را داراست که قدمت برخی از موسسات آن به بیش از ۸۰ سال می رسد که بیش از ۸۵۰۰ عنوان طرح و پروژه تحقیقاتی در سال ۹۰ اجرایی شده است.

از آنجا که کمبود تحقیقات کاربردی و اساسا فقدان نگرش تحقیقاتی در کشور از دیر باز در فهرست مسائل کشور قرار داشته است و بخش کشاورزی از این قاعده مستثنی نبوده، توسعه فعالیتهای تحقیقات کاربردی همواره جزء اهداف مهم بخش کشاورزی محسوب می شود.

*معاونت دام و طیور

افزایش تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ از ۲ میلیون تن به ۷/۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۰ رسید.

*سازمان دامپزشکی

فرآورده‌های دامی بخش اعظمی از مواد غذایی مصرفی در جامعه را تشکیل می‌دهند که برای افزایش کیفیت فرآورده‌ها، کاهش ضایعات و جلوگیری از تلفات توجه به مسائل بهداشتی دام ضروری است.

تولید بیش از ۳ میلیارد دز واکسنهای دام و طیور و انسانی و سرمهای درمانی در موسسه رازی طی سال ۹۰ از جمله عملکرد این سازمان است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.