صادرات گیلاس ۱۶۵ درصد افزایش یافت


صادرات گیلاس ۱۶۵ درصد افزایش یافت

۱۳:۲۷ (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

ارزش صادرات گیلاس ایران در سال گذشته با افزایش ۱۶۵ درصدی به بیش از ۲۰ میلیون دلار رسید.

 براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از ۸۳۰۰ هزار تن گیلاس به ارزش ۲۰٫۷ میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۵۵٫۸ و ۱۶۵٫۲ درصد افزایش یافت.

عراق با حدود ۹٫۳ میلیون دلار، روسیه با ۵٫۹ میلیون دلار، امارات با ۳٫۲ میلیون دلار و افغانستان با ۱٫۱ میلیون دلار بزرگترین بازارهای صادراتی گیلاس ایران در سال گذشته بودند.

گیلاس ایران سال قبل به جز کشورهای فوق به بازارهای آذربایجان، آندورا، افغانستان، انگلستان، بحرین، ترکمنستان، ترینیداد و توباگو، عمان، قزاقستان، قطر، کویت، مالزی و هند نیز صادر شد.

به گزارش ایسنا، براساس آمار سال ۲۰۰۹ سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) ترکیه، ایران و آمریکا به ترتیب با ۴۱۷٫۷، ۳۹۰٫۷ و ۲۲۵ هزار تن بزرگترین تولیدکنندگان گیلاس در جهان بودند. ایتالیا و اسپانیا نیز در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

منطقه الموت در استان قزوین قطب تولید گیلاس در کشور محسوب می‌شود. در همین حال امسال همزمان با افزایش تولید گیلاس، باغداران نگران این هستند که به سرنوشت سال گذشته باغداران هلو، شلیل و آلو دچار شوند و سلف‌خری عاقبت دسترنج آنها باشد.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.