صالحی: اسد باید تا ۲۰۲۴ باقی بماند

وزیر امور خارجه ایران گفت:  باید این آزادی برای ملت سوریه فراهم شود تا بتواند در انتخابات سال ۲۰۲۴، رئیس جمور خود را انتخاب کند و کشورهای دیگر باید از دخالت در نزاع موجود در سوریه خودداری کنند. 
 
عصر ایران – علی اکبر صالحی در مصاحبه با خبرنگار رویترز در ابوظبی افزود: اسد باید تا انتخابات ۲۰۲۴ در سمت خود باقی بماند. هیچ حاکمی تا ابد در قدرت باقی نمی ماند. به همین دلیل درباره مورد آقای بشار اسد، در سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار می شود به همین دلیل باید اجازه داد تا جریان رویدادها در مسیر طبیعی خود حرکت کند.
 
ایران در بحران ۱۶ ماه اخیر در سوریه، به طور جدی از بشار اسد رئیس جمهور این کشور حمایت کرده است.
 
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: حجم زیادی از سلاح به سمت سوریه قاچاق می شود. افراد زیادی از کشورهای متعدد به سوریه می روند و علیه حکومت دمشق، دست به سلاح می برند. این وضعیت باعث پیچیدگی وضعیت شده است.
 
وزیر خارجه ایران ادامه داد: پیام من برای همه کشورهایی که می توانند در موضوع سوریه، نقشی ایفا کنند این است که حکمت را در پیش بگیرند.
 
او درباره ماموریت کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسئله سوریه هم گفت: باید به عنان فرصت کافی داد تا راه حل وی بتواند پیشرفت کند. ما از این ایده که دولت سوریه و مخالفان در کناریکدیگر بنشینند و راه حلی برای سوریه پیدا کنند حمایت می کنیم.
 
صالحی درباره تهدیدات در ایران درباره بستن تنگه هرمز هم گفت: احتمالا افرادی که این پیشنهاد را مطرح کرده اند معتقدند اگر ایران به هر دلیلی از ورود به خلیج فارس منع شود  تهران به احتمال زیاد به صورت غیرعادی واکنش نشان خواهد داد. البته معتقدم هیچ وقت چنین زمانی به وجود نمی آید.
 
وی درباره مذاکرات هسته ای هم گفت: ایران به حل مسئله هسته ای پایبند است اما قدرت های جهانی علیه تفاهم های که در اولین نشست مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در سال جاری میلادی به دست آمد اقدام کردند.
 
او گفت: به دلایلی، هنگامی که در انتهای تونل، روشنایی دیده می شود برخی ها تلاش  می کنند حتی این کور سو را هم بپوشانند. ادامه مسئله هسته ای ، به سود منافع جامعه بین الملل، ایران و منطقه نیست. تهران آماده مذاکره درباره مسئله اورانیوم غنی شده در سطح ۲۰ درصد است البته باید در مقابل آن، معادل ارزنده وجود داشته باشد. اگر ایران به نیازهای خود از سوخت برای راکتورهای تولید داروهای هسته ای دست یابد آمادگی دارد موضوع توقف غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را بررسی کند.
 
وی با رد اتهامات درباره پاکسازی تاسیسات نظامی پارچین از مواد هسته ای گفت: وقتی دوباره زمان بازدید از تاسیسات پارچین فرا برسد بازرسان انرژی اتمی می توانند از این موضوع اطمینان حاصل کند. صدور مجوز برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین به زمانی بستگی دارد که ایران بتواند با آژانس به توافق مفصلی دست یابد.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.