صالحی با پادشاه اردن دیدار کرد

کنفرانس مشترک خبری وزیر امورخارجه با همتای اردنی خود در امان

ایران > سیاست‌خارجی
وزیر امور خارجه کشورمان که برای رایزنی با مقامات اردن دربارهٔ تحولات منطقه و بین المللی وارد امان شده است با ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از امان؛ در این دیدار دکتر علی اکبر صالحی با اشاره به حساسیت اوضاع منطقه؛ بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید و مواضع کشورمان را در قبال فلسطین و بحران سوریه تشریح کرد.

وی با مخاطره آمیز دانستن استمرار خشونت ها در سوریه که ممکن است دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار دهد کمک به فرایند سیاسی بحران سوریه را خواستار شد.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در این دیدار با تاکید بر جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام و ضرورت هم افزایی دو کشور در مسایل منطقه ای و بین المللی ابراز امیدواری کرد روند مناسبات دوجانبه درجهت خدمت به منافع دو کشور تقویت شود.

وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این با اول وزیر اردن نیز دیدار کرد.

صالحی مطرح کرد؛ پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک ایران و اردن

از سوی دیگر علی اکبر صالحی در کنفرانس مشترک خبری با همتای اردنی خود در امان گفت: به تمامیت ارضی و خواسته های مشروع سوریه ایمان داریم بنابراین از معارضین خواسته ایم با دولت گفتگو کنند و دولت انتقالی تشکیل دهند و خود سرنوشتشان را تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به اردن، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات اردن به امان سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک با ناصر جوده وزیر خارجه اردن خاطرنشان کرد: این دیدار فرصت مناسبی بود که موضوعات مختلفی را بررسی کنیم از وزیر خارجه اردن برای این دعوت تشکر می کنم و امیدوارم این سفرآغازی برای سفرهای آتی مسئولان عالیرتبه دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه روابط ما با اردن قدیمی و تاریخی است تاکید کرد روابط سیاسی دو کشور بهترین سطح از روابط را دارد. صالحی گفت: حوادث سرنوشت سازی در منطقه رخ داده و طبیعی است که هر کشوری نظرات خاص خود را داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان موضوع فلسطین و سوریه را از دیگر موضوعات مطرح شده در این مذاکرات دانست و گفت: معتقدیم فلسطین از آن فلسطینی ها است و امیدواریم همه آوارگان به کشورشان بازگردند.

وی دربارهٔ حل بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه و آثار آن بر منطقه بسیار سنگین است و باید به شکل مسالمت آمیز در چارچوب یک راه حل سوی – سوری حل و فصل شود. هرگونه خلا سیاسی که در این کشور رخ دهد آثار آن متوجه همه کشورها خواهد شد.

صالحی تاکید کرد: به تمامیت ارضی و خواسته های مشروع سوریه ایمان داریم بنابراین از معارضین خواسته ایم با دولت گفتگو کنند و دولت انتقالی تشکیل دهند و خود سرنوشتشان را تعیین کنند.

وی گفت: هر گونه مداخله خارجی در سوریه را رد می کنیم و نمی خواهیم سوریه دچار بحران شود سوریه در رنج است اما تبعات و آثار آن روی دوش برادرانمان به ویژه در اردن است.

صالحی همچنین گفت: آماده ایم از نظر مالی به اردن کمک کنیم تا بخشی از این مشکلات را حل نماییم. وی با اشاره به برگزاری ۹ کمیسیون مشترک همکاری بین ۲ کشور گفت: امیدواریم دهمین کمیسیون مشترک در تهران برگزار شود. ۲ کشور امکانات گسترده ای دارند که می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: پیشنهاد کرده ایم کمیسیون مشترک سیاسی بین ۲ کشور برای پرداختن به امور مختلف منطقه تشکیل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که فرمانده نظامی ایران اردن را حامی رژیم صهیونیستی دانسته است پاسخ شما به این اظهارات چیست گفت: موضع رسمی ما از طریق رهبری و نهادهای رسمی و وزارت امور خارجه اعلام می گردد.

وزیر امور خارجه همچنین دربارهٔ حمله رژیم صهیونیستی به دمشق و اینکه چرا ایران پاسخ این حمله را نداد گفت: کشورهای منطقه باید با یکدیگر اتحاد داشته باشند. جبهه النصره جنایت هایی در سوریه مرتکب می گردد که این اقدامات را در سوریه دنبال می کند خبرنگار دیگری پرسید انقلابیون سوری ایران را به کمک نظامی متهم می کنند که صالحی پاسخ داد: ما در کنار دولت و ملت سوریه هستیم.

وی ادامه داد: ایران از ۲ سال پیش با معارضین سوریه و آنها که خواهان مذاکره بودند در ارتباط بودیم و با آنها مذاکره کردیم البته با معارضین منطقی و نه جبهه النصره که قبور صالحین را نبش می کنند.

صالحی افزود: تروریست ها همه زیرساخت ها را در سوریه ویران کردند اما کشورهای غربی ما را متهم می کنند ما نیز آنها را متهم می کنیم که راه را برای ورود تروریست ها هموار می کنند.

وزیر امور خارجه در مورد طرح موضوع جزایر ۳ گانه ایرانی و همچنین خلیج فارس گفت: جزایر ۳ گانه جزایری ایرانی می باشند و در تاریخ نیز به این نام اشاره شده است و مشهود است اما با این حال آمادگی داریم ۲ طرف برای رفع این سوء تفاهمات گفتگو کنند.

وی همچنین دربارهٔ بحران بحرین و موضع ایران در این باره نیز گفت: از طرف ایرانی در این باره دخالتی وجود ندارد بارها و بارها به آن اشاره کرده ایم اما در عین حال امادگی داریم با مخالفان گفتگو کنیم. آمادگی داریم اگر از ما درخواست شود به حل مشکل بحرین کمک کنیم اما این موضوع باید علنی باشد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.