صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد زودتر بیدار شوید، این آخرین فرصت عمرتان است…

این هفتمین بار در تاریخ علم جدید است که دانشمندان می‌توانند گذر سیاره ناهید را ازمقابل خورشید به نظاره بنشینند. در کشور ما ایران، آغاز گذر ناهید وقتی روی می‌دهد که خورشید در زیر افق قرار دارد و طلوع خورشید وقتی اتفاق می‌افتد که ناهید نیمی از مسیر خود را روی خورشید طی کرده است. چشم‌انداز طلوع خورشید، چیزی شبیه به عکس بالا خواهد بود.

توجه کنید فقط به شرط رعایت نکات ایمنی و استفاده از فیلترهای مناسب (مایلار یا شیشه جوشکاری نمره ۱۴) می‌توانید به خورشید نگاه کرده و قرص ناهید را بر سطح ستاره منظومه شمسی مشاهده کنید. البته می‌توانید از روش‌های غیرمستقیم مانند اتاق تاریک نیز برای مشاهده تصویر خورشید و گذر ناهید استفاده کنید.
 

پخش زنده گذرناهید از سیمای جمهوری اسلامی
پخش زنده ویژه برنامه گذر زهره از شبکه چهار سیما از ساعت ۵ بامداد چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه با تصویر برآمدن خورشید از خلیج فارس آغاز می شود.
بیش از یک قرن پیش عبدالغفار نجم الدوله منجم ناصرالدین شاه از فراز عمارت شمس العماره رویداد نادر گذر زهره را رصد کرد و حالا شبکه چهار سیما قصد دارد در اقدامی نمادین از همین مکان اقدام به پخش زنده گذر زهره نماید.
علی اکبر عبدالرشیدی و سیاوش صفاریان پور اجرای این ویژه برنامه علمی را بر عهده خواهند داشت و در طی بیش از چهار ساعت می کوشند ضمن انعکاس این پدیده نجومی از زوایای گوناگون گذر زهره ، خورشید و سیاره زهره را واکاوی کنند.گروه برنامه ساز این ویژه برنامه قصد دارند با استفاده از چندین تلسکوپ تصاویری جذاب از این پدیده را بر روی آنتن ارسال کنند.
دکتر محمد تقی میرترابی ، نفیسه نعیمی پور، دکتر محمد رضا نوروزی و گروهی از کارشناسان و منجمان در این ویژه برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. اگر ابزار رصدی یا فیلترهای خورشیدی ایمن در دسترس ندارید می توانید گذر زهره را از شبکه چهار سیما ببینید.کافی است اندکی سحر خیز باشید .
برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ (و حجم ۱٫۴ مگابایت) اینجا را کلیک کنید.

۵۳۵۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.