صدور شناسنامۀ ملی اسب اصیل ترکمن

۲۹خردادماه،

استاندار خراسان شمالی گفت: هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به این استان است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خراسان شمالی، محمود احمدی‌بیغش در چهارمین نشست اعضای کارگروه حمایت از اصیل ترکمن در محل استانداری، اظهار کرد: پس از بررسی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان، ساماندهی وضعیت اسب اصیل ترکمن به صورت ویژه مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: هویت اسب اصیل ترکمن متعلق به خراسان شمالی است و به سبب کم توجهی در قبل، این هویت به نام مناطق دیگر مطرح شده که باید با پیگیری و تلاش، این هویت را به نام استان به ثبت برسانیم.

احمدی‌بیغش تصریح کرد: یکی از منابع درآمدی و شناساندن هویت استان به کشورهای دیگر صادرات اسب اصیل ترکمن در کنار محصولات کشاورزی و دام‌پروری است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اظهار کرد: این صنعت باید به جایگاه واقعی خویش ارتقاء یابد و علاوه بر بازیابی هویتی و صرفۀ اقتصادی، در حوزۀ ورزش هم  به صورت همگانی و فرهنگ مطرح شود.

وی از صدور شناسنامۀ ملی اسب اصیل ترکمن برای اولین بار در کشور و اخذ مجوز تاسیس گمرک انحصاری و قرنطینه صادرات برای این گونۀ ارزشمند ملی در استان خبر داد و گفت: با فعال شدن تعاونی‌های فراگیر و تسهیل در ورود بخش خصوصی به این صنعت، شاهد تثبیت اعتبار، جایگاه و هویت اسب اصیل ترکمن به نام خراسان شمالی و بازخوردهای مثبت آن در حوزۀ  اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش فارس، در خراسان شمالی، یک هزار اسب اصیل ترکمن با اجرای طرح ژن و تایپینگ شناسایی شده‌اند که در این طرح، میزان خلوص ژنتیکی آن‌ها نسبت به اسب اصیل ترکمن، مورد سنجش قرار می‌گیرد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.