صعود نرخ ها در بازارهای مالی جهان

به گزارش روز چهارشنبه گروه اقتصادی ایرنا و به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، خشکسالی و قول ‘ماریو دراگی’ رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر حمایت از منطقه یورو، عوامل اصلی بروز رشد نرخ ها هستند.

بهای ذرت در ماه ژوییه به دلیل خشکسالی رکورد زد.

شاخص کلی بازار جهانی بانک ‘مریل لینچ’ آمریکا نشان داد، بازار کالا با افزایش ۴/۶ درصدی شاخص بازده کل اس.اند.پی جی.اس.سی.آی ۲۴ قلم ماده خام در ماه ژوییه، در میان دیگر بازارهای مالی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد.

اندازه افزایش شاخص یاد شده، بیشترین افزایش از ماه اکتبر ۲۰۱۱ (مهر ۹۰) تاکنون است.

شاخص ام.اس.سی.آی کل بازارهای سهام جهان در ماه ژوییه ۴/۱ درصد افزایش یافت.

شاخص دلار، که کارایی دلار را در برابر شش ارز اصلی (یورو،‌ ین، کرون سوئد،‌ فرانک سوییس، دلار کانادا، پوند انگلیس) اندازه می گیرد، ۳/۱ درصد افزایش را تجربه کرد.

بازده انواع اوراق قرضه نیز در ماه ژوییه به طور متوسط ۴/۱ درصد بالا رفت که بیشترین افزایش از ماه دسامبر ۲۰۱۱ (آذر ۹۰) تاکنون است.

آخرین باری که تمامی چهار شاخص یاد شده در یک ماه به طور همزمان بالا رفتند، آوریل سال ۲۰۱۰ (فروردین ۸۹) ، یعنی زمانی که نگرانی در مورد یونان شروع شد، بود.

در حالی که افزایش قیمت ذرت در ماه ژوییه، تقریبا در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بود و قیمت گندم نیز به بالاترین سطح در چهار سال اخیر رسید، ارزش داراییهای مالی (مانند سهام و اوراق قرضه) نیز همزمان با تلاش سیاستگذاران برای تقویت رشد اقتصادی، بالا رفت.

بنا به گفته ‘بن اس.برناک’ رییس بانک مرکزی آمریکا، این بانک برای گام برداشتن در راستای تقویت رشد اقتصادی آماده می شود.

‘ماریو دراگی’ رییس بانک مرکزی اروپا نیز قول داده است هر کاری که لازم باشد، برای حمایت از منطقه یورو انجام می دهد.

اقتصام**۱۰۶۳ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۶۶۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.