صنعت بتن از فقدان نظارت رنج می برد

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، محمود فاطمی عقدا در دهمین همایش روز بتن و چهارمین کنفرانس ملی بتن بابیان اینکه درحال حاضر صنعت بتن به عنوان یکی از صنایع مهم کشور جایگاه خود را در عرصه صنعت ساختمان به خوبی معرفی کرده است گفت: صنعت بتن در حال حاضر به عنوان یکی از ارکان اصلی در عمران و آبادانی کشور شناخته می شود.

وی با بیان اینکه سخن از آمار و ارقام در صنعت بتن و سیمان بارها در این گونه کنفرانس ها و سمینارها بیان شده است، افزود: گواه این مدعا گردهمایی هرساله بهترین اساتید دانشگاهی و متخصصان صنعت ساختمان و دانشجویان ممتاز سمینارها است.

**افزایش جایگاه دانش بتن در دنیا

معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه تصریح کرد: امروز دانش بتن درکشور به جایگاه مناسبی دست یافته و محققان کشور در زمینه ارائه مقالات تخصصی پیشرو هستند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن، وشهرسازی با اشاره به اینکه بتن های خود تراکم، بتن های با عملکرد بالا بتن های سنگین، حجیم، غلطکی و… در قلمرو دانش متخصصان کشور قرارگرفته اند افزود: به نظر می رسد هنوز حلقه های مفقوده ای در زنجیره صنعت بتن وساختمان احساس می شود واین نقصان در رابطه یا مصالح بتنی و بتن های معمول مورد مصرف در صنعت ساحتمان سازی کشور به خصوص ساختمان های شخصی ساز است.

فاطمی عقدا به نقش اساسی بخش ساختمان در تولید ناخالص ملی توضیح داد و افزود: نقش اساسی که بخش ساختمان در تولید ناخالص ملی دارد در کنار حفظ جان شهروندان، هیچ گزینه ای دیگری جز توجه وی‍ژه و ساخت بناهای پایدار و مستحکم در برابر زلزله را پیش رویمان قرار نمی دهد و این توجه به مفهوم دقت در تک تک عناصر زنجیره تولید ساختمان است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه صدمات ناشی از زلزله می تواند بسیار گسترده باشد افزود: ابعاد سنگین خسارات مالی به همراه فرصت های ارزشمندی که از کشور صرف بازسازی مناطق زلزله زده می شود ،تنها بخشی از خسارات وارده است.

**فقدان نظارت کافی در صنعت بتن

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در زمینه توسعه صنعت سیمان بتن‌آماده، تولید انواع قطعات بتن سبک و غیره پیشرفت خوبی حاصل شده است افزود: مدیریت ناکافی نظارت بر اجرا و همچنین تولید ومصرف مصالح غیر استاندارد باعث شده تا کنون در زمینه کنترل کیفی ساختمان ساختمان مشکلاتی داشته باشیم.

فاطمی عقدا درادامه اظهار داشت: صنعت بتن به رغم پیشرفت های مناسب، از فقدان نظارت کافی رنج می برد و متخصصان ما در این زمینه باید آگاه تر باشند.

وی با بیان اینکه ایجاد ساختمانهای پایدار و مطمئن در برابر حوادث به وی‍ژه زلزله در کشور و توجه به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان باید به باور عمومی و عزم ملی به دور از شعار تبدیل شود افزود: کلیه مسئولان صنعت ساختمان وظایف مهم و حساسی به عهده دارند که باید همسو با با جامعه حرفه ای بخش مهندسی کشور، متهعدانه و مسئولانه نقش های خود را ایفا کنند تا از سرمایه های ارزشمند این مرز بوم به خوبی استفاده شود.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ادغام وزاتخانه های مسکن و شهرسازی و راه وترابری، وظیفه سنگین تری را برعهده خواهد داشت افزود: در برنامه ریزی های تحقیقاتی این مرکز تلاش میکند با افزایش کیفی زیر بناهای توسعه کشور، مانند اسکله ها، فرودگاه ها پل ها و ساختمان ها را با محوریت قرار دادن به ارتقای کیفی انواع سازه ها بتنی افزایش دهیم.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.