ضرورت توجه بیشتر به گسترش سرطان معده

۱۲ام بهمن ،
ممتاز نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان معده شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی و کشنده‌ترین سرطان در میان مردان و زنان ایرانی است، گفت: کمتر از ۱۵ درصد مبتلایان به سرطان معده پس از درمان‌های جراحی، شانس ادامه زندگی دارند.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت وگو با ایسنا، افزود: سرطان معده شایعترین سرطان دستگاه گوارش است و ۱۰ درصد سرطان‌ها را در کل جهان تشکیل می‌دهد، در نواحی غرب کشور بروز بیشتری دارد، در ایران برخلاف کشورهای غربی بروز این سرطان در دو دهه اخیر رو به افزایش بوده است و در شمال غرب کشور سرطان نوع کاردیا (قسمت فوقانی معده) و در جنوب کشور سرطان غیرکاردیا بروز بیشتری دارد که لزوم توجه بیشتر به این بیماری را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۶۰۰۰ نفر از مردان کشور به سرطان معده مبتلا می‌شوند، گفت: سرطان معده شایع‌ترین سرطان بین مردان ایرانی و کشنده‌ترین سرطان در میان مردان و زنان ایرانی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در اغلب موارد تشخیص ابتلا به سرطان معده در مرحله پیشرفت بیماری است، گفت: تشخیص دیرهنگام سرطان معده اغلب با شکست درمانی مواجه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرطان معده در سراسر جهان دیر تشخیص داده می گردد، اضافه کرد: لاغری و کم اشتهایی و کم خونی از علایم دیررس سرطان معده است، این سرطان علائم زودرس واضحی ندارد.

دکتر اکبری با تاکید بر اینکه میزان بقای پنج ساله بیماران پس از تشخیص کمتر از ۱۵ درصد است، تاکید کرد: کمتر از ۱۵ درصد مبتلایان به سرطان معده پس از درمان‌های جراحی، شانس ادامه زندگی دارند.

وی خاطرنشان کرد: شیمی درمانی و رادیوتراپی تاثیر چندانی در کاهش روند سرطان معده ندارد و انجام عمل جراحی تاثیر کمی در بهبودی بیماران دارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.