ضرورت ورود مراکز توسعه آموزش علوم‌ پزشکی به بخش‌های بالینی

۰۴ تیرماه ۱۳،

دستیار فوق تخصصی بیمارستان شهیدرجایی از مراکز توسعه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان مغز متفکر و قلب تپنده آموزش نام برد و گفت: نکته کلیدی این است که این مراکز باید در آموزش بالینی به ویژه در دوره کارورزی و دستیاری بیشتر دخیل باشد.

دکتر کوروش وحیدشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی باید در حوزه آموزش بالینی با قدرت بیشتری وارد شوند و فقط در این زمینه به برگزاری کارگاه‌ها بسنده نکنند و نتیجه کار را در محیط بالینی پیگیری کنند، بنابراین اساتید بالینی نیز باید در مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

آمایش سرزمین گامی موثر برای دستیابی به عدالت آموزشی

وی در خصوص اجرای طرح آمایش سرزمین، با بیان اینکه آمایش سرزمین گامی بسیار ضروری و مهمی که اجرای آن در راستای رسیدن به عدالت آموزشی در کشور الزامی است، گفت: در همه کشورهای پیشرفته دنیا این طرح اجرا شده است.

وی ادامه داد: برای تدوین برنامه بلند مدت آموزشی و تاسیس رشته‌ها دانشگاهی در تمام رشته‌ها به ویژه در گروه علوم پزشکی به سبب اینکه یکی از اجزای اصلی در دوره‌های تخصص و فوق‌تخصص، وجود بیمار و تجهیزات است، اجرای این طرح ضروری است و بسیار مهم است که برنامه سیستماتیکی بر مبنای شواهد وجود داشته باشد تا توسعه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در مناطق مختلف قاعده‌مند شود.

وحیدشاهی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه و دکترای تخصصی این مسئله متفاوت است، تصریح کرد: اما در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی قطعا آمایش سرزمینی به انجام سیاست‌گذاری درستی برای تاسیس این رشته‌ها در مناطق مختلف کمک می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: آمایش سرزمینی به این صورت نباید باشد که در چند جا رشته‌های خاصی تاسیس شود، بلکه باید در جاهایی که کشش و ظرفیت کافی برای تاسیس رشته‌ خاصی است آن رشته تاسیس شود که این حرکت هم باید بر مبنای عدالت آموزشی و ارزیابی دقیق ظرفیت‌ها و شواهد معتبر علمی باشد.

انتهای پیام


ISNA News Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.