طراحی‌ خودرو با ربات

جام جم آنلاین: رانندگانی که در آینده‌ای نزدیک پشت فرمان خودرو می‌نشینند، راحتی و لذتی متفاوت با رانندگان امروزی ‌ تجربه خواهند کرد.

این تفاوت بزرگ به لطف بهره‌گیری از سیستم‌های رباتیک نظیر RUTH و بخش میزان راحتی رانندگی از طریق ربات حاصل خواهد شد. اما چگونه؟ بازوهای این ربات از حس لامسه مخصوص خود در حین قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو استفاده می‌کند.

داده‌ها در این حین به یک مرکز پردازش رایانه‌ای انتقال می‌یابد تا مشخص شود آیا ساختار داخلی خودرو، بویژه نحوه نشستن ربات روی صندلی که مشابه نحوه قرار گرفتن راننده در خودروست، با ساختار بدنی انسان و در نتیجه راحتی راننده و سرنشینان منطبق است یا نیاز به انجام اصلاحاتی دارد.

این سیستم جدید رباتیک از سوی شرکت فورد به کار گرفته شده و گفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک بیشتر خودروهای تولیدی این شرکت به وسیله این سیستم مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرند.

ربات RUTH مجهز به شش مفصل است که به آن این امکان را می‌دهد تا نه‌تنها شاسی‌های مختلف درون خودرو را فشار دهد بلکه دستگیره‌ها را نیز براحتی باز کند. همچنین این ربات، قابلیت آن را دارد تا میزان نرمی صندلی و نحوه قرار گرفتن بدن راننده در پشت فرمان را اندازه‌گیری کند.

با توجه به داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آید، مهندسان شرکت فورد می‌توانند بهترین تصمیم‌ها را درخصوص طراحی فضای داخلی خودروها اتخاذ کنند.

الین فرانکو از مدیران ارشد فورد می‌گوید: به لطف نتایجی که از این سیستم رباتیک به دست می‌آید، اطمینان خاطر قابل توجهی درخصوص راحتی فضای داخلی خودرو حاصل می‌شود. گذشته از آن، خودرویی که فضای داخلی آن با‌استفاده از داده‌های این ربات طراحی می‌شود، آنقدر راحت و دلنشین است که راننده در زمان قرار گرفتن در پشت فرمان احساس می‌کند در یکی از لوکس‌ترین و راحت‌ترین اتاق‌های یک هتل پنج ستاره در مبلی لمیده است.

به عقیده وی، انسان ممکن است اشتباهاتی در این زمینه داشته باشد، اما RUTH نه. این ربات هم اکنون در آمریکای شمالی و در خط طراحی و تولید خودروی Fusion به کار گرفته شده است و البته پیش از آن در اروپا نیز کارایی خود را نشان داده است.

به عقیده کارشناسان، با کمک گرفتن از این سیستم رباتیکی می‌توان دریافت که انسان با قرار گرفتن در خودرو تا چه حد احساس راحتی و آسایش می‌کند.

livescience – مترجم :‌ مهدی پیرگزی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.